InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde kindertraktaties

Gezonde kindertraktaties

Gezonde kindertraktaties Dikwijls is het lastig om gezonde kindertraktaties te bedenken. Dit vergt veel creativiteit en fantasie. Dit artikel geeft enkele voorbeelden van leuke en gezonde traktaties.

Gezonde schildpad

Benodigdheden voor de traktatie:

  • druiven (rood of groen)
  • appels (per twee kinderen 1 appel)
  • kaasblokjes
  • kleine cocktailprikkertjes

Zo maak je de traktatie:

Was de appel goed en snij deze vervolgens voorzichtig doormidden. Verwijder het klokkenhuis. Bevestig 4 blokjes kaas aan de vlakke onderkant van appel en zet deze vast door middel van cocktailprikkertjes. Een tip hierbij is om eerst de kaas aan de cocktailprikker te bevestigen en vervolgens het lege uiteinde van de prikker in de appel te steken. Pak nu een nieuwe cocktailprikker en prik hier een druif aan. Het lege uiteinde van de cocktailprikker steek je nu aan de de voorkant van de appel.
Duw zowel de kaasblokjes als de druiven zo goed mogelijk aan en zorg dat er geen delen van de cocktailprikkers meer te zien zijn.

Leg alle schildpadjes op een grote schaal en dek deze af met aluminiumfolie en zet deze vervolgens in de koelkast, todat het moment van trakteren is aangebroken.

Koekiemonstertjes

Benodigdheden voor de traktatie:

  • (eventueel voorgesneden) ontbijtkoek
  • doorzichtige folie
  • zwart, blauw en wit karton
  • Schaar
  • Plakband en lijm
  • computer
  • internet
  • printer

Zo maak je de traktatie:

Zoek op internet naar een mooi afbeelding van Koekiemonsters hoofd. Neem als maat voor het hoofd ongeveer een half a4-tje. Print dit uit. Knip het hoofd uit en trek het vervolgens om met een potlood op het blauwe karton. Knip het hoofd uit. Als het goed is ligt er nu een blauw oog-loos Koekiemonster hoofd op tafel. Maak van het witte karton twee ronde ogen en plak ze met de lijm op het hoofd. Nu missen alleen de pupillen nog. Knip uit het zwarte karton twee ronde pupillen en plak ze in de witte ogen.

Als het Koekiemonster hoofd in elkaar geplakt is, knip je met een schaar voorzichtig zijn mond open. Plak aan de achterkant van de mond een gehalveerd koffiefilterzakje. Er is nu een Koekiemonster ontstaan met een beweegbare mond. Verpak een plakje ontbijtkoek in een stukje doorzichtige folie en plak deze vervolgens met plakband in vast in Koekiemonsters mond.

Bananen race-auto

Benodigdheden voor traktatie:

  • Bananen ( 1 voor elk kind)
  • komkommer
  • cocktailprikkertjes

Zo maak je de traktatie:

Was de komkommer goed. Snij deze vervolgens in plakjes. Let erop dat de plakjes niet te dun zijn.
Leg de banaan zo neer dat de bovenkant van de banaan (het stokje) de achterkant van de raceauto wordt en de spitse kant van de banaan de voorkant.
steek op ongeveer 1/3 van de banaan een cocktailprikker door de banaan heen. Herhaal dit op ongeveer 2/3 van de banaan. bevestig aan de uiteinden van de banaan een plakje komkommer. De traktatie is nu klaar. Zet deze in de koelkast tot het tijdstip van de traktatie aangebroken is.

Popcorn handjes

Benodigdheden voor de traktatie:

  • kant en klare popcorn (zelf maken kan ook)
  • plastic wegwerp huishoudhandschoentjes.
  • dropveter

Zo maak je de traktatie:

Neem de popcorn en de handschoentjes en vul de handschoentjes op met popcorn totdat ze de vorm van een hand hebben gekregen. Knoop de handschoen dicht en bindt eventueel een dropveter om het uiteinde van de handschoen.
© 2014 - 2017 Luuk1989, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezonde traktaties met lieve gezichtjesVoor kinderen is het een groot feest om met de verjaardag op iets leuks te trakteren in de klas. Als ouder heb je graag…
Kindertraktaties, waar moet je op lettenEen verjaardag is natuurlijk een groot feest voor kinderen, zeker als je dan ook nog eens op school mag uitdelen. Toch i…
Traktaties met groentenGroenten zijn doorgaans nou niet echt het lievelingseten van de meest kinderen. Door de groenten op een andere manier aa…
Gezonde traktaties voor kinderenTegenwoordig komen ouders, vooral in de onderbouw van de basisschool, met de meest mooie traktaties voor hun kinderen op…
Makkelijke en snelle traktaties voor kinderenNatuurlijk wil jij ook voor je kind een leuke traktatie, net als alle andere kinderen en ouders. Een leuke traktatie ver…
Bronnen en referenties
  • Boek kindertraktaties

Reageer op het artikel "Gezonde kindertraktaties"

Infoteur: Luuk1989
Laatste update: 26-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!