InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Maak zelf de klassieke Engelse sinaasappelmarmelade

Maak zelf de klassieke Engelse sinaasappelmarmelade

Maak zelf de klassieke Engelse sinaasappelmarmelade Een sneetje brood met echte Engelse marmelade. Velen vinden dat een traktatie, sommigen noemen het zelfs de 'hemel op aarde'. De authentieke Engelse sinaasappelmarmelade stamt uit vervlogen tijden en is tegelijk heel modern. Ideaal voor het ontbijt en als tussendoortje. U kunt deze marmelade zelf maken. Moeilijk is het beslist niet. Zorg er wel voor dat de marmelade dik genoeg is. Met de geleiproef houdt u altijd de vinger aan de pols. Gebruik ook liefst speciale geleisuiker voor Engelse marmelade.

Inhoud

Geleisuiker

Wanneer mag men fruitbeleg marmelade noemen? Eigenlijk alleen als die van citrusvruchten is gemaakt. De Schotse pomeransmarmelade, ofwel de Britse nationale trots, heeft er altijd model voor gestaan. Voor dit recept kunt u het beste de speciaal daarvoor ontwikkelde geleisuiker gebruiken. Deze bevat immers citroenzuur en vruchtenpectine, het ideale geleermiddel.

Bron: Cocoparisienne, PixabayBron: Cocoparisienne, Pixabay
Pectine
Dankzij pectine wordt de inkooktijd verkort. Hierdoor blijft de fruitsmaak beter behouden. De klassieke verhouding tussen geleisuiker en fruit is 1:1. Hoe minder geleisuiker u gebruikt (zie onderstaande recepten), hoe fruitiger en minder zoet de jam of marmelade wordt.

Geleiproef

Deze test is heel belangrijk. Het doel ervan is immers om ervoor te zorgen dat de marmelade dik genoeg wordt. Doe de proef aan het einde van de kooktijd. Schep met een lepel wat marmelade uit de pan en laat deze op een bord druppelen. De marmelade moet dan binnen een minuut stevig zijn. Als de marmelade dun blijft, verlengt u de kooktijd met ongeveer twee minuten.

Twee recepten

Voor de volledigheid zijn twee recepten uitgewerkt: de gewone en de grove sinaasappelmarmelade. De grove marmelade is een variant op de gewone en bevat voor de liefhebbers reepjes sinaasappelschil. Ook is er naar smaak sinaasappellikeur of witte rum in verwerkt. Natuurlijk kunt u de sterkedrank eruit laten. In plaats van sinaasappels mag u ook pomeransen nemen. De marmelade wordt dan wel heel bitter.

Engelse sinaasappelmarmelade (Whiskey flavoured Orange Marmelade)

Als u voor sterkedrank kiest, neem dan een kwalitatief goede whiskey. Het komt de smaak van de marmelade ten goede.

Ingrediënten

Voor 6 glazen potten van 250 ml:
  • 2 kg biologische sinaasappels
  • 1 kg geleisuiker (1:1)
  • 1-2 el whisky (naar smaak)

Bron: RitaE, PixabayBron: RitaE, Pixabay
Bereiding
  1. Spoel de glazen potten met heet water uit.
  2. Maak de sinaasappels met een borstel schoon onder de hete kraan. Laat ze in een ruime hoeveelheid water ongeveer 1 ½ uur koken. De schil moet daarna zacht zijn.
  3. Laat de sinaasappels afkoelen.
  4. Snijd de vruchten zonder pitten in stukjes en druk ze met het sap door een grofmazige zeef.
  5. Meet 1 liter vruchtenmassa af. Eventueel aanvullen met sinaasappelsap.
  6. Doe de geleisuiker erbij. Goed roeren.
  7. Laat het mengsel 2 uur rusten.
  8. Breng het vruchtenmengsel aan de kook. Af en toe roeren. Laat het mengsel daarna 5 minuten sudderen.
  9. Doe de geleiproef aan het einde van de kooktijd.
  10. Roer (eventueel) de whisky erdoor.
  11. Giet de hete marmelade in de glazen potten. Schroef meteen het deksel erop.

Totale bereidingstijd: 3,5 uur
12 maanden houdbaar
Per pot: 800 kcal, 200 g koolhydraten, 2 g eiwit, o g vet

Grove sinaasappelmarmelade

Dit recept is voor het bereiden van de klassieke sinaasappelmarmelade, dus met schilreepjes. Kies voor een kwalitatief goede sinaasappellikeur.

Ingrediënten

Voor 4 glazen potten van 250 ml:
  • 1 kg biologische sinaasappels
  • 2 biologische sinaasappels
  • 1 kg geleisuiker
  • 1-2 el sinaasappellikeur

Bereiding

  2. Schil de sinaasappels.
  3. Snijd het vruchtvlees in stukjes, verwijder de pitten.
  4. Dep twee gewassen sinaasappels droog en schil ze. Snijd de dun gesneden schil in reepjes.
  5. Pers de twee sinaasappels uit.
  6. Roer de stukjes vruchtvlees, de schilreepjes, het sap en de geleisuiker door elkaar.
  7. Laat het mengsel 12 uur rusten.
  8. Breng het vruchtenmengsel aan de kook. Af en toe roeren. Laat het mengsel 5 minuten sudderen.
  10. Roer (eventueel) de sinaasappellikeur erdoor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Australische recepten, gebakGebak is eigenlijk heel internationaal, alleen met dat verschil dat ieder land zijn eigen specialiteit heeft. Zo heeft D…
Vijf recepten voor lekkere drankenGeen zin in theezakjes maar zelf eens een lekkere verse thee maken? Zin in een andere soort vruchtensap dan sinaasappels…
Zelfgemaakt broodbeleg met groentenZelfgemaakt broodbeleg met groentenDe volgende recepten voor zelfgemaakt broodbeleg bestaan uit een mengsel van gepureerde groenten en verse kruiden. Op br…
Sorbetijs  appelSorbetijs appelVelen denken dat sorbetijs alleen met zacht fruit kan, maar de smaak appel is een erg goede smaak voor sorbetijs. Appels…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maak zelf de klassieke Engelse sinaasappelmarmelade"

Infoteur: Orion
Laatste update: 15-03-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vetarme gerechten
Schrijf mee!