InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde salades met kaas

Gezonde salades met kaas

Gezonde salades met kaas Kaas is een echte smaakmaker, dat is niet nieuw. Kaas kan echter op de meest uiteenlopende manieren gebruikt worden in de keuken. In de gezonde salades voor middag - of avondmaaltijd bijvoorbeeld. Eenvoudig, lekker en gezond. Enkele voorbeelden waar uiteraard enorm op gevarieerd kan worden. Bij alle salades kan een stukje stokbrood geserveerd worden. Het donkere brood kan ook voor de liefhebber.

Mozzarella

Ingrediënten

  • gemengde salade
  • kruidendressing
  • tomaat
  • peper en zout
  • olijfolie
  • groene paprika
  • walnoten
  • basilicum

Bereiding

Meng de salade met wat kruidendressing wat stukjes groene paprika en klein gemaakte walnoten. Snij de mozzarella in plakken, halveer ze en leg je op de salade. Druppel er daarna wat olijfolie overheen en leg half over de mozzarella wat plakken tomaat. Peper en zout er overheen en tenslotte wat verse basilicum er overheen strooien. Eenvoudig, gezond en heerlijk met een glas droge witte wijn.

Geitenkaas

Ingrediënten

  • rucola salade
  • neutrale dressing
  • sherrytomaat
  • vijgen
  • olijfolie
  • gele paprika
  • pijnpoompitten
  • paneermeel

Bereiding

Leg een schijf geitenkaas in de paneermeel en bak deze in wat olijfolie, zodat er een krokant laagje omheen komt. Maak tegelijkertijd de salade aan met wat dressing, stukjes paprika, gehalveerde sherrytomaatjes en strooi er wat pijnboompitten overheen. Leg er wat gedroogde vijgen bij met de gefrituurde geitenkaas als middelpunt. Altijd goed bij een frisse witte wijn.

Parmezaanse kaas

Ingrediënten

  • gemengde salade
  • pittige dressing op oliebasis
  • trostomaat
  • rood pepertje
  • kappertjes
  • sardientjes

Bereiding

Maak de salade aan met de dressing op oliebasis en voeg een handje vol kappertjes toe. Voeg wat stukjes trostomaat toe en meng het goed. Maak het pepertje klein (pitjes weggooien) en voeg dit toe aan het mengsel.
Leg nu wat hele sardientjes over de sla en strooi er ruim parmezaanse kaas overheen.

Oude kaas

Ingrediënten

  • salade naar keuze
  • kruidendressing
  • tomaat
  • groene en gele paprika
  • olijfolie
  • gemengde noten
  • halfzure appel

Bereiding

Maak de salade aan met de dressing, stukjes paprika en wat kleingemaakte noten. Snij wat kleine blokjes appel en plakjes tomaat. De appel kan door het mengsel gedaan worden en daarna kunnen de plakjes tomaat er overheen en druppel er een heel klein beetje olijfolie op. Strooi en een aardige laag geraspte oude kaas overheen. Heerlijk met een volle rode wijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde salades met kaas"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 13-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!