InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf kaneelijs maken, recept

Zelf kaneelijs maken, recept

Zelf kaneelijs maken, recept In dit artikel vind je het recept om zelf kaneelijs te maken. Je hebt er geen speciale ijsmachine voor nodig! Het vergt wel even tijd, je zal zo'n anderhalf á twee uur met het recept bezig zijn, maar dan heb je ook wat! Kaneelijs is erg lekker bij toetjes die van bladerdeeg of appel gemaakt zijn, zoals appelflappen of warme appeltaart. Ook is kaneelijs heerlijk bij Indische cake, zoals spekkoek of pandan cake. Ben je meer een milkshake fan? Dan vind je in dit artikel ook een recept voor een kaneel milkshake terug. Aan de slag!

Recept kaneelijs

Voor kaneelijs heb je een aantal dingen nodig, namelijk:
  • Eieren 4 stuks
  • Slagroom 650 ml
  • Witte basterdsuiker 250 gram
  • Kaneel 3 goede eetlepels
  • Kandij (fijn) 50 gram

Bereiding

Gebruik de eieren uit de koelkast en splits deze, zodat je het eigeel en eiwit apart krijgt. Klop nu met een mixer het eigeel samen met de suiker, kaneel en kandij. Doe in een andere kom het eiwit en klop deze met een mixer stijf. Doe in weer een andere kom de slagroom en klop ook deze met de mixer.

Wanneer dit allemaal klaar is kunnen de mengsel bij elkaar worden gevoegd. Het beste kun je dit met een lepel doen en probeer te scheppen in plaats van te roeren. Hierdoor krijg je een luchtig mengsel.

Het mengsel is nu klaar om in de vriezer te gaan. Even een dagje wachten en je hebt heerlijk kaneelijs!

Recept kaneel milkshake

Een ander lekker recept is die van de kaneel milkshake. Het volgende heb je nodig:
  • Melk 50 ml
  • Yoghurt (bij voorkeur mager) 50 ml
  • Suiker 50 gram
  • Kaneelpoeder 2 theelepels
  • Ijsblokjes 5 stuks
  • Eventueel: 1 theelepel vanille essence

Bereiding

Voor de bereiding is het belangrijk dat je beschikt over een blender. Dit is namelijk de machine waarmee de milkshake wordt gemaakt. Heb je geen blender, dan kun je het eventueel ook met een mixer kloppen, tot een heerlijke milkshake.

Stop alle benodigdheden in de blender, maar wacht nog even met de ijsblokjes. Laat de blender zijn werk doen en wacht tot alles goed gemengd is. Doe nu de ijsblokjes erbij en zet de blender nogmaals aan. Wanneer het ijs is opgenomen is de kaneel milkshake klaar. Schenk de milkshake in een glas.

Ter decoratie kun je nog eventueel wat poeder over de milkshake strooien. Een rietje erin en heerlijk smullen van deze verfrissende en lekkere milkshake!
© 2012 - 2017 W-mdr90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf kaneelijs maken, recept"

Infoteur: W-mdr90
Gepubliceerd: 29-05-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!