InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taart

Recept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taart

Recept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taart Afrika staat bekend om de heerlijke gerechten en speciale ingrediënten die in het eten kunnen worden verwerkt. Melktaart is ook een Afrikaans recept waar men het niet zo snel over zal hebben. Het is een typisch recept wat bekend is in Zuid Afrika, waar het zijn origine heeft. Hier wordt het ook wel 'melktert' genoemd. Het is een heerlijke taart, waar later de smaak van melk niet meer in terug is te vinden. Leer hoe het op de juiste manier kan worden gemaakt.

Melktaart recept

Een van de meest lekkere recepten die de Afrikaanse keuken kent is dat van de Afrikaanse melktaart die ook wel Melktert wordt genoemd. Deze heerlijke zachte taart is het lekkerst als deze warm wordt opgediend en wordt gegeten. Door de taart op deze manier te eten, proef je niks meer van de melk maar smaakt het heerlijk zoet en alsof de taart van je vork afsmelt. De taart is heerlijk om te eten bij de koffie of na het diner. Let er wel op dat de taart aardig kan vullen en dat het niet aan te raden is om deze te consumeren als je al vol zit.

Het recept is er een dat waardig is om te delen.

Ingrediënten

Om de taartbodem te maken:

  • 250 ml ( ongeveer 1 kopje) bloem
  • 12,5 ml poedersuiker
  • 125 gr boter
  • beetje zout

Voor de vulling:

  • 500ml melk
  • 1 stuk pijpkaneel of geraspte schil van 1 sinaasappel
  • 37ml bloem
  • 62ml suiker
  • 12,5 ml maïsmeel
  • 3 eieren
  • 1ml (1/4 tl) zout
  • 25 ml (2el) boter

Voor de garnering:

  • kaneel
  • suiker

Bereiding

De bodem:

Meng bloem en suiker. Rasp de koude boter en kneed het tot het kruimelig is. Daarna druk je het mengsel op de ingevette randen en op de bodem van de bak vorm.

Het maken van de vulling:

Kook de melk met de pijpkaneel erin. Meng de suiker, bloem, maïsmeel en zout. Voeg warme melk beetje bij beetje bij de droge ingrediënten en blijf roeren met een lepel. Laat vervolgens het mengsel langzaam koken en roer ongeveer 5 minuten tot het mengsel dik en gaar is. Verwijder de pan daarna van het fornuis en voeg er boter erbij. Laat het vervolgens even afkoelen.

Klop daarna de eieren en voeg deze roerend toe bij het warme mengsel. Let er wel op dat het mengsel glad is, want bij klontenvorming kan de taart mislukken. Schep daarna het mengsel in de taartvorm.

Bak alles zo'n 20 minuten in de voorverwarmde oven bij 220°C (425°F) en verminder de hitte na de eerste 10 minuten.
Laat de taart even afkoelen en strooi als garnering de kaneelsuiker eroverheen.

Serveer de taart bij voorkeur warm.

Eet smakelijk!
© 2008 - 2019 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recept melktaart: een heerlijke Afrikaanse taart"

Infoteur: Galideon
Laatste update: 02-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!