InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland

Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland

In zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland vindt u een vijftal bijzondere locaties waar u zelf op de kwekerij bessen en ander fruit kunt plukken. Dit is een activiteit die kinderen vaak ook erg leuk vinden, op een zonnige dag in het plukseizoen ziet u ze beslist genieten als ze het zoveelste rijpe zomerkoninkje in hun bekkie stoppen! Helemaal een feest wordt het wanneer u reserveert voor een picknick in de boomgaard of wanneer u, als dat ter plaatse toegestaan is, zelf allerlei lekkere picknickhapjes meeneemt. Proeven van het fruit mag natuurlijk maar houd u aan de spelregel: "plukken, afrekenen, eten" en wel in die volgorde en bereid u voor op een smakelijk dagje uit, gaat u mee?

De leukste kwekerijen en hun aanbod

De kwekerijen waar u zelf uw fruit kunt plukken die hier voor u opgezocht zijn liggen allemaal in Noord-Holland, er is gelet op het assortiment aan fruit dat er geboden wordt, of u er ook iets kunt eten en drinken, welke activiteiten er verzorgd worden, of er een winkeltje met fruit en andere streekproducten bij is en of het bedrijf op een aantrekkelijke locatie ligt.

Verder vindt u ook informatie over openingstijden, het adres, telefoonnummer en het website-adres. Zo hebt u alle gegevens bij de hand om er een leuk dagje uit van te maken met kinderen. Natuurlijk kunt u er ook met een groep naar toe, reserveer dan even.
Er is ook goed gekeken naar de sfeer en de uitstraling van de kwekerij en alleen de leukste kwekerijen worden besproken!

Fruittuin van West, twintig soorten biodynfruit zelf plukken aan de rand van Amsterdam-West

Fruittuin van West ligt aan de uiterste rand van Amsterdam-West op een perceel van maar liefst 6,5 hectare met daarop twintig soorten fruit die zelf geplukt kunnen worden. Denk hierbij aan klein fruit zoals aardbeien, frambozen, bramen, zwarte bessen, rode bessen, witte bessen, blauwe bessen en kruisbessen maar ook minder bekende bessensoorten als de roze bes, de kiwibes, de jostabes, loganberries, tayberries en de Japanse wijnbes. Daarnaast is er een groot areaal aan fruitbomen waaronder tien soorten appelbomen, vier soorten perenbomen, zeven soorten kersenbomen en diverse soorten pruimen en nectarinebomen. Afhankelijk van de oogsttijd kunt u hier in het seizoen altijd terecht om op biologisch-dynamische wijze geteeld fruit te plukken.

Fruittuin van West
Tom Schreursweg 48, 1067 MC Amsterdam
Voer op de navigatie huisnummer 12 in en blijf daarna de Schreursweg volgen
Telefoon: 06 12322396
E-mail: lisan@fruittuinvanwest.nl
Website: fruittuinvanwest.nl

Zelf plukken: juni t/m oktober, dinsdag t/m vrijdag van 10:00 uur tot 18:00 uur,
zaterdag en zondag van 10:30 uur tot 18:00 uur, maandag gesloten.

Als u bij Fruittuin van West arriveert krijgt u bij de entree uitleg over wat er geplukt kan worden, waar dat staat en wat u na het plukken voor het fruit moet betalen, het fruit wordt afgerekend op gewicht. U krijgt bij de ingang één of meerdere plukbakjes en zorg bij nat weer voor geschikt schoeisel. In de boomgaard lopen zo'n 250 kippen rond, dat is niet alleen voor de gezelligheid, de grond wordt door hen op natuurlijke wijze bemest, ze eten schadelijke insecten en met hun gescharrel en gegraaf zorgen ze ervoor dat afgevallen blad sneller verteert hetgeen schimmelvorming voorkomt. Hun eieren leggen ze in de speciale leghokken waar u ze zelf uit kunt rapen, verser kan het niet! In de uitstekend gesorteerde winkel kunt u onder andere vers brood, fruit, groente, kaas, zuivel, vlees, noten en wijn kopen en de opmerkelijk fraaie bebouwing waarin de winkel is gehuisvest herbergt ook een gezellige ontmoetingsruimte waar u een hapje en een drankje kunt bestellen. In het weekend brandt er altijd een kampvuur. Regelmatig worden er op Fruittuin van West leuke activiteiten georganiseerd. Liefhebbers kunnen aan geocaching doen, in het voorjaar zijn er snoeiworkshops, u kunt er een feestje of kinderfeestje vieren, een rondleiding krijgen door de boomgaard of er met uw bedrijf vergaderen. Naast dat alles draait het hier vooral om het zelf fruit plukken, een prachtig initiatief in deze regio!

