InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > De Koninck, ideaal terrasbiertje

De Koninck, ideaal terrasbiertje

De Koninck, ideaal terrasbiertje Een bolleke is voor Antwerpenaren de lekkerste dorstlesser. Dit heerlijke biertje is ook verkrijgbaar in de drie variëteiten blond, tripel en winterkoninck. In dit artikel wordt alleen de de Koninck van 5% beschreven. Veel mensen vinden dit een lekker bier maar sommigen zijn niet de spreken over de enigszins wrange nasmaak. De Koninck wordt al sinds 1833 gebrouwen. Het is een product wat de tand des tijds heeft overleefd.

Inhoudsopgave

Brouwnijverheid in Antwerpen

De Koninck is amberkleurig biertje van hoge gisting. Het wordt gebrouwen in Antwerpen in de gelijknamige brouwerij. De Antwerpenaren noemen een de Koninck-biertje een 'bolleke' of een 'bolleke koninck'. Dat komt door het mooie glas, een bol op een rechte poot. De brouwerij is in 1833 ontstaan. Destijds waren er tientallen brouwerijen in Antwerpen. De brouwnijverheid is in de loop der jaren drastisch gedaald. Nu is de Koninck de enige brouwerij in de stad.

Licht

Dit biertje smaakt lichter dan de meeste Belgische biertjes, doch niet minder. Het alcoholvolume is 5%, hetzelfde als dat van een ordinair pilsje. In vergelijking met een pils smaakt een de Koninck ronder. Het heeft een diepere en vollere smaak dan pils. Het kost meer aanzienlijk meer tijd om dit bier te bereiden dan een pils en de resultaten daarvan proef je. Dat komt voornamelijk doordat een pilsje van lage gisting is en een bier van hoge gisting altijd een langere bereidingswijze kent. De Koninck heeft in België de status van traditioneel streekproduct.

Hopgeur

De Koninck is van hoge gisting en heeft een licht-zoete smaak met subtiel-bittere afdronk die niet door iedereen als even lekker gewaardeerd kan worden. Een mooie hopmelange voedt de smaakpapillen intens. Het bier is licht drinkbaar en daarmee uitermate geschikt als biertje op een zonnig terras. Alhoewel dit bier ook in de wintermaanden naast het haardvuur een fijne aanvulling op de avond kan zijn is een de Koninckje bij uitstek geschikt om op een warme dag te drinken. Het belangrijkste kenmerk is de typische hopgeur die je kan ruiken na een slok de Koninck.

Hand

De brouwerij is gelegen aan de rand van Antwerpen op de grens van Berchem. Er staat een grenspaaltje met een hand op het terrein van de brouwerij. Deze hand is terug te vinden in het logo van de Koninck. Een bezoek aan Antwerpen kan onmogelijk volledig zijn zonder op zijn minst op een terras genoten te hebben van een bolleke. Het is ook mogelijk om een bezoek aan de brouwerij af te leggen. Drie biertjes zijn bij een brouwerijbezoek inbegrepen.

Het is een officieel streekproduct

De Koninck wordt gebrouwen door de zelfde brouwer als Duvel. Het wordt gebrouwen sinds 1833. Naast een gewoine De Koninck is er een De Koninck triple d'Anvers van 8% en een De Koninck Winter van 6.5%. Dit product is door het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing officieel erkend als streekproduct. Dat betekent onder andere dat andere biermerken niet de brouwerij van De Koninck mogen overnemen om elders het bier te brouwen; dan mag het geen De Koninck meer heten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dekoninck.be/page.php?lan=NL&id=1
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Koninck_(bier)

Reageer op het artikel "De Koninck, ideaal terrasbiertje"

Reactie

R. de Groot, 24-12-2009 12:00 #1
Hoewel het nu bepaald geen terrasweer is, drink ik toch graag een "bolleke" in mijn favoriete kroeg "'t Bosschenaartje" in Den Bosch sinds zij het op tap hebben.Thuis ook wel eens, maar ik mis dan toch het specifieke glas.
Kunt u mij vertellen waar ik zo'n glas (of twee!) kan verkrijgen?Het liefst in de buurt van Den Bosch.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bierproeven
Reacties: 1
Schrijf mee!