InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Een goed getapt biertje

Een goed getapt biertje

Een goed getapt biertje Hoe tap je nou het perfecte biertje? Vele mensen zullen het anders vertellen. Een goed biertje tappen vergt wel enige ervaring. Het biertje moet niet te weinig schuim hebben, maar ook niet te veel en voorkom je nou dat het bier "dood" slaat?

Het verschil tussen bier en pils

Het verschil tussen bier en pils is zeer eenvoudig en makkelijk te omschrijven. Bier is een soort drank, pils is een soort bier. Bier is de overkoepelende naam voor diverse biersoorten. Zo is er naast pils ook:
  • Bokbier
  • Witbier
  • Blond bier
  • Bruin bier
  • Abdijbier
  • Rook bier

Hoe ontstaat de schuimkraag op het glas bier?

De schuimkraag ontstaat door het mengen van het biervloeistof met koolstofdioxide. Deze schuimkraag bestaat vooral uit eiwitten die door de mout bij de gisting zijn vrij gekomen. Niet alle eiwitmoleculen veroorzaken schuim en hierdoor kan de hoeveelheid schuim verschillend zijn. Als je een flesje bier uitschenkt komt er meer schuim op het bier dan wanneer je een biertje tapt. Dit komt door de pompen en filters in de tap. De eiwitmoleculen worden afgebroken en er zal minder schuim op het bier zijn.
Per biersoort is de schuimkraag anders. Tarwebier heeft een dikkere schuimkraag dan gerstebier.

Het tappen van het perfecte biertje

Een goed biertje tappen vergt enige ervaring. Het biertje moet niet te weinig schuim hebben, maar ook niet te veel. Het bier moet de goede temperatuur hebben en het glas moet goed schoon zijn. Als men een vet glas gebruikt voor het bier tappen, gaat het bier sneller "dood".

Stappenplan

  • Spoel het bierglas goed zodat het glas schoon is. Tevens zorgt het spoelen ervoor dat het glas gekoeld wordt en het bier niet snel warm wordt in het glas.
  • Zet de tapkraan open en laat het eerste schuim wat uit de tap komt op het bierblad vallen.
  • Hou het bierglas vervolgens onder 45 graden onder de kraantuit (niet ertegen).
  • Hou het schuim in de gaten en zodra dit het bovenste gedeelte van het glas bereikt, doe je de tapkraan in één keer dicht.
  • Zet het bierglas neer. Let op dat je het glas niet onder de kraantuit neerzet. Druppels die naar beneden vallen, kunnen het bierschuim laten inzakken.
  • Pak een bierspatel en schuim het glas in een hoek van 45 graden in één keer af. Hierdoor komt er een dun laagje water op de schuimkraag en zorgt ervoor dat de schuimkraag langer blijft staan.
  • Plaats een viltje op de bar en zet het glas met het logo naar de klant neer.

Een goed getapt biertje

Een goed getapt biertje is afhankelijk van veel factoren. Het is belangrijk dat de druk op de tap goed afgesteld staat. Tevens is het belangrijk dat je het glas tijdens het tappen goed houdt en het glas goed afschuimt. De schuimkraag heeft twee doelen. Het behouden van koolzuur in het bier en het buiten houden van zuurstof.

"Dood bier"

Bij een "dood" biertje is de schuimkraag ingezakt. Het glas is vaak niet goed gespoeld en daardoor is het glas vettig. Wanneer dit probleem voorkomt, kun je het glas het best afwassen met heet water en een beetje soda, daarna spoel je het glas na met koud water.

De schuimkraag in diverse landen

Nederland en België

Het perfect getapte biertje in Nederland heeft een schuimkraag van twee vingers dik. Specifiek bij een Heinekenglas ligt het schuim op de "twee" armen van het Heineken sterretje

Engeland

Je betaalt voor het bier, niet voor de "lucht" in het schuim. Een dikke schuimkraag is een belediging voor de gast. Dit glas zal hij ook niet graag opdrinken.

Duitsland

In Duitsland heb je "Sieben Minuten" Bier. Dit bier wordt telkens een klein beetje bijgetapt. Hierdoor ontstaat er een schuimkraag die ver boven het glas staat. Het lijkt ook op een slagroomtoef die op het bier staat.
© 2014 - 2019 Lauwssie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tappen van een perfecte pils bierTappen van een perfecte pils bierHoe tap je nu een perfect biertje? De ene krijgt geen schuimkraag de andere krijgt juist teveel schuim. Het tappen van e…
Thuistap: voor thuisblijvers die van een pilsje houdenEen pilsje op een open terras op een mooie zonnige zomerdag is voor velen een aangename belevenis. Maar ach, een kop kof…
Informatie: bierInformatie: bierIn 2004 dronken alle Nederlanders samen bijna 1,3 miljard liter bier. Dat is ongeveer 78 liter per hoofd van de bevolkin…
Bier een alcoholhoudende drankBier een alcoholhoudende drankBier is een alcoholhoudende drank gemaakt van water, mout, hop en gist. Bier is een van de populairste dranken en het wo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alles, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bier
  • http://www.bierwoordenboek.com/schuimkraag.ashx

Reageer op het artikel "Een goed getapt biertje"

Infoteur: Lauwssie
Gepubliceerd: 11-09-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!