InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De warme wintersalade

De warme wintersalade

Een warme salade is een maaltijd die koude en warme ingrediënten combineert. Sommige salades hebben een warme dressing terwijl de rest van de ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Andere warme salades hebben een warme basisgroente. Daaraan wordt een kouder artikel toegevoegd. Een voorbeeld daarvan is de warme aardappelsalade.

Inhoudsopgave

Recept Warme aardappelsalade

Ingrediënten aardappelsalade:

Warme salade

Het is lekker om in de winter een halfwarme salade te maken. Het is een goede seizoensvariatie op een ijskoude salade. Een wintersalade op aardappelbasis ziet er als volgt uit: je maakt eerst een basissalade van aardappelen met melk en room. Je kookt de aardappels, prakt ze fijn en voegt de room toe. Dit mengsel breid je uit met groene kruiden zoals bieslook, tijm en citroenkruid. Dan snij je een augurk in stukjes, en je snijdt een paar olijven en zilveruitjes half door. Deze voeg je toe aan de salade. Als verse groente gebruik je half doorgesneden kerstomaatjes. Wanneer je het iets machtiger en romiger van smaak wilt maken kun je roomkaas eraan toevoegen. Als je vers gekookte, hete aardappelen gebruikt, smelt de kaas een beetje. Een lente-uitje misstaat niet om zijn frisse smaak en mooi blijgroene kleur. De aardappelsla dien je op in halve bolvorm op een bord. Daarna kun je de bol met halve kerstomaatjes een patroon geven. Door het groen van de olijven, rood van de tomaat en het geel van de aardappelsla wordt het een vrolijk geheel. De lege ruimtes vul je op met dunne plakjes wortel. Het mooist is als je een symmetrisch patroon maakt zoals op de foto. In het midden heb ik een geel Amsterdams uitje gedaan. Op de rand van het bord is salie gestrooid.

Yoghurtmayonaise als dressing

Ingrediënten yoghurtmayonaise voor salade met 5 aardappels.
  • 2 eetlepels creme fraiche of yoghurt
  • 2 eetlepels mayonaise
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • selderij
  • basilicum
  • bieslook

Een tweede variant op een aardappelsalade is het gebruik van mayonaise in plaats van room om de salade smeuïger te maken. Het is smaaktechnisch geen goed idee om room en mayonaise allebei te gebruiken in een salade. Het is óf mayonaise óf room. Twee eetlepels mayonaise en twee eetlepels zonnebloemolie meng je als eerste door de salade. In plaats van mayonaise kun je slasaus gebruiken. Je kunt ervoor kiezen om de salade een zurig tintje te geven door een eetlepel yoghurt of creme fraiche door de mayo te mengen voordat je het in de sla doet. Door dit mengsel kun je ook groene kruiden doen. Zo maak je de saus die je zelf het lekkerst vindt. Als serveervariatie kun je de dressing los over de aardappelsla gieten, of in een kuiltje van de aardappelsla doen.

Peulvrucht

Je kunt ervoor kiezen om een gezonde en voedzame variatie te maken met peulvruchten. Lekker is om zelf een paartje spliterwten te koken en er door te doen. Erwten uit blik zijn te zacht en doorgekookt. Gedroogde spliterwten zelf koken is lekkerder en gezonder. Ook kun je ervoor kiezen om de erwtjes beetgaar te houden, wat in een salade goed tot zijn recht komt. Erwten zijn wel een bij-ingrediënt dus doe er niet teveel in; twee eetlepels is genoeg voor een salade met 500 gram aardappels. In plaats van erwtjes kun je een andere peulvrucht zoals linzen gebruiken. Voorbeelden van andere peulvruchten zijn witte bonen, kikkererwten, spliterwten en boterbonen.

Eiersalade

Een andere variatie is een warme aardappel-eisalade. Deze is machtig. Je maakt de basis net zoals aan het begin van dit artikel beschreven. Daaraan voeg je twee tot vier gekookte eieren toe. Kook de eieren niet te lang. Het lekkerst zijn ze door de sla als de dooier net hard wordt. De eieren maken de salade tot een complete maaltijd, maar je kunt het ook als bijsalade gebruiken of zelfs als boterhambeleg. Het geheel breng je met peper en zout op smaak.

Sambal

Een salade mag naast fris en zurig voor de verandering af en toe pittig zijn. Peper door de aardappelsla is geen slecht idee. Als algemene saladetip is het een goed idee om eens wat sambal door de salade te mengen. Het pittige van sambal en het frisse van tomaat, ui en wortel laten zich uitstekend combineren. Voor elk smaakexperiment geldt; je kunt er wel meer doorheen gooien, maar je kunt het er nooit meer uithalen. Wees dus subtiel met het toevoegen van smaakelementen; beter te weinig dan te veel. Peper, sambal en zout zet je op tafel zodat ieder dat naar eigen inzicht kan toevoegen. Voor een aardappelsla is het mogelijk om een kommetje met geraspte kaas erbij te zetten. Een andere extra variant is een kommetje met gebroken walnoten.

Buitenlandse warme salades

In het buitenland wordt volop warme salades gegeten. Het bekendste warme saladegerecht in Nederland is de gado-gado. In Nederland eten we die warm maar in Indonesië wordt dit pinda-met groentengerecht half warm gegeten. Andere buitenlandse warme salades zijn de Italiaanse spinaziesalade, Thaise paksoi-sesamsalade, en pompoen en kikkererwtensalade.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ik heb zelf uitgebreid in de keuken gestaan en kwam zo tot een aantal originele recepten.
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De warme wintersalade"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 20-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vegetarisch culinair
Schrijf mee!