InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Luchtige slagroomtaart

Luchtige slagroomtaart

Voor een verjaardag, moederdag of gewoon voor het zondagse bezoek. Een slagroomtaart doet het altijd goed. Zo maak je deze lekkernij zelf.

Voorbereidingen

  • Voorbereiding: 25 min.
  • Baktijd:35 min.
  • Rusttijd:45 min.
  • Oventemperatuur:160°C elektrische oven (voorverwarmd), gasoven stand 2-3
  • Aantal pers.:6-8

Ingrediënten

Voor het biscuit deeg:
  • 4 eieren
  • 120 gram suiker
  • 120 gram bloem, gezeefd
  • 40 gram maizena
  • 1 gram zout

Voor de garnering:
  • 4 pakjes slagroom (+/- 900 ml)
  • 2 el suiker
  • 1 zakje vanillesuiker of de rasp van een halve citroen
  • 3 zakjes klopfix
  • 1 reep chocolade (alvast koud leggen in de koelkast, dat snijd later gemakkelijker)
  • chocolade hulstblaadjes

  • springvorm 20 cm
  • Spuitzak met gladde of kartelspuitmond

Bereidingswijze

Vet de springvorm in en bestrooi em met bloem. Klop de overtollige bloem eruit. Verwarm de oven alvast voor op 160°C. Zet een kom in lauw water en klop daarin het eigeel met de suiker net zolang tot de massa als een lint van de klopper loopt. Klop de eiwitten niet helemaal stijf. Meng de eieren voorzichtig met een houten lepel door elkaar.Roer de bloem, de maïzena en het zout door elkaar en zeef een gedeelte hiervan bij de geklopte eieren. Schep alles voorzichtig door elkaar. Ga zo door tot alle bloem met maïzena door de geklopte eieren is geschept. Vul de springvorm met het deeg en zet de vorm in de voorverwarmde oven onderin. Bak de taart in zo'n 30-40 min. De oven de eerste 20 min. niet openen want dan stort je deeg in. Check met een prikker of de taart gaar is. komt de prikker er droog uit, is je taart gaar. Zet de oven uit en laat de taart nog 5 min. in de geopende oven afkoelen. Haal de rand van de springorm af en laat nog een paar minuutjes verder afkoelen. Keer de taart op een taartrooster, haal de bodem van de sprinvorm eraf en laat nog zo'n 15 min afkoelen. Laat je em niet voldoende afkoelen kan het zijn dat je slagroom niet stevig houd en gaat lekken.

Dit is eigenlijk het basisrecept wat je gebruikt voor een taartdeeg. Je kunt zo creatief zijn als je zelf wilt. Gebruik wat jij zelf lekker vind. Hieronder staan een aantal variaties voor de vulling en garnering:

Slagroomtaart

Snij de taart horizontaal doormidden met een taartsnijder of eventueel een stokbroodmes. Leg het bovenste deel voorzichtig weg zodat het niet breekt. Klop de slagroom met de suiker stijf. Spuit met een spuitzak een laag slagroom op het onderste deel van de taart.Neem voorzichtig het bovenste deel en leg em er weer bovenop zodat je weer 1 taart hebt.

Haal de reep chocolade uit de koelkast en maak chocolade krullen of vlokken door het mes schuins langs de chocolade af te laten glijden. Bestrijk de zijkant van de taart met een laagje slagroom (niet te dik). Garneer daarna de zijkant met de chocoladekrullen/vlokken.

Spuit met een spuitzak bovenop de taart toefjes beginnende langs de hele rand naar binnen werkend. In het midden een lekkere groot toefje. Plaats op de toefjes op de buitenste rand de chocolade hulstblaadjes. Op ieder toefje plaats je 1 blaadje. In het grote toefje in het midden steek je 4 hulstblaadjes schuins erin. Als je nog wat chocoladekrullen over hebt, strooi ze over de taart. Het ziet er extra lekker uit. En weggooien is zonde.

Variatie

Aardbeientaart

Snij de taart horizontaal doormidden met een taartsnijder of eventueel een stokbroodmes. Leg het bovenste deel voorzichtig weg zodat het niet breekt. Klop de slagroom met de suiker stijf. Spuit met een spuitzak een laag slagroom op het onderste deel van de taart.neem een bakje aardbeien.Snijd de helft van de aardbeien twee keer verticaal doormidden en bedek daarmee de laag slagroom. Bovenste deel er weer op. Garneren zoals hierboven bij de slagroomtaart maar dan zonder chocolade boven op. Snijd de resterende aardbeien doormidden en plaats ze boven op de toefjes op de taart.

Je kunt i.p.v. aardbeien natuurlijk ook de eigen favoriete zomerfruit gebruiken.het meest gebruikte zijn toch wel druiven, peer, abrikozen, frambozen, kersen ananas of appel
Heb je geen vers fruit kun je voor de onderste laag ook jam gebruiken maar vers fruit is toch echt lekkerder. Gebruik i.p.v. de chocoladevlokken een zakje nougatine. Maak er voor een kinderverjaardag een echt feest van door wat mini m&m-metjes over de bovenkant van de taart te strooien. Bekleed de zijkant dan met een maatje groter.
© 2008 - 2019 Msmedia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Oma

Reageer op het artikel "Luchtige slagroomtaart"

Reacties

Kimberley, 13-05-2014 14:31 #7
Nou, die van mij was zo plat als een pannenkoek. ik hou me gewoon aan mijn eigen recept, maar toch bedankt!

Sabien (13), 17-06-2012 13:19 #6
Welke maat bakvorm moet je voor dit recept gebruiken?

Chantal, 31-12-2011 11:34 #5

Meh, 09-10-2011 10:39 #4

Meh, 08-10-2011 22:31 #3

Jolanda, 20-07-2011 12:02 #2
Hoi Wemke, inderdaad het slitsen van de eieren en je kunt een zakje klop klop of klopfiks erbij in doen. door een klein beetje zout erin te doen. stijft de slagroom ook al goed op. Koud gereedschap en vetvrije kommen.

Wemke, 30-06-2011 14:14 #1
Bij mij stijft de taart niet op. Hij blijft heel dun en ik heb het nu 2x geprobeerd. Ik snap er echt helemaal niks van, iemand een idee wat ik fout heb gedaan? Reactie infoteur, 13-07-2011
Hoi wemke,
heb je de eieren gescheiden en daarna de eiwitten goed opgeklopt met de mixer?
daar kan het nog wel eens aan liggen.
En hoe heb je de het eiwit met het suiker en eigeel vermengd?
ik meng het altijd met een lepel voorzichtig door elkaar en doe daarna hetzelfde met de gezeefde bloem. dan in een goed voorverwarmde oven en hij moet goed gaan.
succes i.i.g.
gr msmedia

Infoteur: Msmedia
Laatste update: 26-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 7
Schrijf mee!