De Kneppeltuin in Warmenhuizen, moderne kwekerij op het weidse Noord-Hollandse platteland

De aarbeienkwekerij bij de Kneppeltuin kweekt op grote schaal aardbeien met de modernste productiemethoden en rassen waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met het milieu om onder andere het afval tot een minimum te beperken.
Het bedrijf heeft een eigen windmolen voor de energievoorziening. De aardbeien worden zowel in de kas als buiten gekweekt en het is bijzonder interessant om te zien hoe men hier te werk gaat. De vruchten worden rijp geplukt als de smaak zo goed mogelijk is en dankzij een uitgekiende logistiek is de tijd tussen pluk en verkoop in de winkels zo kort mogelijk, verser kan niet.

Aardbeienkwekerij en zelfpluktuin De Kneppeltuin
Dergmeerweg 30, 1749 VA Warmenhuizen
Telefoon:. 0226 393872 of 0627352538
E-mail: info@kneppeltuin.nl
Website: www.kneppeltuin.nl

Zelf plukken: fruit vanaf juli tot eind september, bloemen juni tot september,
ma t/m don: 10:30-17:00 uur Vrij en zat: 9:00-17:00 uur, zondag gesloten.
Aardbeien plukken alleen in de zomervakantie regio Noord van 11:00-17:00 uur.

In 2007 is men begonnen met de zelfpluktuin waarin diverse soorten klein fruit en bloemen geplukt kunnen worden, de pluktijd voor de bloemen loopt van begin juni tot en met september en voor het klein fruit van begin juli tot eind september. Bij klein fruit moet u denken aan rode bessen, witte bessen, zwarte bessen, kruisbessen, frambozen, bramen, tayberries en loganberries.
Zelf aardbeien plukken kan alleen in de zomervakantie 9regio Noord) maar dan wel 6 dagen per week op de vaste tijd tussen 11.00 en 17.00 uur. Voor u gaat plukken koopt u eerst een toegangskaartje in de winkel. Hiermee mag u de aardbeienkas in en kunt u aardbeien plukken. En ook al kunt u de aardbeien in het voorseizoen nog niet zelf plukken, in de winkel zijn ze wel iedere iedere dag vers geplukt te koop, u vindt er ook een ruim assortiment ambachtelijke producten. Op het terras geniet u van een drankje met iets lekkers, er is ook een terras in de druivenkas. In de hoogzomer is de fruit- en bloementuin op het weidse platteland een lust voor het oog, u gaat hier vast niet alleen weg met fruit maar ook met een mooie bos zelfgeplukte bloemen!

De Oude boerderij in Beverwijk, aardbeien en een rijk aanbod aan andere zelfplukproducten

De Oude Boerderij in Beverwijk mogen we gerust een trendsettend bedrijf noemen, hier wordt volop aandacht besteed aan de wens van de consument als het gaat om gezond en eerlijk voedsel. De Oude Boerderij biedt meer dan 50 smaakvolle soorten fruit, aardappelen en groenten van biologische teelt uit haar eigen tuin. Daarnaast wordt er een uniek en breed assortiment biologische producten van boerderijen uit de omgeving aangeboden zoals zuivel, kaas, vlees, brood, jam en vruchtsappen.
Deze producten worden verkocht in de eigen landwinkel en op diverse wekelijkse biologische boerenmarkten in Amsterdam.

