InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kladdkaka ofwel traditionele Zweedse chocolade kliederkoek

Kladdkaka ofwel traditionele Zweedse chocolade kliederkoek

Kladdkaka ofwel traditionele Zweedse chocolade kliederkoek De chocoholics onder ons zullen deze cake zeker weten te waarderen, "chocolademoddercake" is een prima manier om deze taart te omschrijven, de meer letterlijke vertaling is "kliederkoek" en dat klopt ook wel gezien het stroperige en kleverige karakter van de binnenkant van deze cake. Het is een traditioneel Zweeds gerecht dat goed past bij de koude en donkere wintermaanden, chocola werkt immers altijd hartverwarmend door de stimulerende stoffen die in de cacao zitten. Geen wonder dat chocola verslavend is en het is dan ook niet de eerste chocoladetaart die wij in deze receptenreeks opnemen maar, mijn hemel, wat is dit lekker!

Knapperige buitenzijde, bijna vloeibaar van binnen

Een goed geslaagde Kladdkaka heeft een knapperige zelfs wat krokante buitenzijde maar is van binnen nog bijna vloeibaar en de chocoladesmaak is dankzij het gebruik van pure cacao overdonderend lekker, een smaaksensatie die tongstrelend is.

De Kladdkaka is ook nog eens heel makkelijk om te maken met ingrediënten die u vrijwel altijd in huis hebt dus wanneer u onverwacht bezoek krijgt zet u snel iets bijzonders op tafel. Bovendien is de Kladdkaka delicaat en chique genoeg om te serveren bij een afternoon tea, zeker wanneer u de cake garneert met cranberry compôte en een flinke dot stijf geslagen room.

Ingrediënten voor de cake:
  • 250 gram kristalsuiker
  • 120 gram gesmolten roomboter
  • 60 gram bloem
  • 25 gram ongezoet cacaopoeder
  • 2 eieren
  • snufje zout
  • 1 theelepel vanille extract

Bereiding van de cake:

  • Verwarm de oven voor op 150 °Celsius en vet een cakevorm van 20 cm doorsnede in met boter,
  • zeef de bloem boven een beslagkom, zeef daarna het cacaopoeder boven dezelfde kom en zet het even apart,
  • doe de suiker in een andere kom en roer de eieren er doorheen totdat het goed gemengd is,
  • voeg het bloem cacaomengsel en het snufje zout toe en roer kort tot alles gemengd is,
  • smelt ondertussen de boter en voeg het toe, doe ook het vanille extract erbij,
  • als alles door elkaar gemend is doet u het beslag in de vorm en bakt het 35 minuten op 150 °Celsius,
  • laat de cake minstens een uur afkoelen in de vorm.

Serveer de cake warm of zet hem in de koelkast en serveer hem koud, dat is ook erg lekker, doe er altijd slagroom bij!

Lees verder

© 2014 - 2019 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glutenvrije chocoladetaart met aardbeien zelf bakken, receptVoor mensen met coeliakie (glutenallergie of glutenintolerantie) is het vaak lastig om aan een feestelijke en smakelijke…
Goedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartGoedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartBij een verjaardag hoort natuurlijk taart. Taarten bij de bakker kunnen aardig in de kosten lopen, ze zijn namelijk vrij…
Recept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taartRecept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taartAfrika staat bekend om de heerlijke gerechten en speciale ingrediënten die in het eten kunnen worden verwerkt. Melktaart…
Recept: chique chocoladetaartZoek je een makkelijk recept voor een chique chocoladetaart, dan is dit het juiste recept! Qua vullingen zijn er veel co…
Prinsessentaart zelf maken is erg leukMeisjes die hun verjaardag vieren willen natuurlijk een taart, en wat is nou leuker dan een prinsessentaart voor een mei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Varintorn, Pixabay
  • Alltommat.se
  • Dominickcosta.com
  • Kokaihop.se

Reageer op het artikel "Kladdkaka ofwel traditionele Zweedse chocolade kliederkoek"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 24-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Taart recepten
Schrijf mee!