InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Waarom is een aardbei gezond?

Waarom is een aardbei gezond?

Waarom is een aardbei gezond? De aardbei is een van de populairste fruitsoorten. Door de zoete smaak is de aardbei voor veel mensen zelfs het favoriete fruitsoort. Een aardbei is niet alleen erg lekker maar ook erg gezond. In dit artikel kunt u meer lezen over de vitamines in aardbeien, de voedingswaarde van de aardbei verder staan er 6 redenen waarom een aardbei nu eigenlijk zo gezond is.

Artikel Indeling

Waarom is een aardbei gezond?

Lees hieronder de 6 redenen waarom een aardbei gezond is:

1.Aardbeien bevorderen de gezondheid van het oog
De antioxiderende eigenschappen van aardbeien kunnen helpen om de vertroebeling van de ooglens tegen te gaan. Deze vertroebeling kan leiden tot blindheid op oudere leeftijd. Aardbeien zijn rijk aan vitamine C, deze vitamine draagt bij aan het versterken van het hoornvlies en het netvlies van het oog.

2.Aardbeien houden rimpels op afstand

Doordat aardbeien rijk zijn aan vitamine C, zullen deze bijdragen aan een gezondere en jonger uitziende huid. Vitamine C is namelijk essentieel voor de productie van collageen. Collageen zorgt ervoor dat de elasticiteit en veerkracht van de huid wordt verbeterd.

3.Aardbeien dragen bij aan de weerstand en de bestrijding van kanker

De vitaminen C, A E en B6 in de aardbei kunnen helpen bij de preventie van kanker. Deze Vitaminen zorgen namelijk voor een verhoogde weerstand. Een gezond immuunsysteem is een van de beste verdedigingen van het lichaam. Ook het bestandsdeel ellaginezuur in aardbeien kan helpen bij de bestrijding van kanker. Ellaginezuur onderdrukt namelijk de groei van kankercellen.

4.Aardbeien dragen bij aan het beheersen van uw gewicht
Het handhaven van een gezond gewicht is een van de beste verdedigingen tegen type 2 diabetes, en niet te vergeten gewoon goed voor uw algehele welzijn. Aardbeien bevatten van nature weinige calorieën, zijn laag in vet en suiker. Daardoor zijn aardbeien dus een gezonde snack, u kunt ze tussen de maaltijden door eten. Zodat u minder snel geneigd bent om ongezonde snacks te eten. Ook bevatten aardbeien de kleurstof anthocyanen. Deze stof stimuleert de verbranding van het opgeslagen vet.

5.Aardbeien zijn goed voor de botten en de hersenen

Doordat aardbeien Vitaminen C en magnesium bevatten, dragen deze bij aan de gezondheid van uw botten. De fruitsuikers in aardbeien zijn een brandstof voor de hersenen. Verder bevorderen de vitamines en het foliumzuur in aardbeien de cognitieve functies van de hersenen.

6.Aardbeien kunnen hart-en vaatziekten voorkomen
Aardbeien zijn een rijke bron van kalium, vezels, foliumzuur, vitamine D en flavonoïden. Door deze bestandsdelen zijn aardbeien uitermate geschikte om hart-en vaatziekten te bestrijden. Flavonoïden helpen bij het goed functioneren van de slagaders en het voorkomen bloedstolling. Vitamine-D in aardbeien helpt ook bij het sterk en efficiënt maken van de hartspier. Kijkend naar al deze voordelen, is het voor een hartpatiënt zeker aan te raden om veel aardbeien te consumeren. Lees verder waarom andere voedingsmiddelen ook goed zijn voor het hart: Dadels, Druiven, Olijven en Sinaasappels.

De voedingswaarde van de aardbei

Een aardbei bevat per 100 gram: 36 calorieën, 0,8 gram aan eiwitten, 6,5 gram aan koolhydraten en 0,4 gram aan vet.

Tip: Aardbeien invriezen

U zult zelf waarschijnlijk wel eens hebben gemerkt dat aardbeien snel schimmelen. In de koelkast blijven aardbeien gemiddeld slechts twee dagen goed. Wanneer u aardbeien echter invriest kunt u deze wel acht maanden bewaren!

Andere leuke feiten over aardbeien:

  1. Een aardbei heeft gemiddeld 200 pitjes
  2. Aardbeien helpen bij de bescherming tegen UV-straling
  3. Aardbeien schijnen het libido te verhogen
  4. Er zijn bestaan meer dan 20 soorten aardbeien
  5. De aardbei is de eerst vrucht die rijpt in het voorjaar
  6. De Romeinen kweekte vroeger al aardbeien

Lees verder

© 2013 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Allerlei weetjes over aardbeienAllerlei weetjes over aardbeienDe aardbei, bijna iedereen is er gek op. Ze hebben dan ook niet voor niets de bijnaam 'zomerkoninkje'. Zomers liggen de…
Afvallen met aardbeienAfvallen met aardbeienAardbeien zijn heerlijke vruchten. Veel mensen zijn dol op deze rode, zoete vruchten en eten ze in de zomer maar wat gra…
Aardbeien drankjesAardbeien drankjesAls je dol bent op aardbeien dan zul je blij zijn te lezen dat je er meer mee kan doen dan ze alleen opeten. Hier kun je…
Aardbeien een gezonde verwennerijAardbeien zijn weer volop verkrijgbaar. Deze zomerse lekkernij is niet alleen zoet en caloriearm maar bevat ook nog eens…
De aardbei als geneesmiddelDe aardbei als geneesmiddelDe meesten weten wel dat het eten van fruit gezond is. Echter blijft het merendeel zich afvragen waar het eigenlijk goed…

Reageer op het artikel "Waarom is een aardbei gezond?"

Reactie

M., 07-12-2015 11:14 #1
Hallo,

Kan iemand mij vertellen op basis van welke wetenschappelijke onderzoeken bovenstaande informatie gebaseerd is?

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 06-08-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gezonde voeding
Reacties: 1
Schrijf mee!