InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Belgisch fruitbier: Kriekbier

Belgisch fruitbier: Kriekbier

Belgisch fruitbier: Kriekbier Kriekbier is een Belgisch biersoort, dat zoet is van smaak. Het is bereid met zure kersen en het wordt gemaakt op basis van Lambiek bier. Er zijn tegenwoordig ook commerciële soorten Kriekbier die gemaakt worden op basis van witbier, zodat er sneller geproduceerd kan worden. Het bier moet koel geserveerd worden in een bol glas. Hoe wordt dit heerlijke zomerbier gemaakt?

Oorsprong

Dit zoetzure fruitige bier werd oorspronkelijk gemaakt doordat er verse krieken (het Vlaams voor kersen) toegevoegd werden aan het halfjonge lambiek. Oorspronkelijk werden er krieken uit Schaarbeek gebruikt, omdat ze daar veel werden geteeld. Lambiek, ook wel lambik of lambic genoemd, is een streekbier uit de Zennevallei in België waarin ook de stad Brussel ligt. Kriekbier, ook wel Kriekenbier genoemd is een fruitig bierdrankje van een lage gisting.

Het brouwproces

De Lambiek wordt gebrouwen met gemoute gerst, ongemoute tarwe en veel oude hop en het gist spontaan met wilde gisten uit de buitenlucht in de eikenhouten vaten. Na een periode van acht maanden tot een jaar bleven van de krieken alleen de pitten en pellen over en was het Kriekenlambiek klaar om gefilterd en gebotteld te worden. Er wordt ongeveer 200 gram morellen per liter bier toegevoegd. Morellen zijn zure rode kersen die na het rijpen ook zuur blijven. Deze kersen zijn niet zo lekker om te eten.

Na het bottelen

Als het Kriekbier gebotteld is en in de fles zit, zal het verder rijpen. Het bier rijpt verder door middel van een lage gisting. Het flesje moet tegen deze druk bestand zijn. Hiervoor worden traditioneel champagneflessen van 75 cl gebruikt. Tegenwoordig zijn er ook flesjes van 25 cl met een kroonkurk op de markt. De flessen zijn ook verkrijgbaar in 37,5 cl en 75 cl. Vaten van dit bier zijn verkrijgbaar in 10 en 25 liter. Kriekbier is tegenwoordig een door Europa erkende en beschermde traditionele specialiteit.

Commerciële varianten

De kriekbrouwers van tegenwoordig kopen doorgaans hun krieken uit Belgisch Limburg, Duitsland of Denemarken vanwege hun reputatie en prijs en omdat die van Schaarbeek zeldzaam zijn geworden. De commerciële varianten van dit bier worden meestal gezoet om tegemoet te komen aan de smaak van een groter publiek. Om dit drankje sneller te kunnen produceren, wordt er vaak vruchtensap toegevoegd aan het bier in plaats van echte krieken. De commerciële kriekbieren zijn tegenwoordig op basis van witbier.

Een alternatief

Omdat de echte Schaarbeekse krieken schaarser werden, ontwikkelde de brouwerij Lindemans een alternatieve natuurlijke methode. Er werd gebruik gemaakt van vers geperst kriekensap dat niet geconcentreerd of gezoet was. Dit werd gemengd met een zorgvuldig geselecteerde Lambiek met een leeftijd van minstens 1 jaar, waarvan de oudste ten minste ten minste 3 jaar heeft gerijpt in houten vaten. Het sap werd enige tijd in de vaten geweekt met de Lambiek alvorens het gebotteld wordt.

Hoe te drinken

Kriekbier is traditioneel een zomerbier, dat een echte aanrader is op een zomerse dag op het terras. Het wordt geserveerd in een bol glas op een temperatuur van 5 à 6 graden. Op hete dagen is het ook lekker om het te drinken op een temperatuur van 2 à 3 graden. Het alcoholpercentage ligt rond de 5 procent.

De merken

Er bestaan verschillende biermerken Kriek. In de Nederlandse winkels zie je deze merken steeds vaker verschijnen. Hieronder worden de bekendste merken met het bijbehorende alcoholpercentage genoemd:

  • Belle-Vue Kriek (alcoholpercentage 5,2%)
  • Mort Subite Original Kriek (alcoholpercentage 4,5%)
  • Mort Subite Oude Kriek (alcoholpercentage 6,5%)
  • Oude Kriek Vieille (alcoholpercentage 6,5%)
  • St. Louis Kriek (alcoholpercentage 4,5%)

Bij het gerecht

Dit bier kan ook prima gedronken worden bij bepaalde gerechten zoals het typische bijbehorende gerecht “boterhammen met plattekaas” of “konijn met kriek”. Soms dient het als basis voor een sorbet of het wordt gedronken als aperitief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Belgisch fruitbier: Kriekbier"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!