De volle maaltijdsalade voor de herfst

De volle maaltijdsalade voor de herfst De salade is ideaal in de zomer. Lekker fris en licht verteerbaar en dan is de overgang naar de vaste pot in de winter erg groot. De frisse zomersalade kan je ook voller maken en dan is die frisse zomersalade plots geschikt voor de frissere herfstmaanden. Varieer zelf op de frisse basis en zorg er voor dat de salade op het laatste moment wordt aangemaakt. Dat houdt de sla knapperig. Enkele voorbeelden.

Salade met aardappel

Ingrediënten

  • gemengde salade
  • rode aardappelen
  • hamblokjes
  • eieren
  • tomaten
  • komkommer
  • yogonaise
  • rode ui
  • olijven
  • olijfolie
  • geitenkaas
  • maïs

Bereiding

Kook de eieren tussen midden/hard en kook de aardappelen zodat ze kruimelig worden. De salade kan intussen aangemaakt worden met een rode ui (mooi klein maken), plakjes tomaat en komkommer enkele olijven, wat maïs en wat olijfolie. Meng het goed. Daarna de gekookte aardappelen en eieren af laten koelen en klein maken met wat yogonaise en doe hier wat hamblokjes doorheen. Maak op het bord een nestje salade en een of twee bollen met “aangemaakte” aardappelen en een bolletje geitenkaas.

Salade met pasta

Ingrediënten

  • gemengde salade
  • volkorenpasta (waar de voorkeur naar uit gaat)
  • rivierkreeftjes (of garnalen of tonijn op waterbasis)
  • eieren
  • sherrytomaten
  • zilveruitjes
  • groene pesto
  • olijven
  • kruidendressing
  • olijfolie
  • doppertjes
  • peper en zout

Bereiding

Kook de volkorenpasta en de eieren (iets keer naar de zachte kant). Maak de salade aan met wat gehalveerde sherrytomaatjes, zilveruitjes, gehalveerde olijven, wat eerder gekookte doppertjes en een scheutje olijfolie. De beetgare pasta goed af laten koelen en mengen met rivierkreeftjes, wat groene pesto en peper en zout naar smaak. Meng alles goed door elkaar en serveer het daarna uit.

Salade met bonen

  • gemengde salade
  • uitgebakken spekjes
  • yogonaise
  • ui
  • geitenkaas
  • bruine bonen
  • doppertjes
  • maïs
  • peper en zout
  • volkerenstokbrood

Bereiding

De bonen en doppertjes eerst koken en af laten koelen en deze meteen mengen met de salade. De salade kan vervolgens aangemaakt worden met wat maïs, kleingemaakte ui, wat uitgebakken spekjes en een eetlepel yogonaise. Meng het goed en breng het desgewenst nog wat verder op smaakt met peper en zout. Serveer het daarna uit met enkele plakjes volkerenstokbrood.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De volle maaltijdsalade voor de herfst"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!