InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Brood bakken in een slow cooker

Brood bakken in een slow cooker

Brood bakken in een slow cooker Slow cookers worden in Nederland steeds populairder. Het is een ontzettend handig keukenhulpmiddel. Gerechten worden voor een langere tijd op een lage temperatuur gegaard. Door deze bereidingswijze komen alle ingrediënten goed tot hun recht. Wat veel mensen niet weten is dat naast het bereiden van warme maaltijden een slow cooker ook goed gebruikt kan worden om te bakken. Elk soort deeg kan makkelijk tot een heerlijk brood worden omgetoverd in een slow cooker.

Inhoud

Wat is een slow cooker?

Een slow cooker, in Amerika ook bekend onder de merknaam Crock-Pot, is een elektrische pan met daarin een uitneembare keramieken of porseleinen binnenpan. De gerechten worden in een slow cooker voor een langere tijd op een lagere temperatuur gegaard. Doordat alle ingrediënten langzaam garen komen alle ingrediënten beter tot hun recht. Slow cookers worden vooral gebruikt voor eenpansgerechten zoals stoofpotten en soepen. Veel mensen weten niet dat een slow cooker ook kan worden gebruikt om te bakken, zoals bijvoorbeeld heerlijke verse broden.

Brood bakken in een slow cooker

De eerste keer dat u een brood bakt in een slow cooker zal dat misschien nog niet gelijk goed gaan. Maar na een paar keer oefenen zult u er steeds sneller achter komen wat handig is en wat niet. Afhankelijk van de slow cooker kan de baktijd variëren van een uur tot 3 uur.

Wanneer u de eerste keer een brood bakt in een slow cooker is het verstandig na een uur naar het brood te kijken of het gaar is en daarna elk half uur. Een gebakken brood heeft ongeveer een interne temperatuur van 90 graden, voelt stevig aan en de onderkant zal bruin gekleurd zijn.

Kan elk soort brood gebakken worden in een slow cooker?

Elk brood kan in een slow cooker worden gemaakt zolang hij er maar in past. Ze kunnen zowel in de slow cooker zelf geplaatst worden als in een bakvorm. Elk recept kan worden gebruikt, de baktijden zullen wel variëren.

Het verschil tussen brood uit de over en uit de slow cooker

Het bakken van brood in een slow cooker verschilt met het gewoon bakken van brood, er zitten dan ook verschillende voor- en nadelen aan. De smaak zal enigszins verschillen tussen oven gebakken brood en brood uit de slow cooker. Het hangt van uw smaak af of u dit lekkerder vindt of niet. Het brood zal ook wat platter blijven dan brood uit de oven door het verschil in temperatuur. Daarnaast zal er op brood uit de slow cooker geen bruin krokant korstje ontstaan. Als u heel graag dat krokante korstje wilt, kunt u het brood kort in de oven zetten nadat het uit de slow cooker komt.

Tips voor het bakken van brood in de slow cooker

  • Bedek de binnenkant van de slow cooker met bakpapier zodat het deeg niet aan de slow cooker gaat plakken en u het er makkelijk uit kunt tillen.
  • Probeer het brood niet aan te raken wanneer het nog niet volledig gebakken is, dit kan de korst namelijk kapot maken.
  • Als u er zeker van wilt zijn dat het brood klaar is, kunt u het beste de temperatuur in de binnenkant van het brood met een thermometer meten. Wanneer de temperatuur daar ongeveer 90 graden is, is het brood klaar.

Instructies voor het bakken van een brood in een slow cooker

Benodigdheden

  • 500 gram deeg (elk soort kan). De hoeveelheid deeg is afhankelijk van de grootte van een slow cooker. Hoe groter de slow cooker, hoe meer deeg er in kan, maar om er voor te zorgen dat alle ingrediënten gaar worden, is 500 gram deeg het handigst.
  • Bakpapier

Instructies

  • Vorm het deeg zo dat het in de slow cooker past, zet het op bakpapier en vouw de uitstekende delen bakpapier naar boven. Het brood kan ook in een bakvorm worden geplaatst, dan is er geen bakpapier nodig.
  • Zet het brood in de slow cooker. Probeer het bakpapier zo veel mogelijk naar de buitenkant te vouwen zodat het brood er niet tussen gaat zitten tijdens het bakken.
  • Sluit de slow cooker en zet hem aan op de hoge stand.
  • Wanneer het de eerste keer is dat u brood bakt, is het handig om tussendoor te kijken of het brood gaar is. Kijk na een uur, en daarna elk half uur. Houdt bij hoe lang het heeft geduurd zodat u de volgende keer weet hoelang het duurt voordat het brood klaar is. Het brood in de slow cooker is klaar als de onderkant bruin kleurt, het niet meer sponzig aanvoelt en de interne temperatuur ongeveer 90 graden is.
  • Eventueel kunt u het brood in de oven nog laten bijkleuren zodat er een bruin korstje ontstaat.
  • Laat het brood afkoelen waarna u het kunt snijden.

Lees verder

© 2015 - 2017 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gevarieerde brood-receptenGevarieerde brood-receptenDe geur van versgebakken brood is iets waar je s'morgens je bed wel voor wilt uitkomen. Vooral als het brood nog warm is…
Potje brood of broodpotjePotje brood of broodpotjeIn een bloempot of in kleine bloempotjes kun je broodjes bakken, zowel in de oven als ook buiten tussen de nog warme koo…
Je eigen brood bakken zonder broodbakmachineZelf brood bakken, denk alleen al aan de heerlijke lucht die in de keuken zou hangen. Zelf brood maken is heerlijk om te…
Help mijn brood is een misbakselBakken is leuk en lekker en vers brood is natuurlijk geweldig. Maar helaas lukt niet elk broodbaksel elke keer even goed…
Paasrecept Paasbrood - Vlechtbrood zelf bakkenPaasrecept Paasbrood - Vlechtbrood zelf bakkenMet Pasen wordt traditioneel veelal een vlechtbrood gegeten. De luxe broodjes en vlechtbrood horen bij het paasontbijt,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dno1967b, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.thekitchn.com/how-to-make-bread-in-the-slow-cooker-192421
  • http://www.instructables.com/id/Crock-Pot-Bread/

Reageer op het artikel "Brood bakken in een slow cooker"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Slow cookers
Schrijf mee!