InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zweedse rabarbertaart met aardbeien, een ware delicatesse

Zweedse rabarbertaart met aardbeien, een ware delicatesse

Zweedse rabarbertaart met aardbeien mogen we met recht een Scandinavische delicatesse noemen, dit recept is in al zijn eenvoud toch zeer verfijnd en de combinatie van aardbeien met rabarber is kostelijk van smaak. Het is een recept uit het noorden van Zweden en het wordt daar al sinds mensenheugenis gegeten zodra de eerste verse rabarber gesneden kan worden aan het begin van de korte maar vaak intense Zweedse zomer. Intens omdat het, hoe noordelijker men komt, in de zomer ongewoon lang licht blijft en de temperaturen zeker heel plezierig kunnen zijn. De manier waarop de taart bereid wordt is ook tamelijk verrassend te noemen, het is beslist een ongewone maar effectieve manier van taart bakken!

De Zweedse keuken, rijke tradities

De Zweedse keuken mogen we in bepaalde opzichten zeer zeker verfijnd noemen, men kent er uitgelezen smaakcombinaties en schrikt er bijvoorbeeld ook niet voor terug om op geraffineerde wijze vlees met vis te combineren. Het uitgebreide Zweedse smörgåsbord is wereldberoemd, dit buffet bestaat uit allerlei heerlijke vlees- en visschotels, salades en kostelijke desserts.

De Zweedse rabarbertaart met aardbeien past perfect in dit plaatje en is bij menig Zweed favoriet. Rabarber is tegenwoordig nagenoeg het hele jaar door verkrijgbaar en komt dan uit de kas, vooral in Engeland wordt heel veel rabarber geteeld. Rabarber van de koude grond is vanaf maart tot augustus verkrijgbaar, deze heeft een veel dikkere steel en wordt zonder blad verkocht.

Recept voor Zweedse rabarbertaart met aardbeien

Zoals u vast wel weet is rabarber van nature nogal zuur, dit komt omdat het een grote hoeveelheid oxaalzuur bevat en dat is de reden dat er nogal wat suiker in deze taart gebruikt wordt om de smaak te verzachten, minder gebruiken is niet echt een optie.

Ingrediënten voor de taart:
  • 1 kilo rabarber
  • 300 gram aardbeien
  • 150 gram ijskoude roomboter
  • 300 gram gezeefde bloem
  • 350 gram witte basterdsuiker
  • 250 gram kristalsuiker
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 1 kopje geschaafde amandelen

Bereiding van de taart:

  • Verwarm de oven voor op 200 °C en vet een ovenschaal in met een diameter van ongeveer 25-30 cm,
  • was de aardbeien, laat ze uitlekken, haal de kroontjes er daarna af en snij ze doormidden,
  • was de rabarberstelen, droog ze af en snij ze in kleinere stukken van ongeveer een centimeter lang,
  • doe de rabarberstukjes in een kom, strooi de kristalsuiker er overheen en werk dit er zorgvuldig door,
  • leg eerst de gehalveerde aardbeien in de ingevette ovenschaal en doe de gesuikerde rabarber er bovenop,
  • roer in een kom de gezeefde bloem, de basterdsuiker en de vanillesuiker door elkaar,
  • strooi dit mengel gelijkmatig over de rabarber heen,
  • maak met een kaasschaaf dunne vlokken van de ijskoude boter en leg deze er bovenop,
  • strooi het amandelschaafsel er overheen,
  • bak de taart op 200 °C in ongeveer 40 à 45 minuten goudbruin,
  • tijdens het bakproces zult u zien dat de suiker gaat karamelliseren en goudkleurig wordt,
  • laat de taart afkoelen na het bakken, als ze een tijdje staat ​​bij kamertemperatuur wordt het oppervlak echt knapperig.

Maak de taart af met een garnering van aardbeien en muntblaadjes, serveer met bolletjes vanilleijs, smullen!

Lees verder

© 2014 - 2019 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartGoedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartBij een verjaardag hoort natuurlijk taart. Taarten bij de bakker kunnen aardig in de kosten lopen, ze zijn namelijk vrij…
Recept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taartRecept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taartAfrika staat bekend om de heerlijke gerechten en speciale ingrediënten die in het eten kunnen worden verwerkt. Melktaart…
Zelf een taart maken met behulp van een stappenplanZelf een taart maken met behulp van een stappenplanZou je ook zo graag iemand van wie je houdt willen verrassen met een zelfgemaakte taart, maar heb je nul ervaring met he…
Prinsessentaart zelf maken is erg leukMeisjes die hun verjaardag vieren willen natuurlijk een taart, en wat is nou leuker dan een prinsessentaart voor een mei…
Slagroomtaart recept beproefd en gewaardeerdSlagroomtaart recept beproefd en gewaardeerdHet zelf maken van een slagroomtaart is niet zo moeilijk. Hier volgt een recept van mijn moeder. Al jaren is de taart ee…
Bronnen en referenties
  • Byroyfares.se
  • Kryddburken.se
  • Matorama.se

Reageer op het artikel "Zweedse rabarbertaart met aardbeien, een ware delicatesse"

Reactie

A., 21-07-2015 09:18 #1
Heb dit recept nu al een paar keer gemaakt en het blijft heerlijk! Ik doe er alleen een zelf wel een stuk minder suiker in (ik hou wel van dat zurige) en dan serveer ik het met boerenvanille vla. Echt smullen! :) Reactie infoteur, 21-07-2015
Beste Alice,

Dank je voor de leuke reactie, mooie aanvulling ook die boerenvanillevla, geeft net even een extra accentje!

Vriendelijke groet, Steyn

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 26-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Taart recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!