InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Indonesische gerechten: Lempers en Bapao

Indonesische gerechten: Lempers en Bapao

Indonesische gerechten: Lempers en Bapao Indonesiërs eten meerdere keren per dag. Dit zijn doorgaans kleine gerechtjes. De Lemper en de Bapao zijn ook in het Westen zeer bekend en inmiddels ook zeer geliefd. In menig Toko worden deze hapjes aangeboden. Maar wat is er leuker dan ze zelf te maken? Deze recepten zijn van oudsher van moeder op dochter overgegaan. Eet smakelijk!

Lempers

Een snack bestaande uit kleefrijst gevuld met een gehakt of kip mengsel. Je kunt een grote hoeveelheid maken en invriezen. Opwarmen is het makkelijkst met een stoompan. Leuke en unieke traktatie voor op een feestje.

De ingrediënten voor de vulling

  • 6 sjalotten
  • 6 tenen knoflook
  • anderhalve theelepel ketoembar
  • halve theelepel djintan
  • 1 theelepel koenjit
  • 8 kemirinoten
  • halve theelepel laos
  • zout

Overige ingrediënten

  • olie om in te bakken
  • 400 gram rundergehakt
  • peper
  • zout
  • 4 eetlepels water
  • stukje santen ongeveer halve centimeter
  • serehpoeder
  • ketan (kleefrijst)
  • plastic folie
  • stoompan

Voorbereiding

Maak de kleefrijst zoals op de verpakking staat. Meng alle ingrediënten voor de vulling in de blender tot een papje (boemboe). Bestrooi het gehakt met zout en peper.

De bereiding

Laat 4 eetlepels olie warm worden in de wok en fruit hierin ongeveer 2 minuten de boemboe. Voeg dan het gehakt erbij en roer goed los. Als het gehakt bruin is voeg dan 4 eetlepels water toe, het kleine stukje santen en twee mespuntjes serehpoeder. Laat de massa zachtjes door koken totdat het vocht verdampt is. Leg een beetje van de kleefrijst op het plastic folie en druk het plat zodat er een dunne plak van ongeveer 25 centimeter aan oppervlak ontstaat. leg in het midden een klein beetje van het gehaktmengsel en rol met behulp van het plastic folie het geheel tot een Lemper, een langwerpige kroket vorm. Pas hierbij op er geen gehakt tussendoor komt. Plak de hoeken en eventuele gaten goed dicht.

De Lempers zijn al gaar en worden warm gegeten. In de magnetron gaat de smaak er snel af. Opwarmen gaat het beste door middel van een stoompan.

Bapao

Een deegbolletje gevuld met een gehakt of kip mengsel. Dit broodje van warm gestoomd deeg is als lunch te gebruiken. Je kunt een grote hoeveelheid maken en invriezen. Opwarmen is het makkelijkst met een stoompan, dit houdt de smaak vast. Leuke en unieke traktatie voor op een feestje.

Deeg

  • 500 gram bloem
  • 25 gram gist
  • 1 ei
  • 1 eetlepel suiker
  • snufje zout
  • 3 dl lauw water

De bereiding

Doe een halve deciliter water in een steelpan en voeg de gist toe. Smelt de gist op een laag vuur. Zet dan van het vuur af. Meng nu in een grote mengkom de bloem, de opgeloste gist, het ei, 1 volle eetlepel suiker en een snufje zout. Roer er nu beetje voor beetje het resterende lauwe water toe. Kneed het deeg tot een bal en laat onder een vochtige doek op een warme plek rijzen. Dit zal ongeveer 2 uur kunnen duren. het deeg moet twee maal zo groot worden.

De vulling

  • 3 ons rundergehakt of kippenflinters
  • zout
  • peper
  • 1 ons ontbijtspek of ham
  • 2 volle eetlepels fijngehakt selderijblad
  • 2 grote uien
  • 1 eetlepel olie
  • 1 afgestreken eetlepel maïzena
  • 1 volle eetlepel suiker
  • 1 eetlepel ketjap
  • water

De bereiding

Snipper de uien heel fijn en fruit ze in de olie licht aan. Voeg het gehakt toe en rul het los. Bestrooien met peper en zout. Snij de spek of ham in kleine stukjes en voeg toe aan het geheel. Meng intussen in een kopje de maïzena met de suiker, de ketjap en het water tot een papje en giet dit bij het gehaktmengsel. Roer een paar minuten door zodat de maïzena gaart. Zet de pan dan van het vuur en roer de selderij erdoorheen.

Het maken van de Bapao

Verdeel het gerezen deeg in 12 stukjes. Giet wat olie in je handen zodat het deeg niet plakt en maak balletjes die je daarna platdrukt en iets uitrekt. Leg in het midden een deel van het gehakt mengsel en vouw het broodje dicht. vorm een mooi rond balletje. Laat de balletjes ongeveer een half uurtje garen in de stoompan.

Lekker met zoete chilisaus.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblog, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koken in de Indische keukenKoken in de Indische keukenEr komen heerlijke recepten voort uit de Indische keuken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit de Indische…
Recept broodje bapaoDe bapao is een gestoomd broodje met een vulling. De broodjes kunnen hartig of zoet zijn. Een hartige vulling bestaat bi…
Indonesische gerechten: basiskruiden, boemboeIndonesische gerechten: basiskruiden, boemboeDeze recepten zijn van oudsher van moeder op dochter overgegaan. De lekkerste Indonesische recepten hoeven niet perse in…
Indonesische pannenkoeken: Kue Dadar Gulung en SrabiElk land heeft zo haar eigen soort pannenkoek. Zo kennen we in Rusland de Blinis, Roemenië heeft haar Clătită,…
Recept Ikan TeriTeri zijn kleine zoute visjes, die vaak worden gebruikt als bijgerecht in de Indonesische keuken. Als je liefhebber bent…

Reageer op het artikel "Indonesische gerechten: Lempers en Bapao"

Infoteur: Writersblog
Gepubliceerd: 04-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Indonesische recepten
Schrijf mee!