InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Stoofgerechten met tomaten in de hoofdrol

Stoofgerechten met tomaten in de hoofdrol

Stoofgerechten met tomaten in de hoofdrol Een stoofschotel is gemakkelijk te maken en de smaak komt vooral tot z'n recht doordat het gerecht langere tijd op een laag vuurtje staat te pruttelen. Drie recepten van stoofgerechten waarin tomaten een grote rol spelen: één keer gecombineerd met kip, één keer met varkensvlees en één keer met rundvlees.

Kipfilet in rode saus

Een stoofschotel van kip in een gekruide tomatensaus, lekker te combineren met rijst en bijvoorbeeld een komkommersalade.

Benodigdheden voor 4 personen

  • 4 kipfilets
  • 2 grote uien
  • 2 teentjes knoflook
  • 4 eetlepels worchestersauce
  • 8 eetlepels tomatenketchup
  • 4 eetlepels suiker
  • 3 eetlepels ketjap
  • 3 eetlepels azijn
  • boter

Bereiding

Snij de kipfilets in stukjes, snipper de uien en pel de knoflook. Bak de kipfilet aan in de boter en voeg de uien toe. Even laten bakken tot ze glazig zijn. Dan de ketjap, azijn, worchestersauce, tomatenketchup, suiker en knoflook toevoegen. Belangrijk is het om deze volgorde aan te houden en eerst de vloeibare ingrediënten toe te voegen. Dit om aanbakken te voorkomen. Laat het geheel op een laag pitje ongeveer een half uur stoven. Af en toe roeren en eventueel scheutjes water toevoegen als het te veel dreigt in te koken.

Lekker met rijst.

Stoofpot van varkensvlees

Een stoofschotel van varkensvlees in een saus van tomaten, paprika, uien, prei, taugé en perziken

Benodigdheden voor 4 personen

  • 500 gram magere varkenslappen
  • 2 uien
  • 1 prei
  • 2 blikken gepelde tomaten
  • 1 paprika
  • 1 klein blik perziken
  • 1 ons taugé
  • 2 teentjes knoflook
  • boter

Bereiding

Snij het vlees in reepjes, snipper de uien, snij de prei in ringetjes, snij de tomaten en de perziken in stukjes, snij de paprika in repen. Bak het vlees aan in de boter, voeg de uien toe en de paprika en laat dit ongeveer vijf minuten bakken. Voeg de tomaten met het sap toe. Pers de knoflook en voeg die ook toe. Laat het geheel op laag vuur ongeveer 25 minuten pruttelen. Voeg de perziken, de prei en de taugé toe. Laat alles nog ongeveer vijf minuten koken.

Serveer het met rijst of pasta

Antilliaanse stoofpot van rundvlees met paprika

Een runderstoofpot met een aparte zachte, frisse smaak, die door het gebruik van tomaten, paprika en ananas een fleurig uiterlijk heeft. Door toevoeging van azijn en ananassap wordt het rundvlees lekker mals.

Benodigdheden voor 4 personen

  • 500 gram magere runderlappen (of runderreepjes)
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 rode paprika
  • 1 groene paprika
  • 1 groot blik ananas
  • 2 blikken gepelde tomaten
  • 1 eetlepel basterdsuiker
  • 1 eetlepel azijn
  • boter
  • zout
  • peper

Bereiding

Snij het vlees in stukjes en bak het snel bruin in de boter. Bestrooi het met zout en peper. Draai het vuur lager en voeg de in repen gesneden paprika, ananas, gepelde tomaten en knoflook toe. Voeg ananassap en tomatensap toe, basterdsuiker, azijn en eventueel een beetje water, zodat alles onder staat. Laat het geheel ongeveer drie kwartier op een laag pitje gaar stoven. Voeg eventueel nog tomatensap toe als het te droog wordt. Eventueel binden met maizena.
© 2012 - 2019 Miesa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EenpansgerechtenEenpansgerechtenBij eenpansgerechten denkt men vaak aan de student die maar wat bij elkaar gooit. Niets is minder waar, er is meer dan v…
Is filet americain gezond?Is filet americain gezond?Filet americain is een product gemaakt van rauw gemalen rundvlees met een toegevoegde saus. Het is een bekend product in…
Kruiden en hun toepassing in de keukenKruiden kunnen aan een gerecht een verrassende en lekkere smaak geven. Maar welk kruid moet je nou bij welk gerecht gebr…

Reageer op het artikel "Stoofgerechten met tomaten in de hoofdrol"

Infoteur: Miesa
Gepubliceerd: 03-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!