InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Pannenset: zelf samenstellen of compleet aanschaffen

Pannenset: zelf samenstellen of compleet aanschaffen

Pannenset: zelf samenstellen of compleet aanschaffen Bij twee bij elkaar horende pannen is er al sprake van een pannenset. Maar uiteraard kan een keukenprins of keukenprinses niet goed vooruit met slechts twee pannen. Ontwerpers van pannen gaan hun gang door wel tot zeven bij elkaar horende pannen te ontwikkelen die toch allemaal een eigen functie hebben. En al die sets worden geleverd van basic tot exclusieve kleurrijke sets. Ook de kwaliteit van de pannen is zeer variabel waardoor bijna een studie nodig is om het juiste set aan te schaffen. Nog ingewikkelder wordt het als zelf een pannenset wordt samengesteld. Toch loont dat vaak de moeite omdat bij complete pannensets altijd pannen horen die nauwelijks worden gebruikt.

Pannen aanpassen aan warmtebron

Een nieuwe pannenset aanschaffen kan verschillend redenen hebben. Vaak is dat omdat in een nieuwe keuken oude pannen niet meer geschikt zijn voor de nieuwe warmtebron van het kooktoestel. Ook kan het zijn dat de eeuwige krassen van aangekoekte etensresten zo zijn gaan tegenstaan dat een nieuw set welkom is. Bij het kiezen van een pannenset is het belangrijk eerst na te gaan waarop gekookt gaat worden. Koken op een gasfornuis zal niet gauw problemen opleveren maar koken bijvoorbeeld op inductie vereist speciale pannen. Pannen die nooit problemen opleveren zijn keramische pannen. Die zijn voor alle warmtebronnen geschikt en koeken niet aan. De aanschafprijs ligt wel hoger maar die investering is de moeite waard.

Pannenset met veel of weinig pannen

Een pannenset bestaat uit een aantal pannen die allen een eigen functie hebben of van verschillende afmetingen zijn voor kleine of grotere proporties. In de regel bevat een pannenset steelpannen, braadpannen, koekenpannen en kookpannen. Wie de beschikking heeft over een uitgebreide pannenset kan bijna voor elk ingrediënt een aparte pan gebruiken. Niet dat dit altijd nodig is maar het is wel handig om niet mis te grijpen als iets gekookt of gebakken moet worden. Soms moet echter creatief met pannen worden omgegaan zoals tijdens vakanties op een camping of in een vakantiehuis waar meestal maar net voldoende keukenspullen aanwezig zijn om een simpele maaltijd klaar te maken.

Soorten pannen

Pannensets van diverse merken worden aangeboden als set van drie of vier maar ook sets van zeven pannen met hetzelfde design komen voor.

Steelpan

Een steelpan komt in twee vormen voor namelijk een platte en een hoge. Een platte steelpan wordt gebruikt om bijvoorbeeld een ei te bakken en een hoge steelpan om kleinere hoeveelheden groenten te koken of bij gebrek aan een waterketel om water te koken.

Braadpan

Een braadpan dient een dikke bodem te hebben omdat die tot hoge temperaturen moet worden verhit om vlees, gevogelte of wild in aan te braden. Soms wordt een braadpan na het dichtschroeien van het vlees in de oven gezet om het gerecht verder te laten garen. Braadpanen komen in verschillende formaten voor.

Koekenpan

Een koekenpan is een platte pan met een lang handvat die geschikt is om bijvoorbeeld pannenkoeken in te bakken maar zeker ook gebruikt wordt voor andere ingrediënten zoals vlees. Een iets dieper model koekenpan wordt ook wel hapjespan genoemd omdat hij wordt gebruikt om hapjes op te warmen.

Kookpan

Kookpannen van diverse afmetingen worden gebruikt om groenten, aardappelen of pasta in te koken. Ze zijn altijd voorzien van een deksel waardoor de warmte en het vocht in de pan blijven.

Warme of koude handgrepen

Bij veel pannen zijn de oren en handvaten van hetzelfde materiaal gemaakt als de pan. Het nadeel hiervan is dat de oren en handvaten dan even heet worden als de pan en niet meer zonder bescherming kunnen worden aangeraakt. Dat is wel het geval als ze van bakeliet, hout of kunststof zijn gemaakt. Maar die materialen hebben het nadeel dat de pannen dan niet in de oven kunnen worden geplaatst.

Koken op elektriciteit, gas of infrarood

Voor elke warmtebron zijn speciale pannen beschikbaar. Koken op elektriciteit vergt in elk geval pannen met een vlakke bodem om zoveel mogelijk contact te hebben met de kookplaat. Pannen kunnen gemaakt worden van diverse materialen zoal aluminium, gietijzer, emaille, koper, roestvrij staal en smeedijzer. Sommige kokkerellers hebben een sterke voorkeur voor bepaald soorten pannen die niet altijd onderdeel zijn van een pannenset. Dat is dikwijls het geval met gietijzeren pannen om te braden. Dergelijke pannen kunnen verhit worden tot een hoge temperatuur wat gunstig is voor het dichtschroeien van vlees waardoor de sappen beter behouden blijven.

Voordelen van zelf samenstellen t.o.v. compleet aanschaffen

Het nadeel van de aanschaf van een complete set is dat niet voor alle functies een echt specifieke pan voorhanden is. Wie voorkeur geeft aan een gietijzeren braadpan zal die niet gauw in een set aanschaffen. Ook een speciale pan om pasta te koken hoort niet bij een doorsnee pannenset. Andere pannen die eigenlijk niet tot een pannenset worden gerekend zijn: frituurpan, snelkookpan en wok. Wie de beschikking wil hebben over dit soort pannen en die niet extra naast een pannenset wil aanschaffen kan beter zelf een pannenset met losse pannen samenstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pannen en andere artikelen van Sola zijn duurzaamPannen en andere artikelen van Sola zijn duurzaamWanneer je een nieuw pannenset wilt gaan aanschaffen dan zie je verschillende mogelijkheden. Je hebt rekening te houden…
Kopen van de meest geschikte kookplaatKopen van de meest geschikte kookplaatOp zoek naar een kookplaat? Ongetwijfeld ben je er dan al van op de hoogte dat er vele mogelijkheden zijn. Gaat je voork…
Kookplaat: gas, electrisch, inductie en keramischKookplaat: gas, electrisch, inductie en keramischEen kookplaat aanschaffen: kies je voor een losstaande of voor inbouw? En dan het soort kookplaat: er is ruime keus uit…
Inductie koken of toch op gas: alle verschillen op een rij!Inductie koken of toch op gas: alle verschillen op een rij!De inductie kookplaat is al sinds de jaren tachtig verkrijgbaar, maar heeft de gaskookplaat nog niet kunnen voorbijstrev…
Verschillende anti-aanbaklagenAls je wilt koken en op zoek bent naar de geschikte anti-aanbaklaag zie je vaak bij het binnen treden van een winkel doo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Terimakasih0, Pixabay
  • http://www.kieskeurig.nl/pan
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pan_(voorwerp)

Reageer op het artikel "Pannenset: zelf samenstellen of compleet aanschaffen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 13-04-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Pannen
Schrijf mee!