InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkroketten

Gezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkroketten

Gezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkroketten In de snackbar is een patatje met daarnaast een kroket erg lekker. Meestal kun je in een snackbar aardappelkroketten, rundvleeskroketten of kipkroketten kopen. Maar thuisgemaakte kroketten zijn veel lekkerder en voller van smaak. Dit keer twee recepten hoe je viskroketten van zalm en kreeft maakt. Die ook nog veel gezonder zijn!

Zalmkroketten

Ingrediënten:

(Je kunt hier zes kroketten mee maken)
  • 2 wilde zalmfilets
  • 3 eetlepels verse fijngehakte dille
  • 2 eetlepels mayonaise
  • ½ eetlepel mosterd
  • 1 ei
  • 3 eetlepels broodkruimels
  • Zout
  • Peper
  • Olijf olie

Bereiding:

Doe een beetje olijfolie in een niet al te hete pan. Doe wat zout en peper op de zalm en bak deze in de olijfolie. Eerst de kant waar de huid op zit. Ongeveer 2-3 minuten aan beide kanten is wel genoeg. Laat de zalm afkoelen. Plaats de zalm daarna in een grote kom en prak het fijn met een vork. Doe vervolgens de fijngehakte dille, mayonaise, mosterd, ei en broodkruimels in de grote kom en mix alles door elkaar. Maak dikke platte rondjes van het deeg. Doe broodkruimels in een bord en bedek alle kroketten met de broodkruimels. Dek vervolgens de kroketten af met folie en laat het ongeveer 30 minuten afkoelen. Verwarm in een pan wat olijfolie en bak de kroketten aan elke kant tot ze goudbruin zijn. De zalmkroketten zijn erg lekker met een honing mosterd saus.

Kreeftkroketten

Ingrediënten:

(Je kunt hier vier kroketten mee maken)
  • 4 koppen gesneden kreeft vlees
  • 1 ½ eetlepels vers gehakte koriander
  • 1 theelepel vers gehakte Spaanse peper
  • ½ eetlepel mosterd
  • 1 theelepel limoensap
  • 1 kop dikke witte saus (bechamelsaus)
  • 1 ei
  • 1 theelepel zout
  • 2 eetlepels broodkruimels
  • Olijfolie

Bereiding:

Doe het vlees van de kreeft, koriander, Spaanse peper, mosterd, limoensap, witte saus, ei en zout in een grote kom en mix alles goed door elkaar. Maak dikke platte rondjes van het deeg. Doe broodkruimels in een bord en bedek alle kroketten met de broodkruimels. Dek vervolgens de kroketten af met folie en laat het ongeveer 25 minuten afkoelen. Verwarm in een pan wat olijfolie en bak de kroketten aan elke kant tot ze goudbruin zijn. De kreeftkroketten zijn erg lekker met chilisaus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkroketten"

Infoteur: Isabella
Laatste update: 06-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Feest organiseren
Schrijf mee!