InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Hoe kook ik in de magnetron?

Hoe kook ik in de magnetron?

Hoe kook ik in de magnetron? Koken in de magnetron is eigenlijk heel gemakkelijk. Het eten is snel klaar, de kooktijd is veel lager, de voedingsmiddelen zijn snel ontdooid en het bedienen van de magnetron is makkelijk. Maar hoe kook ik groenten of aardappelen in de magnetron? En hoe zit dat met vlees en vis?

De voedingsmiddelen die u gaat koken in de magnetron

Enkele tips voordat u gaat koken in de magnetron

  • Gebruik kleine pannen voor kleine hoeveelheden.
  • Weeg de voedingswaarde om de kooktijd te bepalen (zie tabel verderop).
  • Als u het eten gaat koken, pocheren of blancheren dient u het af te dekken.
  • Bind u het vloeistof met bloem, breng de vloeistof eerst tot het kookpunt en meng het daarna met het bindmiddel.
  • Dekt u het eten af met afdekfolie, verwijder het direct na de gaartijd – anders gaat de folie kleven. Pas op dat u zich niet verbrandt door de hete damp die vrijkomt.
  • Het is beter de gaartijd op 1 minuut minder te zetten, om te voorkomen dat het voedingsmiddel te gaar wordt. Na het controleren, kunt u het altijd nog even kort in de magnetron zetten.
  • Laat het eten altijd nagaren.
  • Warmt u een bord met vlees of vis, groenten en aardappelen altijd af. Schep een beetje saus op het bord, zodat het niet uitdroogt.

Lees meer over voordelen van koken met de magnetron

Groenten en aardappelen

Hoe kook ik verse groenten in de magnetron?
Het koken van groenten is vaak zonder toevoeging van water. Het vocht van het spoelen van de groenten dat blijft ‘hangen’, is genoeg. Bij zeer droge groenten dient u 2 eetlepels water toe te voegen. Dek de pan altijd af en let op de grootte van de pan (kleine pan bij kleine hoeveelheid groenten). Het koken doet de magnetron en de stoom rond het voedingsmiddel helpt hierbij. Het beste gebruikt u een schotel met een hermetisch afsluitbare deksel. Heeft u geen deksel, kunt u folie of een bord gebruiken om af te dekken. Kookt u de groenten in een aangepaste – qua grootte – schaal, verloopt het kookproces door een gelijkmatige verdeling van de stoom.

De kooktijd wordt in verhouding tot het gewicht van de groenten en het vermogen berekend

Gemiddelde kooktijden
GewichtKooktijdVermogen
150 gram3 min.1.000 Watt
300 gram5 min.1.000 Watt
500 gram7 min.1.000 Watt
1.000 gram14 min.1.000 Watt

Tips
  • Gebruik een keukenweegschaal om het gewicht van uw groenten precies te weten.
  • Zijn de kooktijden redelijk kort, past u iets kortere kooktijden toe – zodat het niet uitdroogt. Na het controleren kunt u het voedsel altijd nog even in de magnetron opwarmen.

Hoe kook ik gedroogde groenten in de magnetron?
Laat de gedroogde groenten een nacht weken. Dit doet u als volgt:
Neem per 400 gram groenten 1 tot 1,5 liter vloeistof. Doe de groenten in de oven samen met het inweekwater, waaraan u een kruidenboeket alsook een ui doorprikt met kruidnagel en kruiden toevoegt. Laat het geheel 15 minuten koken, zet het vuur daarna lager en laat het verder koken. Verleng de kooktijd met 20 minuten ten opzichte van het verse product.

Hoe kook ik diepvriesgroenten in de magnetron?
Diepvriesgroenten bevatten evenveel vitaminen en minerale zouten als verse groenten. Het voordeel is dat u diepvriesgroenten niet hoeft schoon te maken. De kooktijd in de magnetron is iets langer dan de kooktijd van de verse groenten, omdat er een ontdooiingproces bij zit.

