InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Slagroomtaart recept beproefd en gewaardeerd

Slagroomtaart recept beproefd en gewaardeerd

Slagroomtaart recept beproefd en gewaardeerd Het zelf maken van een slagroomtaart is niet zo moeilijk. Hier volgt een recept van mijn moeder. Al jaren is de taart een succes. Iedereen die deze taart zal eten, zal hem fantastisch vinden. Luchtig, fris gebak, slagroom, jam en vruchten. Heerlijk! Het opmaken van de taart kan natuurlijk iedereen naar eigen idee doen, bijvoorbeeld met het tegenwoordig veelgebruikte glazuur.

Wat hebt u nodig voor de taart?

Boodschappenlijstje:

  • Een pak zelfrijzend bakmeel
  • Een pak gewone kristalsuiker
  • 6 eieren
  • Dr. Oetker backin
  • Vruchtenjam naar eigen keuze
  • Pudding naar keuze
  • Een halve liter slagroom
  • Hagelslag, melk- of puurchocolade naar keuze
  • Mandarijntjes en ananas, vers of uit blikje
  • Bakboter

Keukengereedschap:

  • Een mixer voor de slagroom
  • Een springvorm
  • Twee kommen waarvan één een beslagkom is
  • Een zeef
  • Slagroomspuit

Bereiden van de slagroomtaart

In die beslagkom slaat u de 6 eieren stuk en daarbij doet u 240 gram suiker. Met de mixer slaat u in ongeveer 5 á 10 minuten de eieren en de suiker tot een luchtig beslagdeel. In de tweede kom doet u 200 gram zelfrijzend bakmeel en 3 theelepels Backin. Het bakmeel gaat door een zeef in de kom, dan is het meel erg fijn.

Als de eieren en de suiker geklopt zijn, lepelt u het bakmeel rustig in de beslagkom erbij. Als alles mooi gemengd is, is het beslag klaar. Verwarm de oven voor op ongeveer 175 graden. Pak een springvorm van ongeveer 24 cm doorsnee.

Beboter de springvorm en giet het beslag erin. Zet de springvorm in het midden van de oven en laat hem er 50 minuten in staan. (Houd de ovendeur tijdens het bakken gesloten. Bij het openen van de ovendeur zakt het beslag meestal direct in.)

Na 50 minuten haalt u de taart uit de oven. U kunt er een breinaald of satéstokje in steken om te kijken of het deeg niet nog zacht is. Laat de taart afkoelen.

Opmaken van de slagroomtaart

Met een lang kartelmes of met een stevig draadje ( een speciale taartsnijder is er natuurlijk ook geschikt voor), snijdt u de taart horizontaal door. Op de onderste helft smeert u een halve pot vruchtenjam en daar bovenop een laag pudding (instant pudding, een uur vantevoren gemaakt, is uitstekend geschikt). Dan gaat de bovenste helft er weer op. De zijkant en de bovenkant van de taart worden nu ingesmeerd met slagroom (stevig geklopt, zo u wilt met suiker). Tegen de zijkant strooit en smeert u de hagelslag.

Bovenop wordt de taart versierd met stukjes ananas en mandarijntjes. Er kan een leuk patroontje van gemaakt worden. Als laatste gebruikt u de slagroomspuit om met randjes en toefjes de "final touch" te geven.

Het opmaken van de taart met slagroom en vruchtjes kan natuurlijk ook op een andere manier, met andere ingrediënten,
bijvoorbeeld met glazuur, maar deze versie met slagroom is beproefd en zeer gewaardeerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke taart te eten op een verjaardag als je op dieet bentWelke taart te eten op een verjaardag als je op dieet bentIedereen die wel eens op dieet is geweest kent het probleem: de verjaardagsvisite. Je bent nog geen 5 minuten binnen of…
Glutenvrije chocoladetaart met aardbeien zelf bakken, receptVoor mensen met coeliakie (glutenallergie of glutenintolerantie) is het vaak lastig om aan een feestelijke en smakelijke…
Luchtige slagroomtaartVoor een verjaardag, moederdag of gewoon voor het zondagse bezoek. Een slagroomtaart doet het altijd goed. Zo maak je de…
Aantal calorieën in gebakAantal calorieën in gebakHoeveel calorieën zitten er in gebak? Iedereen lust wel eens een stukje taart, cake of ander gebak, bijvoorbeeld tijdens…
Kinderverjaardag: de taartKinderverjaardag: de taartNatuurlijk kan er op een kinderverjaardag ook een traditionele taart gepresenteerd worden, maar voor de jarige is het we…

Reageer op het artikel "Slagroomtaart recept beproefd en gewaardeerd"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 14-08-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!