InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Het schenken van een goed glas bier

Het schenken van een goed glas bier

Het schenken van een goed glas bier Om optimaal van een goed glas bier te kunnen genieten, dienen we een aantal spelregels in acht te nemen. Met name het bewaren, de temperatuur, het glas en schoonmaken spelen hierin een grote rol.

Bewaren

Bier moet worden bewaard op een koele en donkere plaats

Flessen kunnen zowel staand als liggend worden opgeslagen. Alleen bieren op gist en flessen met een kurk dienen rechtop te staan. Het heeft weinig zin om een bierkelder aan te leggen, omdat bieren meestal jong gedronken worden. Een uitzondering op deze regel vormen de zware bieren met nagisting op de fles, deze bieren worden lekkerder bij een langere bewaartijd.

Temperatuur

De meeste mensen drinken bier rechtstreeks uit de koelkast

Bij elke biersoort hoort echter een ideale schenktemperatuur. Deze temperatuur varieert tussen de 6 en 16 graden Celsius. Als vuistregel kunnen we stellen dat hoe dichter en sterker het bier is, hoe meer de schenktemperatuur in de buurt van de kamertemperatuur moet komen. Een gewoon pilsje met 5% alcohol smaakt het best bij 7 graden Celsius. maar een donkerkleurige trappist kan men het best consumeren bij 16 tot 18 graden Celsius.

Glazen

Elk biersoort heeft zijn eigen glas

Het gebruiken van het juiste glas zorgt voor een smakelijker biertje. Hoge rechte glazen zijn bedoeld voor pils en andere ondergistende biersoorten. Bovengistend bier wordt bij voorkeur geschonken in bolvormige glazen.

Schoonmaken

Van welke vorm het bierglas ook is, het glas dient schoon te zijn

Dit houdt in dat het volkomen vetvrij dient te zijn. Het beste is om glazen te reinigen met lauwwarm water waaraan een lepel soda is toegevoegd, om de glazen vervolgens na te spoelen met heet water. Alvorens het bier in het glas te doen dient men het glas even te spoelen met koud water zodat het glas de juiste temperatuur heeft.

Schenken

De meeste bieren worden geschonken met een royale schuimkraag van minstens 2 centimeter

Men dient het glas tijdens het schenken lichtjes schuin te houden en het bier langs de wand in het glas te laten glijden. Indien het glas bijna vol is kan het glas rechtop worden gehouden, zodat zich een mooie schuimkraag kan vormen. Dit geldt overigens niet voor de bieren met nagisting. Deze dienen heel langzaam te worden ingeschonken in een droge bokaal, zodat de resten van het gist niet in het glas terechtkomen. Deze flesjes mogen derhalve nooit helemaal leeg worden geschonken.
Gerelateerde artikelen
Een goed getapt biertjeEen goed getapt biertjeHoe tap je nou het perfecte biertje? Vele mensen zullen het anders vertellen. Een goed biertje tappen vergt wel enige er…
Bier en NederlandNederland behoort tot één van de landen waar veel bier gedronken wordt. Van jong tot oud genieten de Nederlanders van ee…
Bier, de gezonde dorstlesserIn de Middeleeuwen beschouwde de grote geneesheer Paracelsus bier als een remedie met wonderbaarlijke uitwerkingen. In d…
Bier een alcoholhoudende drankBier een alcoholhoudende drankBier is een alcoholhoudende drank gemaakt van water, mout, hop en gist. Bier is een van de populairste dranken en het wo…

Reageer op het artikel "Het schenken van een goed glas bier"

Reacties

Frans Christiaens, 16-03-2014 11:02 #3
"Deze dienen heel langzaam te worden ingeschonken in een droge bokaal, zodat de resten van het gist niet in het glas terechtkomenů "

Dit is niet helemaal juist. Sommige bierdrinkers apprecieren juist de specifieke smaak van de gist bij hun bier en gieten wel degelijk de volledige inhoud in het glas. Hopus heeft zelfs een speciaal ontworpen gistglas om de gist naast het bier te kunnen proeven.
Best dus eerst effe checken met de consument of hij de gist al dan niet bij zijn bier wil.
Wanneer je het flesje voor driekwart hebt leeggegoten, roer je de achtergebleven gist nog even om en giet je die daarna in het glas. Het smaakverschil loont zeker de moeite om eens te proberen. Reactie infoteur, 16-03-2014
@Frans

Bedankt voor je reactie.

Costaric (infoteur), 01-09-2008 08:48 #2
Graag gedaan.
Proost!

Vink Claire, 31-08-2008 22:44 #1
Dank U, daarmee ik dat nu ook weer!

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 29-04-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 3
Schrijf mee!