InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Stoofpotjes van hertenvlees - recepten

Stoofpotjes van hertenvlees - recepten

Stoofpotjes van hertenvlees - recepten Hertenvlees is lekker en gezond. In Nederland staan verschillende hertenboerderijen welk uitstekende producten leveren. Vaak is er bij de boerderij een winkeltje waar u als particulier vers hertenvlees kunt halen. Het heeft een zachte, volle smaak die subtieler is dan traditioneel wildvlees. Het is een ideaal product om een wildstoofpotje van te maken. De volgende recepten zijn stoof gerechten en over het algemeen gemakkelijk te bereiden.

Hoofdstukken

.

Hertenvlees

Hertenvlees zal niet iedere dag bij u op tafel staan. Dat is jammer want het is een heel gezond stuk vlees. Het past goed in een vet- cholesterol- of caloriearm dieet. Hertenvlees is licht verteerbaar, vetarm, bevat veel mineralen en vitamine maar is vooral lekker. De bereiding is over het algemeen gelijk aan ander vlees.

Stoofpotje van hertenvlees

Een stoofpot van hert met boterzacht vlees. Heerlijk met aardappelpuree of gekookte aardappelen en rode kool.

Ingrediënten

  • 500 gram hertenstoofvlees
  • 1 grote ui gesnipperd
  • 25 gram boter
  • 0,5 liter wild bouillon of runderbouillon
  • 1 eetlepel azijn
  • 2 laurierblaadjes
  • snuifje kruidnagelpoeder
  • vers gemalen peper

Bereiding

Snij het hertenvlees in gelijke stukken(als dit nog niet gedaan is) en braad het in de boter op een matig vuur lichtbruin. Voeg hierna de gesnipperde uien toe en bak deze even mee tot ze glazig zijn. Giet nu de bouillon erbij, de laurierblaadjes, kruidnagelpoeder en de azijn en breng het geheel tegen de kook aan. Laat het ruim twee tot drie uur zachtjes stoven met de deksel op de pan. Het beste resultaat krijgt men met de pan in de oven, op 100 graden. Voor het opdienen nog even proeven en eventueel op smaak brengen met zout en peper.

Hertenstoofschotel met artisjokharten

Sinds het oude Egypte staan artisjokken bekend als voeding- en dieetplant. Artisjok vermindert het cholesterolgehalte. Ook heeft het een reinigende werking van het bloed. Gezond mooi vlees in combinatie met gezonde groente.

Ingrediënten

  • 500 gram herten braadlappen, in stukjes gesneden
  • 3 uien
  • 2 vleestomaten
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 eetlepel bloem
  • 2 dl. droge witte wijn
  • 1 dl. wildfond
  • 2 laurierblaadjes
  • 4 artisjokken of 1 blik artisjokharten
  • 8 zwarte olijven
  • versgemalen zout en peper

Bereiding

De tomaten ontvellen, in stukjes snijden en bestrooien met zout en peper. De uien schoonmaken en in ringen snijden. In een braadpan de olie verhitten en het vlees in 10 minuten rondom bruin bakken. Vlees uit de pan nemen. Fruit de ui in het braadvocht en pers de knoflook en voeg dit toe. Voeg ook de eetlepel bloem toe en laat dit al roerend een paar minuten bakken. Voeg nu de wijn, wildfond, tomaat, laurier, tijm en 1 dl. water toe. Als het geheel tegen de kook aan zit het vlees weer toevoegen. Zet de pan op een laag vuur met de deksel schuin op de pan en laat het 1 uur stoven(of in de oven op 100 graden). Ondertussen de artisjokken wassen, steel en lelijke bladeren verwijderen. Van de bovenste bladeren de puntjes afknippen. In ruim water de artisjokken in ca. 45 minuten gaarkoken. Als de artisjokken gaar zijn, deze afgieten en bij het vlees doen. Het geheel nog een half uur laten stoven tot het vlees helemaal zacht is. Op smaak brengen met zout en peper en garneren met de olijven.

Hertenbraadlapjes uit de magnetron

Een stoofgerecht uit de magnetron? Ja, dat kan ook met hertenvlees. In deze tijd van snel, snel, snel is dit een ideaal recept. Een eigentijds recept uit de magnetron, snel klaar en zeer smaakvol.