Gemiddelde kooktijden
GewichtKooktijdVermogen
150 gram3 min.1.000 Watt
150 gram4 min. 30 sec.1.000 Watt
300 gram7 min. 30 sec.1.000 Watt
500 gram10 min.30 sec.1.000 Watt
1.000 gram21 min.1.000 Watt

Kookt u vierkante blokken diepvriesgroenten in de magnetron? Voeg dan 2 eetlepels vloeistof toe, bijvoorbeeld water, bouillon of melk. Hierdoor ontstaat de gewenste hoeveelheid stoom binnen de kookruimte.
Meng aan het einde van de kooktijd de diepvriesgroenten in saus en breek de niet-ontdooide stukken. Zo wordt de warmte in de massa gelijk verdeeld.

Hoe kook ik aardappelen in de magnetron?
Geschilde aardappelen kookt u op dezelfde manier als verse groenten. Pas weer de grootte van de pan aan, aan de hoeveelheid aardappelen. Dek de pan af en spoel de aardappelen goed af met water om te voorkomen dat het zetmeel een harde korst vormt tijdens het garen. De kooktijden zijn hetzelfde als die voor verse groenten.

Aardappelen in de schil dekt u niet af, de schil is namelijk een bescherming. Kerf de aardappel in in de lengte, zodat deze niet ploft. Kookt u meerdere aardappelen tegelijk, is de kooktijd klaar als de inkerving opengaat. Voor aardappelen neemt u dezelfde gaartijd als voor verse groenten.

Let op: Heeft de schil rimpels, heeft de aardappel te lang gekookt

Vis

De magnetron is zeer geschikt om vis te garen. De vis wordt op dezelfde manier klaargemaakt als verse groenten:
  • Zonder water
  • In een pan of schaal – aangepast aan de hoeveelheid vis
  • Afgedekt met deksel of folie – als de vis nog een vel heeft, hoeft het niet afgedekt te worden

Gemiddelde kooktijden
GewichtKooktijdVermogen
100 gram (vers)1 min.1.000 Watt
100 gram (diepvries)2 min. 30 sec.1.000 Watt

Schaaldieren kookt u in hun schaal. De schaal is de ‘deksel’. De kooktijd is op basis van het visvlees. Een kreeft van 1 kilogram bijvoorbeeld heeft ongeveer 400 gram schaal en 600 gram vlees. De kooktijd is dus 6 minuten.

Mosselen kookt u met deksel. Ga als volgt te werk:
Stoof fijngesneden ui en selder 5 minuten op volle kracht in vetstof/ olie. Voeg daarna maximum 1 kilogram mosselen toe, dek dit af en laat het op volle kracht garen tot de schelpen opengaan. Kruid het goed. Het sap van de mosselen kunt u met room aandikken of met room en kerriepoeder of met room en witte wijn. Giet de saus daarna over de mosselen, meng dit goed en laat 30 seconden opwarmen.

Vlees

Bij vlees in de magnetron koken gebruikt u andere technieken en krijgt u dus andere resultaten.
Een stuk vlees dat langer dan 10 minuten in de magnetron braadt, krijgt een kleurtje. Neem dus vrij dikke stukken vlees om een braadtijd van méér dan 10 minuten te rechtvaardigen.
Wie knappend of gebruind vlees wilt, dient of het vlees eerst te moeten aanbraden, of gebruik te maken van een bruineerschaal, of werken met een combimagnetron met grill.

