InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een feestelijk toetje met kerst

Een feestelijk toetje met kerst

Een feestelijk toetje met kerst Kerst staat bij de meeste garant voor gezelligheid en goed eten. Nu heeft iedereen een eigen interpretatie van goed eten, maar veelal is het hoofdgerecht de hoofdmoot van alles. En zeker wat daarna komt is minder belangrijk. Maar de feestelijke maaltijd heerlijk afsluiten met een lekker toetje is niet verkeerd. Een ijsje of een heerlijke pudding of misschien wel een stukje van beide, is heerlijk.

Een warm ijsje

Voor 6 personen heb je ongeveer een liter ijs nodig.

Ingrediënten

  • roomijs
  • pure chocolade (minimaal 75% chocolade)
  • aardbeien
  • mintblaadjes
  • amandelen
  • pistache-ijs (voor de liefhebber)

Bereiding

Leg 3 bolletjes ijs (3x roomijs of 2x roomijs en 1x pistache-ijs) op een plat bord en maak intussen wat chocolade warm. Dit kan bijvoorbeeld door een tablet chocolade te smelten. Intussen de aardbeien en muntblaadjes schoonmaken. Snij de aardbeien in plakjes en leg wat schijfjes om de bolletjes ijs en zorg dat je 1 grote aardbei overhoudt. Maak wat witte amandelen klein en strooi deze over het ijs. Giet nu voorzichtig de chocolade over de bolletjes en zet de grote aardbei daarna in het midden. Leg er nog wat muntblaadje omheen en klaar is het warme ijsje.

Een fruitige pudding

Uitgaande van zon 4 personen.

Ingrediënten

  • 70 gram custardpoeder
  • 1/2 liter halfvolle melk
  • 50 gram suiker
  • 1/2 pak lange vingers
  • 1/2 liter slagroom
  • 500 gram blauwe bessen of kiwi met aardbei
  • poedersuiker
  • 1 vanillestokje

Bereiding

Meng de custardpudding met de suiker en roer 1/3 van de melk er doorheen. De rest van de melk kan licht verwarmd worden en voeg daarna het mengsel van de custard toe. Goed blijven roeren en laat het op laag vuur koken. Enkele minuutjes laten staan (blijven roeren!).

Doe nu de warme substantie in een leuke puddingvorm en laat dit een halve dag opstijven. Als je geen velletjes wilt kan je er wat suiker overheen strooien over leg er een velletje folie op. Als de pudding bijna klaar is kan de slagroom geklopt worden met de suiker en het vanillestokje schoongemaakt. Dit doe je door deze te halveren en het merg eruit te halen. Meng het vervolgens met de slagroom en als de pudding op een schaal ligt kan de slagroom helemaal rondom opgesmeerd worden. Zet er rechtop lange vingers tegenaan. Als het goed is zijn de lange vingers iets hoger dan de pudding hoog is en is er een soort kommetje ontstaan. Doe daar het restant van de slagroom in en beleg het verder met de blauwe bessen (of kiwischijfjes met aardbeien) en strooi er voorzichtig wat poedersuiker overheen.

Diner afsluiten

Sluit het diner na een zoetig toetje af met sterke koffie en een glas armagnac of likeur (niet te zoet). Enkele pure sinaasappelbonbons doen je de heerlijk zoete smaak vasthouden. Voor theeliefhebbers kan een neutrale groene thee met een stukje pure chocolade met sinaasappel een heerlijk einde vormen van het diner.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ASSY, Pixabay

Reageer op het artikel "Een feestelijk toetje met kerst"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-12-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Officiële feestdagen
Schrijf mee!