Ingrediënten

Bron: TouTouke, RgbstockBron: TouTouke, Rgbstock
  • 200 gram sjalotjes
  • 1 winterwortel
  • 500 gram hertenbraadsappen
  • 2 eetlepels bruine basterdsuiker
  • 3 dl. rode wijn
  • 2 eetlepels olie
  • 100 gram magere gerookte spekblokjes
  • 1/2 dl. cognac
  • 1 kruidenbouillon tablet
  • 1/2 theelepel kruidnagelpoeder
  • 2 laurierblaadjes
  • 2 eetlepels maïzena
  • zout en versgemalen peper
  • 2 eetlepels gehakte peterselie
  • tijm

Bereiding

Pel en halveer de sjalotjes, de wortel schoomnaken en in dunne plakjes snijden. Het hertenvlees in stukjes snijden van 2x2 cm. Doe de bastaardsuiker, de sjalotjes en de helft van de wijn in een magnetronschaal n dek deze af. Breng dit in de magnetron op 800 Watt in drie minuten aan de kook. Laat het dan nog 5 minuten op 400 Watt doorkoken. Verhit de olie in een koekenpan en bak het hertenvlees rondom bruin. Dan de spekblokjes even meebakken en schep alles in de magnetronschaal met het rode wijn/sjalot mengsel. Voer hier ook de rest van de rode wijn, de congac, de stukjes wortel, het bouillonblokje, alle kruiden en 2 dl. water aan toe. Plaats de schaal, afgedekt, in de magnetron en verwarm het gedurende 12 minuten op 800 Watt. Haal de deksel van de schaal en laat het nog 10 minuten op 800 Watt inkoken. Roer ondertussen de maïzena met 2 eetlepels water tot een papje. Schep een eetlepel van het hete kookvocht erbij en roer het even door. Roer het maïzena papje door et kookvocht en verwarm het nog twee minuten op 800 Watt. Even proeven en eventueel nog zout en vers gemalen peper toevoegen.
Lekker met een gemengde salade, stokbrood en een glaasje rode wijn( de fles moest toch open!).
Vergeet niet om tijdens de bereiding van het gerecht in de magnetron om regelmatig het geheel even door te roeren.

Voedingswaarde van hertenvlees per 125 gram

Energie478 KJ
Eiwit20,5 g
Vet3,5 g.
Vitamine B10.2 mg.
Vitamine B20,7 mg.
Vitamine B121 mg.
Natrium50 mg.
Kalium360 mg.
Calcium10 mg.
Fosfor290 mg.
IJzer8 mg.
Magnesium21 mg.
Koper4 mg.
Zink3,9 mg.
Eet smakelijk en kook met plezier.

Lees verder

© 2013 - 2018 Erik67, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterkost; recept voor stoofpotWinterkost; recept voor stoofpotHeerlijk toch dat Nederlandse weer. Met zijn vier jaargetijden, waarin de natuur en de temperatuur steeds weer verandere…
Stoofpot van kool, aardappelen of lamDeze simpele stoofpotjes zij gemakkelijk te maken en kunnen (bijna) niet mislukken. Stoofpotjes worden nog lekkerder als…
Recepten met pompoen; soep en stoofpotRecepten met pompoen; soep en stoofpotDe pompoen is een tot de verbeelding sprekende vrucht. Hij is bij velen natuurlijk bekend van het gebruik tijdens Hallow…
Internationale stoofpotjesLekker het koude weer buiten en binnen staat een stoofpotje op het vuur. Heerlijk bij een glas wijn en een goed gesprek.
Stoofschotel variatieIeder land en elke streek kent zo zijn eigen stoofpotje. Stoofpotjes hebben een paar dingen gemeen, ze zijn makkelijk om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johnnyberg, Rgbstock
  • http://ptimmerman.nl/hertenmain.htm
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/
  • Afbeelding bron 1: TouTouke, Rgbstock

Reageer op het artikel "Stoofpotjes van hertenvlees - recepten"

Infoteur: Erik67
Laatste update: 17-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Recepten
Schrijf mee!