InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Goedkope studentenmaaltijden (recepten)

Goedkope studentenmaaltijden (recepten)

Goedkope studentenmaaltijden (recepten) Lekker, goedkoop en makkelijk eten. Wil je geld besparen? Of heb je het niet breed? In dit artikel geef ik tips hoe je zo lekker en goedkoop mogelijk kan eten. De recepten zijn makkelijk te bereiden en zorgen ervoor dat je aan het eind van de maand nog wat geld overhoudt. Voor ieder wat wils, zowel vegetarische als veganistische gerechten, maar na smaak kan je ook nog wat vlees toevoegen.

Tips voor goedkoop eten

Hier volgen wat tips, voor makkelijk en goedkoop eten:
  • Eet samen met vrienden of huisgenoten, met veel eten is goedkoper dan alleen.
  • Koop grootverpakkingen. Drie tubes tandpasta is goedkoper dan één en kan je lang bewaren.
  • Vries overgebleven eten in.
  • Geen geld meer? Ga eten bij je ouders, vrienden of familie.
  • Ga winkelen bij de Nettorama, volgens www.supers.nl is dat de goedkoopste supermarkt.
  • Ga voor de huismerken, net zo goed als A-merken alleen een andere verpakking.
  • Winkel niet te vaak, je koopt toch onbewust meer dan je nodig hebt.
  • Macaroni met kaas en ham, lekker en goedkoop.
  • Koop of vraag voor je verjaardag, het studentenkookboek, een kookboek met snelle, handige en goedkope recepten.
  • Geef geen rondjes aan de hele kroeg, het kost bakken met geld en je krijgt toch niet van iedereen een biertje terug.
  • Alle aanbiedingen www.voordeelmuis.nl.
  • Groente en fruit op de markt halen.
  • Eet afbakbroodjes, bij de meeste winkels spotgoedkoop.

Recepten

De volgende recepten zijn goedkoop en makkelijk te maken. Ideaal voor studenten.

Rijst met Tofu

Dit is een vegan gerecht, maar als je liever niet veganistisch of vegetarisch eet kan je de tofu vervangen door kip.
voor 1 persoon a 2 personen.
vegan

Ingrediënten

  • 200 g rijst
  • 2 eetlepels olie
  • halve ui gesnipperd
  • 200g tofu (kan vervangen worden door kip)
  • 1 courgette
  • 200 g linzen uit blik
  • 1 theelepel djinten, gemalen komijn

De bereiding:

Kook de rijst gaar, op de verpakking kan je zien hoe lang de rijst moet koken. Verhit de olie in een koekenpan/braadpan/wok en roerbak hierin de ui goudbruin. Schep daarna de tofu, courgette, linzen en komijn erbij en roerbak het samen nog 5 minuten. Roer het ondertussen steeds door. Roer dan de rijst er doorheen. Eet smakelijk!

Groente omelet.

Het volgende recept is vegetarisch. In 20 minuten zet je zo een makkelijke maaltijd op tafel.
voor 1 persoon, 2 dagen lang.
Vega

Ingrediënten

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 250 g vastkokende aardappels, goed gewassen in in schijfjes.
  • 1 rode paprika, in blokjes
  • 1/2 eetlepel paprikapoeder
  • 150 g groente na keuze, bonen, erwten, broccoli of spinazie.
  • 3 eieren
  • zout/peper

De bereiding:

Verhit de olie in een koekenpan en bak de aardappelschijfjes in 8 minuten op zacht vuur lichtbruin, schep ze wel af en toe om. Schep dan de paprika, de paprikapoeder en de groente erdoor. Klop in een kom de eieren los met zout en peper naar smaak. Schenk het eimengsel over de aardappel enz. en leg een deksel op de pan. Bak de omelet op matig vuur 10-15 minuten, tot de bovenkant lichtbruin en droog is. Dan is de omelet klaar! Snijd de omelet doormidden, leg een helft op je bord en de andere helft in de koelkast voor de volgende dag. Eet smakelijk! De omelet is lekker met Mayonaise en ketchup.

Tagliatelle met ansjovisfilet.

voor 1 persoon, 2 dagen lang.

Ingrediënten

  • 200 g tagliatelle
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 teen knoflook, fijngesneden
  • half blikje ansjovisfilet 20 g
  • 2 eetlepels kappertjes
  • Peterselie, theelepel
  • Zout/Peper

De bereiding:

Kook de tagliatelle gaar, op de verpakking kan je zien hoe lang de tagliatelle moet koken. Verhit de olie in een koekenpan, gooi er een klein stukje knoflook in, als het begint de brutselen is de olie heet genoeg, zoniet nog even geduld. Gooi alle knoflook er bij. Schep de knoflook met de olie door de pasta, roer dan de ansjovis, kappertjes en peterselie erdoor. Voeg nog wat zout en peper na smaak toe. Eet smakelijk!
© 2009 - 2019 Preitaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om veganistisch uit eten te gaanVeganistisch uit eten gaan klinkt vaak lastiger dan het is. Het veganisme is nog echt in opkomst en daarom zie je in de…
Nederlandse websites en blogs over veganismeNederlandse websites en blogs over veganismeAnno 2015 zie je steeds vaker de termen vegan en veganisme langskomen. Wat niet eens zolang geleden werd gezien als een…
Tips om thuis veganistisch te kokenBij de overstap op een veganistisch dieet zijn er veel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Thuis veganistisch…
30 minuten vegetarischVegetarisch koken heeft niets meer te maken met het geitenharen sokken imago van toen. Het eten van groenten, granen, za…
Wat eten veganisten?Wat eten veganisten?Een veganistisch dieet kan worden gezien als een streng vegetarisch dieet, waarin behalve vlees en vis ook geen eieren,…

Reageer op het artikel "Goedkope studentenmaaltijden (recepten)"

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 10-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!