InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Succesvol recept glutenvrij broodje bapao/ witte broodjes

Succesvol recept glutenvrij broodje bapao/ witte broodjes

Bapao is een gestoomd broodje, voorzien van een vulling van rundvlees, kip, gehakt of geroosterd varkensvlees, vermengd met groenten en kruiden in een pittige zoete saus. Soms wordt de Chinese lekkernij aangeduid als "broodje bakpao", vrij naar de gelijknamige # 1 hit van het rap duo The Opposites uit 2009. Glutenvrij meel is ideaal voor de bereiding van baopao, het is fijn gemalen en zeer geschikt voor het zachte, luchtige bapaodeeg. Het bijzondere van een bapaobroodje is het feit dat het gestoomd wordt, in een speciale stoompan, of in een vergiet, boven kokend water, op hoog vuur. Het van oorsprong Chinese gerecht kan op veel verschillende manieren bereid worden, hieronder een succesvol basisrecept, geschikt voor zowel mensen met coeliakie (glutenintolerantie) als mensen zonder deze klachten. Het basisrecept voor het deeg is zeer geschikt om er lekkere wite broodjes/bolletjes van te stomen of bakken in de oven.

Ingrediënten voor het deeg

Recept voor ca. 6 stuks
  • 500 gram glutenvrij meel, b.v. Twello's wit, glutenvrije broodmix (hou nog wat extra meel achter de hand, voor het kneden na het rijzen en het bestuiven van het aanrecht) Indien de broodjes niet glutenvrij hoeven te zijn kan of gewoon broodmeel gebruikt worden, of speciaal bapaomeel uit de toko, dat van zichzelf een laag glutengehalte heeft.
  • 350 ml water
  • zakje (droge) gist, ca. 7 gram
  • 1 theelepel zout
  • 4 theelepels suiker

Ingrediënten voor de vulling

  • ca.350 gram kipfilet of gehakt
  • 4 eetlepels (glutenvrije) ketjap
  • 4 theelepels suiker
  • 2 theelepels kerriepoeder
  • kleine prei/bosui of gewoon uitje
  • eventueel sambal en knoflook
  • naar wens andere oosterse kruiden/groenten zoals citroengras (sereh), komijn (djinten) of ve-tsin

Overige bijzondere benodigdheden

  • doorzichtig huishoudfolie
  • stoompan of een zo groot mogelijke pan met deksel en vergiet

Bereidingswijze deeg

Start met het voorverwarmen van de oven (50 graden) t.b.v. het rijzen van het deeg.
Meng het meel, water, zout, suiker en de gist in een mengkom en gebruik en mix het geheel tot een gladde massa. Zet de mengkom in de voorverwarmde oven (het plastic is bestand tegen 50 graden) en laat het minstens een uur rijzen.

Haal vervolgens de mengkom uit de oven en kneed het gerezen deeg flink door met de handen tot een bal die niet meer plakt en zo van je hand af valt (gebruik daarbij het extra, achter de hand gehouden meel)
Rol van dit mengsel tussen de handpalmen 6 stuks ronde bollen.

Witte broodjes/bolletjes bakken

Indien men alleen maar witte puntjes wil bereiden kan bovenstaand deeg gebruikt worden om er witte broodjes van te bakken. Maak er in dat geval zo'n tien bolletjes van en bak deze goudbruin in de oven.

Bereidingswijze vulling

Bak de in blokjes gesneden kipfilet, of naar keuze, het gehakt of ander vlees in een beetje boter bruin in een braadpan. Bak de fijngesneden groenten vervolgens mee. Voeg daar de ketjap, suiker en het kerriepoeder aan toe. Op dit basisrecept kan eindeloos gevarieerd worden, zo kan sambal toegevoegd worden voor een pittige smaak, of enkele scheppen pindasaus om de vulling een satémaak mee te geven.
In de diverse toko's is een keur aan oosterse kruiden te verkrijgen die de vulling weer andere, typisch oosterse smaken mee geven.