De Oude Boerderij
Noorderweg 8, 1948 PK Beverwijk
Telefoon: 0251 214316
E-mail: info@boerenlandwinkel.nl
Website: www.deoudeboerderij.nl

Zelf plukken: aardbeien vanaf juni, elke zaterdag van 11:00 tot 17:00.
Vraag ook naar de andere plukproducten.
Winkel open woensdag t/m zaterdag 11:00 tot 17:00 uur.

U kunt op De Oude Boerderij terecht voor het zelfplukken van de beroemde Beverwijkse aardbeien maar ook voor aardappelen en ruim veertig soorten groenten afhankelijk van het seizoen. Zo'n groot aanbod op één plek is uniek in Nederland. De eigenaar van de oude boerderij, André van den Heuvel, voorziet dat het zelf plukken de komende jaren een enorme vlucht gaat nemen en daar kan hij nog wel eens gelijk in hebben. Niet alleen is het zelf plukken leuk om te doen maar de mensen voelen zich op die manier ook meer betrokken bij de natuur en bij het product dat ze eten. Bij De Oude Boerderij kunt u samen met de boer ook zelf zaaien en een tijdje later dan uw eigen kropje sla of een andere groente oogsten, dat is leuk en leerzaam voor kinderen. Bovendien is er speelgoed, een trampoline en een speeltoestel voor de kids, en u krijgt een gratis kopje koffie of thee terwijl u uitrust op het terras. In de producten van de oude boerderij ervaart u de smaak van vroeger, informeer ook naar de andere zelfplukmogelijkheden.

Van Reeuwijk Fruit & Flowers in Abbenes, zelf aardbeien, frambozen en kersen plukken

Van Reeuwijk Fruit & Flowers is zeer centraal gelegen in de Randstad, in het zuidelijkste puntje van de Haarlemmermeerpolder.
De kwekerij staat in vakkringen vooral bekend om zijn goede kwaliteit vaste planten en snijbloemen die in Aalsmeer geveild worden. In 2007 begon men met het kweken van aardbeien en dat bleek een doorslaand succes, reden om de aardbeienteelt dusdanig uit te breiden dat er vier jaar later ruim zes kilometer aan rijen aardbeien planten op de kwekerij staan!
In 2011 heeft men de kwekerij opengesteld voor zelfplukkers en van begin juni tot begin oktober kunt u er zelf aardbeien, kersen en frambozen plukken. De aardbeiensoorten die hier geteeld worden zult u niet in de supermarkt vinden, ze zijn te kwetsbaar voor massatransport en verwerking door de groothandel, zij worden wel direct geleverd aan de groenteboer. Dat betekent ook dat u zelden zulke lekkere aardbeien geproefd hebt, vol van smaak en buitengewoon sappig, een weldaad voor uw smaakpapillen!

Van Reeuwijk Fruit & Flowers
Hoofdweg 1475
2157 PA Abbenes
Telefoon: 0252 545717
E-mail: info@vrholland.com
Website: www.zelfplukken.nl

Zelf plukken: begin juni tot oktober, maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 17:30, zaterdag van 08:00 tot 17:00, zondag gesloten.

Wanneer u op de kwekerij aankomt meld u zich eerst in de winkel, daar krijgt u een mandje en bakjes voor de aardbeien en vertelt men u waar u kunt gaan plukken. De aardbeien staan in kassen in bakken op stahoogte, dit vergemakkelijkt niet alleen het plukken maar ze blijven ook schoon doordat ze niet met de grond in aanraking komen. Regelmatig kunt u ook andere producten plukken, op kleinere schaal worden er bijvoorbeeld ook babykomkommertjes en tomaatjes gekweekt. Reken het geplukte fruit eerst af in de winkel voordat u het opeet en pluk alleen rijp fruit. In de uitstekend gesorteerde winkel worden bloemen en andere producten van de kwekerij zoals fruit en zelfgemaakte jam en dergelijke verkocht worden en op het gezellige terras geniet u van prima koffie of limonade met aardbeientaart. Eenmaal hier fruit geplukt? Dan komt u zeker terug!

