InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eetcultuur: India

Eetcultuur: India

India is een groot en divers land met een lange geschiedenis. Die lange geschiedenis en de diversiteit van de bevolking drukken een grote stempel op de Indiase eetcultuur. Maar wat de verschillen tussen de mensen ook mogen zijn, in vrijwel alle Indiase gerechten worden specerijen verwerkt.

Geschiedenis

De oudste producten werden al gebruikt door de mensen die de Indus-Vallei bewonen: rijst, aubergines, komkommer, tarwe en gerst. Ook maakten ze al gebruik van diverse soorten olie, gember en pepers, dit alles werd vermalen tot een oranje-kleurig poeder. De Ariërs, die tussen 1500 en 1000 voor Christus in India kwamen, brachten melkproducten mee zoals boterolie (ghee) en yoghurt en diverse soorten groenten, linzen en komijn en koriander. Vanaf 400 voor Christus werd zwarte peper veelvuldig gebruikt. De Chinezen introduceerden thee en de Grieken brachten safraan mee. De Europeanen, de Britten en de Portugezen, brachten rode pepers, aardappels en bloemkool mee.

De Mogols

De belangrijkste invloed op de huidige eetcultuur hebben echter waarschijnlijk de moslims gehad die uit Perzië en Turkije arriveerden rond 1200 na Christus. Dit waren de Mogols (ook bekend als Moghuls) die een groot deel van India beheersten tussen 1500 en 1800. Voor de Mogols was koken een vorm van kunst en ze gebruikten niet minder dan vijfentwintig soorten specerijen, naast rozenwater, rozijnen, cashewnoten en amandelen.

Verschillen

In Noord-India spelen de invloeden van Centraal Azië een belangrijke rol in de keuken. De invloed van de woestijn is in het eten aanwezig. Men geeft de voorkeur aan brood, zoals naan en chapattis, boven rijst. In het zuiden daarentegen wordt vooral rijst gegeten. In de kustregio’s wordt veel vis gegeten. In Goa speelt de invloed van de Portugezen een belangrijke rol en dat is ook te merken in de keuken. Ook religie speelt een belangrijke rol in de eetgewoonten van de Indiërs. Moslims eten geen varkensvlees en de Hindoes eten geen rundvlees. Daarnaast zijn veel Indiërs, vooral Boeddhisten, Hindoes en Jainisten, vegetariërs. Wat de afkomst of cultuur van de Indiërs ook is, specerijen spelen in vrijwel elke maaltijd een belangrijke rol.

Bereidingswijze

Hoewel er enorm veel verschillende gerechten zijn, is de bereidingswijze voor veel gerechten gelijk. Men begint met het bakken van uien, gember, knoflook en specerijen op een hoog vuur. Vervolgens wordt vlees en/of groente toegevoegd en daarna andere smaakmakers zoals yoghurt, waarna het vuur wordt getemperd en het gerecht langzaam gaar stooft. Op het einde worden eventueel verse kruiden als koriander of citroensap nog even meegekookt. Deze manier van koken zou gerelateerd kunnen zijn aan de brandstof die eeuwenland in India werd gebruikt en in de armere gezinnen nog steeds: koeienuitwerpselen. Dat brandt aanvankelijk snel en blijft daarna lange tijd een mindere hitte produceren.

Maaltijden

De Indiërs eten meestal meerdere maaltijden per dag. Men begint de dag vaak met gebeden en die worden gevolgd door thee met een kleinigheid. Later volgt een echt ontbijt. De lunch bestaat meestal uit rijst, brood en twee bijgerechten met groente, vis of vlees. Het diner, dat vaak laat wordt genuttigd, bestaat ook uit rijst, brood en een aantal bijgerechten. Tussendoor wordt fruit gegeten en voor het slapengaan drinken veel mensen warme melk met wat suiker en kardemom.

Feesten

Door het grote aantal verschillende culturen en religies zijn er vaak feesten. Deze feesten zijn vaak reden voor speciale gerechten. Het belangrijkste feest in India is Diwali. Er worden speciale zoetigheden gegeten zoals ladhu en barfi. De ingrediënten van deze gerechten dateren uit de tijd van de Mogols: kikkererwten, rozenwater, suiker en amandelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.foodbycountry.com/Germany-to-Japan/India.html
  • http://www.indianfoodforever.com/food-guide/indian-food-cuisine.html

Reageer op het artikel "Eetcultuur: India"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 06-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Eetculturen
Schrijf mee!