Gemiddelde braadtijden
Vleessoort GewichtKooktijdVermogen
Rood vleesRood500 gram5-6 min.800 Watt
Medium 500 gram6-7 min.800 Watt
Goed gebakken500 gram7-8 min.800 Watt
LamsboutMedium 500 gram7-8 min.800 Watt
Wit vlees (gevogelte, kalfsvlees, varkensvlees, gehakt) 500 gram10-11 min.800 Watt

Technieken
  • Gebraad bakt u altijd in een onbedekte schotel om het effect van ‘karamelisatie’ en uitwendige kleuring te krijgen.
  • Gebruikt u ui en knoflook bij het gerecht? Bak deze dan altijd voor, voordat u ze aan het gehaktgerecht toevoegt. De gaartijd van het vlees is namelijk te kort om deze groenten te laten smelten.
  • Strooi over lamsbout, roastbeef enzovoort eerst gedroogde specerijen, zoals knoflookpoeder of uienpoeder.
  • U mag het vlees ook vóór het braden bestrooien met peper en zout.
  • Gevogelte kruidt u altijd van binnenin.
  • Grote stukken vlees draait u midden in de braadtijd om.
  • Gebruikt u een magnetron met grill, verkort de braadtijd dan met 25%.

Vloeistoffen

Breng vloeistoffen aan de kook in een hittebestendige en doorschijnende pan met handvat en schenktuit voor een makkelijke bediening en een betere opvolging van het kookproces.

Gemiddelde kooktijden
HoeveelheidDuurKracht
1 dl1 min.1.000 Watt
1/2 lt4 min.1.000 Watt
1 lt8 min.1.000 Watt

Neem de kooktijden precies! Een vloeistof wat te lang in de magnetron aan het koken wordt gebracht, kan overlopen.
Gerelateerde artikelen
Koken in de magnetronKoken in de magnetronKoken in de magnetron betekent koken zonder water. Hierdoor blijven de vitamines in het voedsel en gooi je ze niet weg m…
Recept voor worstsoepDit recept is om een lekkere worstensoep te maken. Het is zeker waard om te proberen en nog lekker ook. Je kunt het met…
Recepten uit de magnetronHeb je na je werk geen zin of geen tijd om lang in de keuken te staan, dan is koken in de magnetron DE oplossing.
Koken voor studenten; simpele feitjesKoken voor studenten; simpele feitjesWeet jij ook nooit hoe lang de boontjes moeten koken of hoe lang het duurt voordat de aardappelen gaar zijn? Zie hierond…
Koken met de magnetron: VoordelenKoken is een attractieve bezigheid onder de huishoudelijke taken, maar helaas heeft men vaak er de minste tijd voor. Kok…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen België

Reageer op het artikel "Hoe kook ik in de magnetron?"

Reacties

Lydia, 30-11-2011 21:44 #5
Ik moet koken op elektra. met een gewone kookplaat duurt alles lang. Ik kocht nu een eenpits inductieplaat, ben enthousiast en wilde er nog een kopen want een is te kort. Mijn oog viel op dit artikel en denk nu aan combinatie inductie/ magnetron. Dank voor het artikel.

Ratman, 24-10-2011 15:40 #4
Ik kook met name aardappelen in schil veel langer op lager vermogen, bijvoorbeeld 10min op 40% = 400watt. Ik heb gemerkt dat verhitting gelijkmatiger is en ook de smaak beter, geschilde aardappelen bij voorkeur in een Pyrex schaal. Tabel kun je gewoon gebruiken zolang je de tijd maar omgekeerd evenredig is met het vermogen. 3min op 1000W is 6 min op 500W.

Hetty, 05-10-2011 14:28 #3
Ik kook nogal eens 's morgens de aardappelen in de magnetron om later op te bakken. Vaak zitten er na afkoeling paars bruine plekken op de aardappels. Ik spoel ze af en het ligt niet aan het soort, want ik heb vaak verschillende soorten.

Cees, 10-10-2010 19:16 #2
Hallo U spreekt over koken in de magnetron over kleine pannen te gebruiken.Is het niet beter om met vuurvaste
schalen te werken? Ijzeren pannen mogen toch niet in de magnetron? Groeten Cees

Shiba, 05-11-2009 00:52 #1
Ja inderdaad weing afwas, snel klaar en toch lekker.

Infoteur: Jootje
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 5
Schrijf mee!