Bereiding broodjes

Druk de zes deegbolletjes plat tot een dikte van ca. een halve centimeter en leg in het midden een schep van de vulling uit de braadpan. Trek vervolgens de deegranden langs de vulling omhoog zodat de broodbol gesloten wordt. Rol in de handpalmen weer tot mooie ronde bollen en omwikkel deze met een stuk doorzichtig folie, wat gedurende het gehele stoomproces om het broodje heen blijft zitten. Het voorkomt dat de broodjes aan elkaar gaan plakken en is na het stomen eenvoudig te verwijderen.

Voorbereiding stomen

Indien u een stoompan heeft het onderste gedeelte vullen met water en verhitten op de warmtebron.
Is men niet in het bezit van een stomer dan kan volstaat een grote pan, waarin een metalen vergiet gehangen wordt, afgedekt met een deksel. Vul de pan met een laagje water en verhit dit op hoog vuur zodat er flink stoom ontstaat.

Zodra het water in de pan aan de kook is kunnen de broodjes in de stoompan of vergiet gelegd worden en vervolgens in ruim drie kwartier tot lekkere broodjes baopao verworden. Hou het proces in de gaten, pluk af en toe een klein stukje van het brooddeeg om de voortgang te proeven en te bekijken. Zodra het brood luchtig wordt en niet meer plakkerig is zijn de broodjes gereed voor consumptie. Zorg al die tijd voor stoomontwikkeling in de pan en dat het deksel op de pan ligt. De vergiet moet boven het stomende water hangen en niet erin. Let er wel op dat de pan niet droog kookt, vul eventueel tussentijds het water aan.

Invriezen en ontdooien

Broodjes die niet gelijk op gegeten worden kunnen linea recta de vriezer in, inclusief de huishoudfolie die erom heen zit.
Als men ze op een later tijdstip wil consumeren hoeven ze niet ontdooit te worden, twee minuten op vol vermogen in de magnetron volstaat, folie verwijderen en smullen maar!

Nog even over Broodje Bakpao, Broodje Warm Vlees.... van The Opposites

Broodje Bakpao is de titelsong van de derde tv-serie New Kids uit 2009, over de belevenissen van een onaangepast stelletje randfiguren in het Brabantse dorpje Maaskantje, die zich regelmatig te goed deden aan een "broodje bakpao", dat werd verkocht in de plaatselijke snackkeet. De term broodje bakpao werd in die tijd opgepikt door de jongeren en een veelgehoorde kreet op straat. The Opposites, bestaande uit Gers Pardoel en de Marokkaanse rapper Sef belandden met de nummer op de eerste plaats in de Single top 100. De New Kids brachten in het kielzog van hun tv-succes twee bioscoopfilms uit: New Kids Turbo en New Kids Nitro.

Lees verder

© 2012 - 2019 Kroezenier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recept broodje bapaoDe bapao is een gestoomd broodje met een vulling. De broodjes kunnen hartig of zoet zijn. Een hartige vulling bestaat bi…
Indonesische gerechten: Lempers en BapaoIndonesische gerechten: Lempers en BapaoIndonesiërs eten meerdere keren per dag. Dit zijn doorgaans kleine gerechtjes. De Lemper en de Bapao zijn ook in het Wes…
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
McDonald's: Zelf de Big Mac makenDe McDonald’s bestaat al vele jaren en is nog steeds even populair. Veel dingen zijn lekker bij de McDonald’s maar de va…
Echte broodjes gezondEchte broodjes gezondNatuurlijk kennen we allemaal de broodjes gezond zoals we ze kant-en-klaar in snackbar, de speciaalzaak en supermarkt ku…
Bronnen en referenties
  • http://www.aziatische-ingredienten.nl

Reageer op het artikel "Succesvol recept glutenvrij broodje bapao/ witte broodjes"

Infoteur: Kroezenier
Gepubliceerd: 02-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!