De Zelfplukfruittuin van Fruitkwekerij Wiering in Zwaagdijk, onbespoten kersen en pruimen

De Zelfplukfruittuin van André en Natascha Wiering ligt op het mooie Westfriese platteland te midden van andere boomgaarden en weilanden niet ver van de historische havenstad Hoorn. Het gaat er op deze kwekerij ongecompliceerd aan toe, er is geen terras of winkel bij met versnaperingen maar u mag uw eigen picknick uitrusting meenemen om een pauze in te lassen tijdens het kersen of pruimen plukken zodat u heerlijk kunt picknicken in de boomgaard. Er zijn maar liefst 8 soorten kersen en 3 soorten pruimen en er wordt bij het kweken absoluut geen gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen, hier plukt u oergezond fruit!

Zelfplukfruittuin van Fruitkwekerij Wiering
Zwaagdijk-oost 212, er staat alleen een groene schuur, geen woonhuis
1682 NP Zwaagdijk
Telefoon: 06 28082418 of 06 20000717
E-mail: awiering@gmail.com
Website: www.zelfplukfruittuin.nl

Zelf plukken: vanaf eind juni tot medio september, van maandag t/m zaterdag,
van te voren even bellen om een tijd af te spreken

Het gaat om de kersensoorten Burlat, Merchant, Vanda, Oktavia, Kordia, Lapins, Karina en Regina, allemaal zoete kersensoorten waarvan de periodes dat ze geplukt kunnen worden normaal gesproken vloeiend in elkaar over gaan. De pruimensoorten zijn Opal, Jubileum en Reine Victoria, van de laatste soort staan er vele honderden bomen; het betreft de laatst rijp wordende pruim van het seizoen met iets lichter gekleurde pruimen, velen zijn van mening dat Reine Victoria de allerlekkerste pruim op aarde is.
Nog een leuk maar niet onbelangrijk detail: de kersen kunnen tijdens het plukken onbeperkt gratis gegeten worden, alleen de kilo's die u en uw kinderen buiten de maag om mee naar huis nemen hoeft u af te rekenen. Zelf plukken is altijd voordeliger en daarnaast hanteert de Zelfplukfruittuin ook een laagste prijsgarantie zodat echt gezond fruit voor iedereen betaalbaar blijft.
Er zijn plukemmers en zakken om de kersen in mee naar huis te nemen. Na het plukken laat u de kersen wegen en rekent u ze contant af in de schuur, er is geen pinautomaat. Na een middagje plukken gaat u voldaan naar huis, u komt ook hier zeker terug!

Lees verder

© 2013 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zelfpluktuinDe zelfpluktuinZelf een boeket bloemen of een mand met fruit plukken, dat is iets wat veel mensen leuk vinden om te doen. Helaas heeft…
Fruit plukken als vakantiewerkFruit plukken als vakantiewerkZit jij ook een beetje krap in kas terwijl de zomervakantie alweer bijna voor de deur staat? Fruit plukken is één van de…
Zelf aardbeien en bessen plukken op de WaddeneilandenWe bespreken hier de leukste kwekerijen op de Waddeneilanden waar u zelf aardbeien en bessen kunt plukken met vermelding…
Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in ZeelandZelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Zeeland voert u naar het Zeeuwse platteland waar u nog rust en ruimte vindt.…
Gemakkelijk zelf een visgraatvlecht makenGemakkelijk zelf een visgraatvlecht makenZiet u tegenwoordig veel mensen lopen met een zogenaamde visgraat vlecht, maar weet u niet hoe u deze zelf kunt maken? E…
Bronnen en referenties
  • Deoudeboerderij.nl
  • Fruittuinvanwest.nl
  • Kneppeltuin.nl
  • Zelfplukfruittuin.nl
  • Zelfplukken.nl

Reageer op het artikel "Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 17-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Fruit plukken
Schrijf mee!