InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachine

Zelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachine

Zelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachine Opzoek naar ijsjes die u zelf kunt maken zonder ijsmachine? Hieronder staan een aantal recepten die u zonder veel extra's zelf kunt maken. Het zijn heerlijke roomijsjes die een standaard dessert vervangen voor een vergelijkbaar ijsje.

Bananasplit ijs

Voor zes ijsjes van 250 ml

Ingrediënten:

  • 75 ml aardbeien dessertsaus
  • 75 ml ananas dessertsaus
  • drie bananen, gehalveerd
  • 300 ml aardbeienijs
  • 300 ml vanille-roomijs
  • 300 ml chocolade-ijs
  • 50 gram Tofifee's, fijngehakt
  • geslagen room
  • zes kersen, indien mogelijk met het steeltje er nog aan

Bereidingswijze:

Om deze ijsjes te maken gebruik kunnen plasticbekertjes worden gebruikt. Ze krijgen hierdoor een leuke vorm en ze zijn hierin goed te maken. Doe de aardbeien saus in de vorm. Zet de vorm met de aardbeiensaus nu ongeveer een uur inde vriezer. Zet nu de banaan in het midden op de bevroren aardbeiensaus. Verdeel het aardbeienijs over de vormen. Duw het het zo om de banaan heen dat de banaan recht overeind blijft staan. Zet dit nu weer ongeveer een uur in de vriezer. Doe nu de ananas dessertsaus op het aardbeienijs. Laat dit weer een uur bevriezen. Schep er nu het vanille-roomijs op en druk weer goed aan. Verdeel de fijngehakte Tofifee's over het vanille ijs. Laat dit mengsel weer een uur in de vriezer staan. Dek alles nu toe met het chocolade-ijs. Laat het nu ongeveer zes uur in de vriezer staan, zodat alles goed aan elkaar gevroren is. Haal voor het serveren de bekertjes van de ijsjes. Doe op elk ijsje wat geslagen room en een kers. Als u een stokje toe wilt voegen zodat het ijslolly's worden, doet u dit op het moment dat u de banaan in de vorm gaat doen. U steekt het stokje dan door de banaan en volgt de rest van het recept op precies dezelfde manier.

Rijstepuddingijsje

Voor zes ijsjes van 250 ml

Ingrediënten:

  • 750 ml melk
  • 250 ml room (ongeslagen)
  • vijf laurierblaadjes
  • één theelepel kaneel
  • vijf eetlepels basmatirijst, jasmijnrijst of dessertrijst
  • 75 gram suiker
  • 5 gram vanillesuiker
  • twee theelepels vanille-extract of aroma

Bereidingswijze:

Zet een pannetje op het fornuis en doe hier de melk, de room, de laurierblaadjes en de kaneel in. Breng dit aan de kook op een middelmatig vuur. Zet het vuur daarna laag, maar zorg wel dat het mengsel blijft koken. Voeg nu de rijst toe en laat deze ongeveer in veertig minuten gaar worden. Roer regelmatig door. De beste manier om te weten of de rijst gaar genoeg is, is door te proeven. De rijst moet zacht zijn. Het mengsel moet dik worden. Als het mengsel te dik wordt terwijl de rijst nog niet gaar is, voeg dan nog wat extra melk toe. Voeg de suiker toe en kook nog ongeveer vijf minuten onder constant roeren. Haal de pan nu van het vuur en haal de laurierblaadjes eruit. Voeg het vanille-extract toe en roer goed door. Laat het mengsel nu tien minuten in de koelkast afkoelen. Dek het af met plasticfolie. Leg het plasticfolie direct op het mengsel, niet over de pan. Zo komt er geen velletje op. Vul de vormpjes nu met het mengsel. Zet er eventueel een stokje in. Zet ze een nacht in de vriezer.

kokos-yoghurtijs

Voor zes ijsjes van 250 ml

Ingrediënten:

  • 125 gram geschaafde kokos
  • 750 ml Griekse yoghurt
  • 50 ml melk
  • 75 ml room
  • zeven eetlepels honing

Bereidingswijze:

Doe de yoghurt, de melk, de room, vijf eetlepels honing en 75 gram kokos in een blender. Blend totdat het een mooi mengsel is geworden. Giet dit mengsel in de vormpjes. Zet nu eventueel de stokjes erin. Zet de ijsjes een nacht in de vriezer. Voor het serveren brengt u de rest van de honing op de bovenkant en onderkant van de ijsjes. Doop de ijsjes nu in de resterende kokos.

Voor tips over het gebruik van vormpjes zie: Zelf fruitijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachine
© 2012 - 2017 Eefjelienie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachine"

Infoteur: Eefjelienie
Gepubliceerd: 01-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!