InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Jam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijten

Jam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijten

Jam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijten Het inmaken van levensmiddelen doet men om ze lange tijd te kunnen bewaren. Vroeger, toen in ons land niet het hele jaar door alles te krijgen was, waren alle huisvrouwen elke herfst bezig om groenten en fruit in te maken. Voor de moderne mens is het inmaken meer een hobby. Het is heel leuk om in oude jampotjes en glazen potten met schroefdoppen zelf marmelades, jam en gelei te maken. Kijkt u maar eens.

Vruchtenmarmelade

Ingrediënten

  • 3 kilo verse vruchten zonder pit
  • 2 en een halve kilo suiker
  • wat citroensap
  • glazen potten met schroefdop

Bereiding

Maak de vruchten schoon en laat ze, zonder suiker, onder af en toe roeren, inkoken. Voeg pas later de suiker toe en laat ze daarmee onder af en toe roeren, inkoken tot een koud geworden druppel niet meer uitloopt.
Schep het schuim van de marmelade en giet hem zo heet mogelijk in de goed schoongemaakte jampotten. Schroef de dop erop.
Het is handig als er etiketten op komen met de datum van inmaken.
Als vruchten komen in aanmerking: aardbeien, bessen, pruimen, kwetsen, abrikozen en perziken.

Vruchtengelei

Ingrediënten

  • 1 liter vruchtensap. Gebruik vruchten die genoeg pectine van zichzelf hebben, zoals bessen, pruimen, kwetsen, kweeperen, abrikozen, perziken en kruisbessen. Voeg aan het vruchtensap van vruchten, die weinig pectine bevatten, zoals aardbeien, frambozen en kersen, wat bessensap of kruisbessensap toe.
  • 3/4 kilo suiker
  • wat citroensap
  • glazen potten met schroefdop

Bereiding

Laat de schoongemaakte vruchten met wat water trekken en laat de massa in een zeef uitlekken.
Neem 3/4 van het gewicht aan suiker en kook de gelei tot de gewenste dikte. Schuim de gelei en stort hem in de schoongemaakte potten. (Zie bij vruchtengelei).

Kweeperen geconfijt

Ingrediënten

  • 3 kilo kweeperen
  • 3 liter water
  • 2 1/4 kilo suiker
  • 4 kruidnagelen
  • 6 cm pijpkaneel en wat citroensap

Bereiding

Was de peren, kook ze enige minuten in kokend water, schil ze, snijd ze in partjes, en haal de klkohuizen eruit. Breng het water met de suiker aan de kook, doe er de peren en de kruiden in en laat ze langzaam koken tot de peren mooi gaar en rood geworden zijn ( 1 1/2 á 2 uur).
Doe ze met het vocht in een kom en laat ze tot de volgende dag staan. Kijk dan of het geheel stroperig geworden is. Is dat niet het geval, kook dan nog wat verder in.
Doe de peren met de stroop in een schoongemaakte pot en doe er nog wat citroensap bij. Sluit dan de pot.

Bessenstroop

Ingrediënten

  • 3 kilo rode bessen
  • 3/4 kilo frambozen
  • Per 1 liter vocht een kilo suiker, wat citroensap

Bereiding

Was en ris de bessen, maak de frambozen schoon. Zet de vruchten in een gesloten pan op een zeer zacht vuur en laat ze, onder af en toe roeren, staan tot al het sap eruit getrokken is. Giet het vocht door een linnen doek en meet het.
Zet het vruchtensap weer op het vuur , voeg per liter een kilo suiker toe en laat het samen 5 minuten doorkoken. Voeg desgewenst wat citroensap toe. Schuim de stroop af, laat ze afkoelen en giet ze in de schoongemaakte potten of flessen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gelei, zomer in een potje zonder stukkenGelei, zomer in een potje zonder stukkenEr zijn mensen die niet houden van confituur, van die stukjes fruit op de boterham. Geen paniek, dan is er nog altijd ge…
De Kweepeer: wat kun je doen met de kweepeer?De Kweepeer: wat kun je doen met de kweepeer?De kweepeer ook wel aangeduid met kwee is een vrucht met hele specifieke eigenschappen. De kweepeer groeit gewoon in Ned…
Herfst: recepten met goudgele, honingzoete kweeperenHerfst: recepten met goudgele, honingzoete kweeperenHerfst in het land. Een goudgele vrucht, honingzoet ruikend wanneer je hem open snijdt. De kweepeer, een weinig gekende…
Kweeperen: een gezonde lekkernij!Kweeperen: een gezonde lekkernij!Je ziet ze niet vaak in onze contreien. In het zuiden al iets meer. Goudgele knoerten van peren. Onregelmatig van vorm e…
Maak zelf de klassieke Engelse sinaasappelmarmeladeMaak zelf de klassieke Engelse sinaasappelmarmeladeEen sneetje brood met echte Engelse marmelade. Velen vinden dat een traktatie, sommigen noemen het zelfs de 'hemel op aa…
Bronnen en referenties
  • Het Coöperatieve kook- en huishoudboek R. Lotgering-Hillebrand

Reageer op het artikel "Jam, gelei, marmelade en stroop maken, en confijten"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 01-08-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!