InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zomersalades; 2 varianten met fruit

Zomersalades; 2 varianten met fruit

Zomersalades zijn salades met toevoeging van fruit. Een salade is meestal een bijgerecht. Als je wilt kun je van iedere salade een maaltijdsalade maken. Een maaltijdsalade is lekker en voedzaam. In de zomer is het ideaal omdat het snel klaar is en een frisse maaltijd is. In dit artikel lees je hoe een lekkere salade smaakt en er goed uit ziet.

Inhoudsopgave

Zomerse salade

Een lekkere zomerse salade is snel klaar en heerlijk om te eten als het warm weer is. Om er een maaltijdsalade van te maken doen we er kaas doorheen, en maak je een iets grotere portie. Als veganistische variant kun je er wat kort gekookte linzen, kikkererwten of mungbonen doorheen. Zaden en noten zijn ook een prima aanvulling.

Maaltijdsalade

Ingrediënten:

  • 250 gram veldsla,
  • een halve ui in stukjes gesneden,
  • een dikke plak jonge kaas,
  • 2 plakjes cheddar,
  • een plak geitenkaas,
  • een potje paprikasalade,
  • 2 eetlepels pijnboompitten,
  • 75 gram witte druiven,
  • zwarte peper,
  • olijfolie.

Bereidingswijze:

Snij de kaas in kleine blokjes. Was de sla en doe deze in een vergiet zodat het kan uitlekken. Was de druiven en doe deze in het vergiet. Mix de kaas en het halve uitje door de sla. Het potje paprikasalade is te vervangen door een verse paprika. In het potje is de paprika met azijn en olie op smaak gebracht. Het is mogelijk een half potje te gebruiken als je maar met zijn tweeën bent. Breng de salade op smaak met zwarte peper naar eigen inzicht. De veldsla moet je niet snijden maar handmatig breken/scheuren. De sla blijft dan langer vers want als je sla snijdt wordt de sla sneller bruin aan de randjes. Je haalt van de veldsla ook de kleine wortels eraf. Je voegt alle ingrediënten bijeen en mengt ze.

Serveren

Het is aan te raden wat blokjes kaas, pijnboompitjes en druiven over te houden voor de laatste finishing touch; een paar druiven en wat kaasblokjes op de salade leggen zodat hij mooi oogt. De groene druiven, gele kaas en rode paprika kleuren vrolijk samen. Serveer wat biologische aardappelchips uit de natuurvoedingswinkel erbij en een stukje bruin brood. Over het brood giet je wat olijfolie in plaats van boter. Eet smakelijk!

Fruitsalade

Deze fruitsalade kent een heerlijke dressing en is een mooie combinatie van de zure appel, zoete banaan, sappige mandarijn en de bittere grapefruit. Het frisse smaakpalet maakt deze salade een genot op warme dagen.

Ingrediënten

  • 1 granny smith appel,
  • 1 banaan,
  • 1 mandarijn,
  • 6 aardbeien,
  • 1 kiwi,
  • 1 grapefruit.

dressing:

Bereidingswijze:

Schil de appel, ontdoe de appel van het klokhuis, en snijdt hem in stukjes. Strooi kaneelpoeder over de appel. Pers de citroen uit en doe deze in een bakje over de appel stukjes. Zo wordt door het citroensap voorkomen dat de appel bruin wordt. De kaneel geeft de appel een lekkere smaak. Doe de gembersiroop ook in hetzelfde bakje. De appel laat je nu even marineren in deze dressing terwijl je de rest van de salade maakt. Je schilt de banaan en doet hem in plakjes in de saladeschaal. De mandarijn schil je ook en je verdeelt hem in partjes. Elk partje snijd je weer doormidden. Voeg de mandarijn toe aan de saladeschaal. De aardbeien maak je schoon en snijd je in plakjes om ze bij de banaan en mandarijn te voegen. Vervolgens schil je de kiwi en snijdt deze in blokjes. Je snijdt vervolgens de grapefruit in kleine stukjes. Probeer van de grapefruit zoveel mogelijk de schillen van de partjes af te halen; deze zijn niet zo lekker. De hele schaal hussel je door elkaar. Je doet de schaal en het bakje met de appels in dressing in de koelkast totdat je er aan toe bent om het op te eten.

Serveren

Vlak voor consumptie strooi je de appelstukjes met de dressing over de sla heen. Door de rode aardbei, de gele banaan, oranje mandarijn en de groene kiwi is de kleurrijke salade zowel een lust voor het oog als de maag. Het is heerlijk als toetje of tussendoortje. Je kunt de fruitsalade combineren met roomijs of slagroom. Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ik heb zelf uitgebreid in de keuken gestaan en kwam zo tot een aantal originele recepten.

Reageer op het artikel "Zomersalades; 2 varianten met fruit"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vegetarisch culinair
Schrijf mee!