InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Tappen van een perfecte pils bier

Tappen van een perfecte pils bier

Tappen van een perfecte pils bier Hoe tap je nu een perfect biertje? De ene krijgt geen schuimkraag de andere krijgt juist teveel schuim. Het tappen van een biertje ziet er makkelijker uit dan het is want het vergt heel veel oefenen voor men tot de perfecte pint bekomen is.

Perfect biertje

Het perfecte biertje tappen vraagt zeer veel oefenen want er is toch enige ervaring voor nodig om dit te kunnen. In ieder land stelt men verschillende eisen voor het tappen van een perfecte bier. In Nederland en België wil men over het algemeen een biertje met de juiste bier-schuimverhouding in een bijbehorend merkglas geschenkt. De ideale schuim zou ongeveer 3 cm dik moeten zijn.

Let op de temperatuur

Net zoals bij wijn is proeven van verschillende bieren beste bij verschillende temperaturen. Donkere bieren worden warmer geserveerd dan blonde en sterke bieren worden warmer geserveerd dan lichtere bieren. Op ieder flesje staat altijd de gewenste temperatuur voor te serveren. Er van uitgaand dat u geen meerdere koelkasten of bier coolers hebt in uw huis, kan u voor het drinken het bier uit uw koelkast halen tot het juiste temperatuur bekomen is. Voor pilsbier wordt 6 graden gezien als de ideale temperatuur en voor zwaardere speciaalbieren wordt keldertemperatuur van 10 tot 12 graden aangeraden. Je wilt ook niet een goed bier serveren in een diepgevroren glas. Dit is namelijk een verspilling van het bier want zo kunnen de aroma's er gewoon niet uit. Ze worden juist opgesloten in het vloeistof. Dus een glas op kamertemperatuur heeft de mogelijkheid om de aroma te laten vloeien van het glas tot in je neus.

Het bier tappen

Hier volgt dan de wijze waarop je een biertje uit een tap moet tappen:
  • Dompel je glas even in de spoelbak en laat het glas even uitlekken.
  • Laat voor het tappen eerst een beetje schuim weglopen voor je het glas eronder zet (als je meerdere glazen tegelijk tapt laat je de kraan lopen en hoeft het dus alleen voor het eerste bier).
  • Houd het glas 45 graden schuin. Regel de schuinvorming door het glas rechter of juist schuiner te houden.
  • Zorg ervoor dat de de tapkraan niet in aanraking komt met het glas of het bier in het glas.
  • Beweeg het glas naar een rechte houding om een schuimkraag te vormen.
  • Op het moment dat het bier bijna over de rand van het glas gaat lopen, sluit je de tapkraan in één beweging.
  • Hierna neemt u de spatel uit een schoon glas vers water
  • Laat het schuim een beetje overlopen
  • Dan schuimt u in één beweging het schuim van het glas af in de richting dat het schuim afloopt.
  • Het schuim zal zich vormen tot een bollende schuimkraag.
  • Leg de spatel terug in het glas water.
  • En serveren maar.

Buttom's up

Een nieuwe uitvinding van Josh Springer is de Bottum's Up Draft, een biertap die speciaal aangepaste bekertjes vanaf de onderkant vult. Ideaal als je snel en veel bieren ineens moet op evenementen of fuiven. Je kan er 56 biertjes in 1 minuut mee tappen. De bekertjes werken met een opening aan de onderkant die wordt gesloten d.m.v. een magneet, je plaatst deze bekertjes op de tap en deze drukt de magneet zowaar omhoog. Is het bekertje gevuld, dan drukt het gewicht van het bier de magneet weer omlaag en sluit het gewoon af. Het is een makkelijke en snelle manier om bier te tappen maar het nadeel is dat je minder schuim in je biertje hebt wat voor en tegenstanders hiervan met zich mee brengt want de een heeft liever een bier met schuim en de andere liever niet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tappen van een perfecte pils bier"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 04-04-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!