InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Fruitbier om van te genieten

Fruitbier om van te genieten

Fruitbier om van te genieten Al eeuwenlang drinkt de Europeaan fruitbier. De kelten dronken appelbier en de Belgen kersenbier. In Belgie kent men een honderden jaren oude traditie om fruitbieren te maken. De meest bekende soort is de Kriek Lambiek. De kriek is een Belgisch woord voor kers. In dit artikel lees je hoe een fruitbiertje tot stand komt.

Inhoudsopgave

Lambiek

Ten eerste worden alle fruitbieren gemaakt van Lambiek-bier. Lambiek is een bier van spontane gisting. De gisting wordt spontaan genoemd omdat men er geen gist aan toevoegt maar alleen wilde gist in het bier laat terecht komen. Dit proces van spontane gisting kan maar op één plek in België gebeuren; de Zennevallei. Alleen daar zijn genoeg wilde gisten om het gistingproces spontaan te laten gebeuren.

Lindemans

De Lambiek wordt gebrouwen, gerijpt en gefilterd. Deze is in principe klaar voor consumptie. Men gebruikt dit bier vaak als basis voor andere bieren zoals bijvoorbeeld de Geuze en de Faro. Ook alle fruitbiertjes worden met Lambiek gemaakt. Er bestaat bier met toegevoegde kersen, perziken, frambozen, bessen of appel. Traditioneel gooide men voor het maken van kersenbier twee ons hele kersen in een vat. Na 15 maanden waren dan enkel de pitten en schillen overgebleven en was het bier klaar om te filteren. Het fruit maakt het bier door deze brouwmethode enigszins zurig. Lindemans is een Belgische brouwerij die al jarenlang zeer goede resultaten haalt met het toevoegen van versgeperst vruchtensap aan het bier in plaats van hele vruchten. Het bier verkrijgt hierdoor een meer fruitige smaak.

Koken met fruitbier

Kersenbier of frambozenbier heeft de naam om vaker door vrouwen dan door mannen gedronken te worden. Dit is echter onzin; mannen vinden het bier ook lekker. Een kriek kan goed gedronken worden in combinatie met het eten van een dessert zoals chocoladetaart. Een andere goede combinatie is een perzikbiertje met perzikijs. Toch is het fruitbiertje niet enkel een dessertbier. Het kan een heerlijke frisse dorstlesser zijn op een hete dag. Ook kun je met fruitbier lekker koken; probeer eens mosselen met perzikbier.

Appelbier

Brouwerij Lindemans is een der meest bekende brouwerijen van lambiek en fruitbier. In 2005 is men er begonnen met het brouwen van appelbier wat ook door de Kelten gedronken werd. In navolging van Lindemans hebben enkele andere brouwerijen een appelbiertje op de markt gebracht. Zo kennen de Nederlandse brouwerijen Sint Servattumus, de Wijkgaard te Meteren en brouwerij Huyge een appelbiertje. De Newton is een Belgisch appelbier wat op basis van witbier is gemaakt in tegenstelling tot de Lindemans appel die op basis van Lambiek is gemaakt.

Tropisch Fruitbier

Naast bovengenoemde bieren met traditionele fruitsoorten is er fruitbier met meer exotisch karakter. Er zijn veel vruchten waarvan je niet zo verwachten dat ze verwerkt worden tot een biertje; rabarber, abrikoos, banaan, kokosnoot, palmnoot, druiven, ananas, citroen, cactusvrucht, mango, passievrucht, sinaasappel, mandarijn en grapefruit. Er zijn dus genoeg mogelijkheden ter variatie op het standaard-pilsje. Maar pas op: wie eenmaal van echt lekker bier heeft genoten, zal een gewoon pilsje een stuk minder goed smaken.

Mongozo

Vooral het Afrikaanse Mongozo bier is erg lekker fruitbier. Probeer maar eens de banaan of de kokosnoot. De bokaal van een Mongozo bier is gemaakt van kalebas. De kalebas is een vrucht die men in elke gewenste vorm kan laten groeien. Dit bier is verkrijgbaar in de smaken kokosnoot, banaan, palmnoot en quinine. Hiernaast zie je een foto van een Mongozo-bokaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.lindemans.be/start/framboise/nl
  • http://www.bierwoordenboek.com/Appelbier.ashx
  • http://brouette-de-bieres.com/bieren/vrucht/ANY-Alle-bieren-aan-de-vruchten

Reageer op het artikel "Fruitbier om van te genieten"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 21-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bierproeven
Schrijf mee!