InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Belgische producten voor smulpapen

Belgische producten voor smulpapen

Belgische producten voor smulpapen Veel steden, streken of landen staan bekend om bepaalde producten. Voor zover het eetbare producten betreft gaat het dikwijls om producten die in een bepaald gebied groeien. Maar het kan ook gaan om eetbare producten die speciaal worden gemaakt of samengesteld. Zo heeft een land als België, dat bekend staat om de bourgondische leefstijl van de inwoners, ook een aantal speciale producten. Die producten komen weliswaar soms elders ook voor maar de Belgen stellen met trots dat ze bij hen de hoogste kwaliteit hebben.

Belgische pralines als engeltjes op de tong

Lekkerbekken zullen al gauw een zeker product op het oog hebben als ze aan Belgische lekkernijen denken. Zij houden het op pralines. Een praline is een zoetigheidje met aan de buitenkant chocolade dat een soort hulsje of doosje vormt voor allerlei soorten vulling. De vulling is vaak op basis van room met daarin dikwijls noten verwerkt. Maar in de vulling kan ook gedroogd fruit, marsepein of noga verwerkt zijn. In een bepaald soort praline is sterke drank zoals likeur verwerkt. Pralines van de hoogste kwaliteit zijn vooral in Brussel te vinden. Ze worden in andere landen soms bonbons genoemd.

Praline vernoemd naar zeventiende-eeuwse kok

De bedenker van de praline is naar alle waarschijnlijkheid de Zwitserse apothekerszoon Jean Neuhaus. De eerste chocoladebonbon maakt hij in 1920 in een banketbakkerij in de Brusselse Koninginnegalerij en noemde hem praline welke naam afgeleid is van Praslin. Praslin is weliswaar een eiland in de Seychellen maar daar komt de afleiding niet vandaan. Het is ook de naam van een kok die in de zeventiende eeuw al een chocoladebonbon maakte en daar is de praline naar vernoemd.

Koekjes van Jules Destrooper

Minder bekend, maar toch uitvoerproducten naar vijfenzeventig landen, zijn de koekjes van het bedrijf Jules Destrooper. Dat bedrijf is opgericht door Jules in 1886 en heeft de status van hofleverancier verkregen. Driekwart van de ongeveer twintig ton koekjes worden uitgevoerd maar niet alle buitenlandse smullers zullen zich realiseren een lekkernij uit België te verorberen. Inmiddels staat de vierde generatie van het familiebedrijf niet meer aan het hoofd van het bedrijf omdat het in 2015 is overgenomen door de holding GT&CO van de Belgische familie Vandermarliere. De holding heeft twee vestigingen waarvan een in het middeleeuwse stadje Lo in West Vlaanderen waar vooral Parijse wafeltjes en zogenaamde lukken worden gemaakt. In een fabriek in Ieper worden de overige koekjes uit het assortiment gemaakt omdat de fabriek in Lo niet alles aankan.

Speculoospasta van Lotus Bakeries

Ook minder bekend dan pralines is de Speculoospasta van Lotus Bakeries maar met minstens vijfeneenhalf miljoen potten per jaar ook heel noemenswaardig als typisch Belgisch product. Door het succes van het product is inmiddels zelfs een start gemaakt met het produceren van de pasta in Nederland en Frankrijk. Overigens worden bij Lotus Bakeries ook andere producten gemaakt zoals:
  • Speculoos
  • Speculoospasta
  • Frangipane
  • Dinosaurus
  • Madeleine
  • Wafels
  • Galetten
  • Speculoosijs
  • Peperkoek
  • Boterproducten
  • Andere lekkernijen
  • Speciaal voor kids
  • Horeca-lekkers
  • Assortimenten

Bron: Juttazeisset, PixabayBron: Juttazeisset, Pixabay
Bron: Life Of Pix, PixabayBron: Life Of Pix, Pixabay
Bron: Efraimstochter, PixabayBron: Efraimstochter, Pixabay

Producten als Brusselse en Luikse wafels veel nagemaakt

Typische Belgische producten, die vooral nagemaakt worden, zijn Brusselse wafels en Luikse wafels. Die wafels hebben enkele kenmerkende verschillen.

Brusselse wafels

Een Brusselse wafel heeft een lichte structuur, is rechthoekig van vorm en heeft diepe vierkante inkepingen. Per wafel komen vijftien, twintig of vierentwintig inkepingen voor. De wafel wordt meestal warm gegeten nadat hij bestrooid is met poedersuiker en eventueel voorzien van slagroom.

Luikse wafels

De Luikse wafel is meestal zwaarder van structuur dan een Brusselse wafel en is van zichzelf zoeter omdat er suiker in wordt verwerkt. Bestrooien met poedersuiker wordt daarom achterwege gelaten. De vorm is meestal ruitvormig of ovaal.

Wafelijzer met kussentjesvorm

Op internet zijn talrijke recepten te vinden voor de wafels en is de zoekterm “recept Brusselse wafel” (of Luikse) al voldoende voor een scala aan recepten die eigenlijk allemaal op hetzelfde neerkomen met in elk geval eieren, bloem en melk. Uiteraard is voor de bereiding een wafelijzer met de typische kussentjesvorm nodig om het juiste model te verkrijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een Belgische lekkernij, de wafelEen Belgische lekkernij, de wafelDe Belgische wafel geniet internationale bekendheid. De wafel die bekend staat als de Belgische wafel is eigenlijk de Br…
Praline: verschillende soorten en merkenDe praline is 'een zoetigheid met daarrond een chocoladelaagje'. Dit chocoladelaagje omhult mooi de vulling die daaronde…
Wafels op verschillende manierenJe kent het wel, die heerlijke geur van versgebakken wafels als je over de markt loopt. Te combineren met fruit, slagroo…
Zelf KitKat makenZelf KitKat makenHave a break, have a KitKat. Iedereen kent ze wel de heerlijke wafel met chocolade van Nestlé. Het is mogelijk om zelf j…
Kniepertjes/nieuwjaarsrolletjes maken met makkelijk receptKniepertjes/nieuwjaarsrolletjes maken met makkelijk receptIeder land heeft, rond de jaarwisseling, zijn eigen tradities en gewoonten. Zo is het bakken en eten van kniepertjes en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photo&co, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://business.belgium.be/nl/investeren_in_belgie/over_belgie/belgische_producten/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Praline
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Jules_Destrooper
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wafel
  • Afbeelding bron 1: Juttazeisset, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Life Of Pix, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Efraimstochter, Pixabay

Reageer op het artikel "Belgische producten voor smulpapen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 05-05-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Typische lekkernijen
Schrijf mee!