InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Allerlei weetjes over aardbeien

Allerlei weetjes over aardbeien

Allerlei weetjes over aardbeien De aardbei, bijna iedereen is er gek op. Ze hebben dan ook niet voor niets de bijnaam 'zomerkoninkje'. Zomers liggen de Hollandse aardbeien volop in de winkel. Ze hebben een heerlijke zoete smaak en alleen al de geur, laat je watertanden. Maar wat weten we nu eigenlijk over de aardbei? Hier een aantal leuke en handige weetjes.

Genot

De botanische naam voor de aardbei is 'Fragaria' en komt van het Latijnse woord 'fraga' dat aardbeitje betekent. In de symboliek staat de aardbei voor kortstondig genot. Op veel oude schilderijen is daarom de aardbei afgebeeld om kortstondig genot te symboliseren.

Lust

Aardbeien worden nog altijd als lust opwekkend beschouwd. Vroeger kregen pas getrouwden een soep gemaakt van aardbeien, bernagie, dunne zure room en poedersuiker.

Aardbeien zijn gezond

Aardbeien bevatten veel vitamine C. Daarnaast bevatten ze anti-oxydanten. Deze stoffen voeren afvalstoffen uit ons lichaam die anders onze cellen zouden kunnen beschadigen en mogelijk kanker kunnen veroorzaken. De rode kleurstof uit aardbeien is cholesterol verlagend. Aardbeien zijn ook goed voor de hersenen. Het eten van aardbeien zou een eenvoudige manier zijn om dementie tegen te gaan.

Volgens de Romeinen hielpen aardbeien bij, alle infecties, keelontsteking, jicht, melancholie, bloed, lever en milt ziektes.

Voedingswaarde

100 gram aardbeien heeft maar 36 calorieën en telt als 1 portie fruit. Ondanks dit lage aantal calorieën zitten ze boordevol met vitamines en mineralen. Ze bevatten vitamine B1, vitamine B2, vitamine B6, vitamine B11, vitamine C, natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, zink en koper.

Wanneer te koop

Hollandse aardbeien liggen zomers volop in de winkel ook kun je ze dan direct bij de boer halen. Buitenlandse aardbeien, die voornamelijk uit warme landen als Spanje komen, zijn het hele jaar bij de supermarkt te koop.

Bewaren

Je kunt aardbeien 1 tot 3 dagen in de koelkast bewaren. Buiten de koelkast is dat 1 dag.

Schijnvrucht

De aardbei is een schijnvrucht. De kleine pitjes aan de buitenkant zijn de eigenlijke vruchtjes. De gemiddelde aardbei heeft 200 van deze pitjes. De aardbei is de eerste rijpende vrucht in het voorjaar.

Soorten

Er zijn meer dan twintig soorten en van de geteelde aardbei zijn er vele honderden rassen.

De grootste aardbei

De grootste aardbei ooit gewogen, woog wel 231 gram en werd in 1983 in Kent, Engeland gekweekt door de heer G. Anderson.

Aardbeien-uitjes

Het aardbeienland is een thema park in de Nederlandse provincie Limburg. Het hele park draait om aardbeien, dus zeker de moeite waard voor een bezoekje.

Wepion in België noemt zich de "wereld hoofdstad van de aardbei". Ze hebben dan ook een heus aardbeienmuseum.
Het Museum van de Aardbei ligt in een park aan de oever van de Maas en biedt zijn bezoekers vijf tentoonstellingszalen gewijd aan de plaatselijke geschiedenis en de aardbeienteelt. Het biedt ook de diensten van een documentatiecentrum en een winkel waar je streekproducten kunt kopen.

Lees verder

© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom is een aardbei gezond?Waarom is een aardbei gezond?De aardbei is een van de populairste fruitsoorten. Door de zoete smaak is de aardbei voor veel mensen zelfs het favoriet…
Afvallen met aardbeienAfvallen met aardbeienAardbeien zijn heerlijke vruchten. Veel mensen zijn dol op deze rode, zoete vruchten en eten ze in de zomer maar wat gra…
Aardbeien drankjesAardbeien drankjesAls je dol bent op aardbeien dan zul je blij zijn te lezen dat je er meer mee kan doen dan ze alleen opeten. Hier kun je…
Aardbeien een gezonde verwennerijAardbeien zijn weer volop verkrijgbaar. Deze zomerse lekkernij is niet alleen zoet en caloriearm maar bevat ook nog eens…
Aardbei en papaja: exotisch fruitAardbei en papaja: exotisch fruitWat van ver komt, smaakt beter. Zeker niet altijd het geval maar voor de aardbei gold dit wel. De aardbei had in Europa…

Reageer op het artikel "Allerlei weetjes over aardbeien"

Reacties

Arie van den Handel, 18-08-2016 18:06 #3
Ik heb een vraag, in de bakken van de aardbeien liggen aardbeien los van de plant net achter het kroontje eraf en zijn de zaadjes er netjes uit. We weten niet wat dit zou kunnen zijn
bij voorbaat onze dank,
Arie van den Handel

H. Klinkenberg, 27-06-2012 12:25 #2
Beste Lezer, redactie,
Ik heb geen reactie maar wilde een vraag stellen: is het waar dat vroeger de Nederlanders uit Indonesië, in de zomer naar Nederland kwamen voor een aardbeienkuur (lever opbouw)?
Met vr. groet,
Heleen Klinkenberg

Xolani Honing, 12-06-2012 19:21 #1
Het zomerkoninkje onlangs zelf voor de 2e keer mogen oogsten afgelopen vrijdag en maandag. Uit de moestuin, 3e keer komt eraan! Ter bescherming voor de 3e oogst de aardbeien op een bedje van stro laten volgroeien. Om rotting tegen te gaan en tegen de pissebedden die er ook wel pap van lusten. Een speciaal net er overheen tegen het vliegspul. Ja ja ze zijn gewild door o.a iedereen die moedertje aarde bewoond!

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 09-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 3
Schrijf mee!