InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Ik maak het zelf: siroop

Ik maak het zelf: siroop

Llimonadesiroop kan je in allerlei variaties kopen in de winkel. Maar weet je dat je het ook heel gemakkelijk zelf kan maken?

Limonadesiroop

Limonadesiroop is een heel veelzijdig produkt. Je kan er limonade van maken of ijsjes. Ook laat het zich goed gebruiken in allerlei soorten gebak en pudding. Hoe maak je dit nu zelf?

Ingrediënten
  • 400 cc water
  • 750 gram suiker
  • 1 eetlepel citroenzuur
  • 10-20 ml. essence

En zo ga je te werk
Doe de suiker in een pan en giet het water erbij. Breng het geheel aan de kook, terwijl je af en toe roert. Als het suikerwater goed kookt laat je het nog zo'n 15 minuten doorkoken totdat de suiker volledig is opgelost. Laat deze siroop een half uur tot 3 kwartier afkoelen.

Daarna giet je de siroop in een stevige fles, en je voegt enkele druppels smaakessence toe. Meestal volstaat 20 ml. essence, maar dat is afhankelijk van je smaak. Daarna schud je het geheel goed door, en klaar is je siroop!

Ijsthee van siroop

Als je zelf siroop kunt maken, is het heel simpel om daarvan ook ijsthee (icetea) te maken. Hoe maak je dit nu zelf?

Ingrediënten
  • 400 cc thee, liefst met smaak
  • 750 gram suiker
  • 1 eetlepel citroenzuur

En zo ga je te werk
Maak thee van 400 cc water. Als de thee goed genoeg doortrokken is naar je smaak dan giet je de thee in een pan. Voeg de suiker en de citroenzuur toe. Laat alles goed doorkoken totdat suiker en citroenzuur zijn opgelost. Laat deze thee een half uur tot 3 kwartier afkoelen.

Daarna giet je de siroop in een stevige fles.

De finishing touch
Als je ijsthee wilt gaan drinken is het het makkelijkste als je vantevoren een fles vult met siroop en aanlengt met water. Die fles leg je een half uur in de diepvries, en klaar is je ijsthee!

Erg lekker bij warm weer met een schijfje sinaasappel of citroen. Ook heerlijk met verse blaadjes munt. Een echte dorstlesser bij warm weer!
© 2008 - 2019 Anki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vietnamese nagerechtenLekker smullen van een nagerecht, daar houdt iedereen wel van, maar de standaard yoghurt en vla hebben we al snel gezien…
Goedkope make-up merkenAls je voor bekende make-up merken kiest, zoals Clinique, Mabelline New York en Lancômes, dan kan je handen vol geld kwi…
Recept voor Sekerpare, een lekker Turks toetjeEen makkelijk te bereiden authentiek Turks gerecht. Goed als dessert, bij een High Tea of gewoon bij een kopje koffie.
Natuurlijke middelen tegen oorsmeer en buikpijnNatuurlijke middelen tegen oorsmeer en buikpijnVeel oorsmeer Kinderen hebben er vaak last van. Vaak is de dokter de aangewezen persoon om veel oorsmeer te verhelpen, m…
Make-up: Fijne budgetmerkenMake-up: Fijne budgetmerkenMake-up is voor veel meisjes en vrouwen een echte must have! Helaas zijn make-up producten vaak erg duur en dus niet voo…
Bronnen en referenties
  • Website: budgetteren met kinderen.nl

Reageer op het artikel "Ik maak het zelf: siroop"

Reactie

Rosa, 02-10-2011 14:15 #1
Wat is essence?

Infoteur: Anki
Gepubliceerd: 12-05-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!