InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Brunchen, wat houdt dat in?

Brunchen, wat houdt dat in?

Brunchen, wat houdt dat in? Brunchen, een maaltijd die door de Amerikanen is bedacht. Wilt u niet uw ontbijt én niet uw lunch missen, ga dan lekker brunchen. Een brunch is eigenlijk een laat ontbijt wat tussen 11 en 14 uur genomen wordt. Een brunch heeft geen vaste regels wat betreft het menu. Wat u het lekkerst vindt bij een laat ontbijt, komt op tafel.
Klassieke brunchgerechten zijn:
  • spek en eieren
  • boerenomelet
  • spiegeleieren
  • zacht gekookt eitje
  • schaal met toastjes, sandwiches
  • fruitsalade
  • glas champagne
  • mousserende- of witte wijn

Al serveert u de simpelste dingen een beetje anders, is het doorsnee ontbijt meteen een heerlijke brunch. Ook wordt de sfeer heel anders als u op het terras/ balkon of in de tuin uw brunch geniet. Maak gebruik van de mooie dagen en dek de tafel in de open lucht (niet in de zon). Frisse lucht zorgt ervoor dat u trek krijgt in hartige dingen.

Wanneer een brunch?

U kunt gezellig met het gezin brunchen, maar het is ook ideaal om uw gasten met een brunch te ontvangen. Tevens is het mogelijk een brunch te geven naar aanleiding van een feest, een nieuwe baan of zomaar. De recepten en de decoratie op tafel kunt u aan de gelegenheid aanpassen. Een mooie tafelversiering is het halve succes en zorgt voor extra gezelligheid. Lees hier meer over tafelversiering.

Inhoud en opmaak brunch

Een brunch behoort alle ingrediënten van een ontbijt te bevatten: Brood, verschillende garnituren, ingrediënten van koude lunch, zoals groenten, fruit, vis, vlees, gebakjes. Normaal wordt alles samen op een tafel of buffet gezet. Let erop dat de schotels die bij het hoofdgerecht horen, in het midden staan, de voorgerechten en tussengerechten vooraan staan en de desserts als laatst.
Borden, bestek en servetten kunt u het beste vooraan leggen of op een aparte tafel. Zet de glazen, kopjes en dranken achteraan, maar wel vóór het dessert.

Recepten

In de volgende artikelen vindt u recepten voor de brunch, onderverdeeld per voorgerecht, hoofdgerecht, broodjes en nagerecht.

Welkomstdrankje en welkomsthapje

Ideetjes voor welkomstdrankjes vindt u hier. Tevens staan de welkomsthapjes netjes gesorteerd in deze special.

Dranken tijdens de brunch

Zorg ervoor dat tijdens de brunch water, wijn, fruitsap, groentesap, koffie en thee, warme chocolademelk, verse melk, drinkyoghurt aanwezig zijn.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Brunchen, wat houdt dat in?"

Reactie

Bronno Ackermann, 28-10-2008 02:21 #1
Als wij (mijn vrouw en ik ) in een hotel slapen, wordt er eerst gevraagd voor een reservering of er een amerikaans breakfast wordt geserveerd zoniet, wat niet veel voorkomt, maar toch, dan wordt er hier niet geslape. nwe love the american way of breakfast!

met vr. gr. bronno and froukje

Infoteur: Jootje
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!