InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf kroketten maken

Zelf kroketten maken

Zelf kroketten maken Het is mischien wel de lekkerste snack van Nederland. De kroket. Maar weinig mensen kunnen zelf kroketten maken, terwijl het echt heel simpel is. Lees dit recept en maak zelf de lekkerste kroketten.

Zelf kroketten maken.

De kroket is misschien wel de populairste snack van Nederland. Dagelijks eten duizenden mensen een kroketje bij de snackbar of thuis. Maar wat op zich wel opmerkelijk is, is dat bijna niemand zelf kroketten maakt. Terwijl het maken van kroketten vrij eenvoudig is.

Soorten kroketten.

Er zijn verschillende soorten kroketten op de markt. Hierbij kun je denken aan:
  • Rundvleeskroketten. Dit is een kroket met een vulling van ragout en rundvlees.
  • Kalfsvleeskroketten. Dit is een kroket met een vulling van blanke ragout met kalfsvlees.
  • Groentekroketten. Dit is een kroket met een vulling van groente en eventueel ragout.
  • Garnalenkroketten. Dit is een kroket met een vulling van garnalen.

Zelf een kroket maken.

Als deze verschillende kroketten zijn vrij eenvoudig zelf te maken. In feite is een kroket een gepaneerd en gefrituurd staafje ragout. Dus om een goede en smakelijke kroket te maken zul je eerst een ragout voor de vulling moeten maken. Deze ragout wordt ook wel een salpicon genoemd.

De salpicon maken.

Als je een salpicon wil maken heb je nodig:
  • 150 gram rundvlees
  • 2 eieren
  • Fijngesneden soepgroenten een zakje van 250 gram is voldoende.
  • 2 bouillonblokjes of een halve liter verse bouillon
  • 50 gram boter
  • 60 gram bloem.
  • Paneermeel

En nu aan de slag.

Snijd het vlees in zeer kleine blokjes en kook het in een pannetje samen met de bouillon. Voeg de soepgroenten toe en laat dit geheel 20 minuten in koken. Ondertussen kun je de roux maken. Roux is gewoon een mooi woord voor bindmiddel. Stop de boter in een koekenpan en laat het smelten. Maar zorg er voor dat het niet verbrand. Stop de bloem in de pan met de gesmolten boter. En roer het met een spatel door elkaar tot een grote bal deeg. Laat de bal in de koekenpan afkoelen en haal de pan van het vuur af. Zeef de groente uit de bouillon en leg deze apart. Giet de hete bouillon al roerend bij de koude roux. Zet het vuur weer aan en al snel vormen de roux en de bouillon een soort dikke ragout. Voeg de groenten en het vlees toe. Dit is de basis van je kroket. Proef het voorzichtig, de ragout is heet. Voeg al roerend het ei toe en eventueel zout en peper.

Laat je kroket basis afkoelen.

Neem een bord en span hier krimpfolie over heen. Maak een lange worst met de dikte van een kroket van de salpicon en laat het een uurtje in de koelkast afkoelen.

De kroket maken.

Wanneer hij afgekoeld is, haal je de salpicon uit de koelkast en snijdt je de salpicon in stukken. Je haalt de stukken door een bakje bloem. Dan door een bakje met een geklutst ei. En als laatste haal je de stukken door een bak paneermeel.

Bereiden

Nu zijn je kroketten klaar en kun je er voor kiezen om ze in te vriezen. Diepgevroren zijn ze enkele weken houdbaar. Maar je kunt ze ook op 180 graden frituren. Dan zijn de kroketten met ongeveer 6 minuten klaar. Als je dit eenmaal goed kunt kun je natuurlijk ook naar hartenlust variëren met dit recept.
Gerelateerde artikelen
Snacks uit de frietpan: KrokettenBijna elk gezin in Nederland heeft wel een frietpan in huis. Naast de friet die hierin wordt gebakken, worden er ook ste…
Wat zit er in een kroket?Wat zit er in een kroket?Een typisch Hollandse snack is de kroket; een handzame vleessnack met een goudbruin korstje. Hoewel er jaarlijks meer fr…
De Kwekkeboom kroketEen lekkernij dat niet uit het Nederlandse eten is weg te denken, de kroket. Bijna 100 jaar geleden was het de heer Kwek…
Gezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkrokettenGezonde snacks: zalmkroketten en kreeftkrokettenIn de snackbar is een patatje met daarnaast een kroket erg lekker. Meestal kun je in een snackbar aardappelkroketten, ru…
Kroketten, bitterballen en pasteitjes; lekker om te makenKroketten, bitterballen en pasteitjes; lekker om te makenTijdens de koude wintermaanden maar ook met feestdagen eten we graag een kroketje of bitterbal. Meestal kopen we die uit…

Reageer op het artikel "Zelf kroketten maken"

Reactie

A. Wösten, 15-02-2011 18:30 #1
Zelf kroketten makenis altijd een heel geknoei. Vanmiddag heb ik een nieuwe manier van kroketten maken
uitgeprobeerd en met succes. Ik heb het op de volgende manier gedaan.
Als de kroketten massa in de koelkast goed stijf geworden is neem je een grote spuitzak met een rond mondstuk van zo'n 25 mm. doosnee.
De spuitzak vullen met het materiaal en goed aandrukken zodat er geen luchtbellen in zitten. Een grote, gladde kunststof keukenplank met bloem betrooien en daarop lange worsten kroketten spuiten en helemaal met bloem
bestuiven. Met een mes de gewenste lengtes afsnijden en op het blad verder door de bloem rollen. In een bakje
met geklust ei wentelen en met een handige keukenschep uitnemen en in een bak met paneermeel leggen.
Door deze bak heen weer te bewegen rollen de kroketten netjes door het paneermeel. Nu kun je ze verder met de
hand aanpakken en weer door het ei en de paneermeel rollen.
Dit systeen werkt snel en netjes. Geen eindeloos geknoei.:-p

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 07-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!