InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Twee manieren om je kalkoen te bereiden

Twee manieren om je kalkoen te bereiden

Een kalkoen bereiden vergt wat werk, maar dan héb je ook wat. Met deze uitgebreide uitleg en stappen kan het niet fout gaan! In dit artikel lees je hoe je op 2 manieren een kalkoen kan bereiden.

Manier 1: Ingevroren kalkoen

Benodigdheden:

  • 3 liter noten olie voor het braden.
  • Hele kalkoen, hals en ingewanden verwijderd.
  • ¼ kop Creolse kruiden.
  • 1 witte ui.

Hoe bepaal je hoeveel olie je nodig hebt:

De gemakkelijkste manier om te kijken hoeveel olie je nodig hebt. Is om de kalkoen in de pan te doen en die te vullen met water. Haal nu de kalkoen uit het water en laat hem eventjes uitdruipen. Maak nu een noties of onthoudt goed hoeveel water er in de pan zit. Vul nu de pan tot het genoteerde randje vol met olie.

De bereiding:

In een grote pan of kalkoen brader verwarm je de olie tot 200 Graden celsuis maar let er op dat er niet te veel olie in de pan zit. Want anders kan de hete olie over het randje lopen als de kalkoen er in gedaan word.

Plaats nu de kalkoen op een groot anti aanbak vel en droog de kalkoen een beetje af met keukenpapier. Vul nu de kalkoen van binnen op met Creolse kruiden. Zorg ervoor dat de hals ongeveer een opening van 6 CM heeft zodat de olie goed door de kalkoen kan stromen. Plaats de gehele ui en kalkoen in een mandje die je in de pan kunt doen. Nu laat je de kalkoen langzaam zakken in de hete olie en zorg je ervoor dat hij helemaal onder de olie zit. Nu laat je de kalkoen ongeveer 7 ½ minuut per kilogram kalkoen (dus bij een kalkoen van 3 Kilogram 3 * 7.5 minuut = 22 en een halve minuut) Daarna haal je voorzichtig de kalkoen uit de hete olie. En laat je de kalkoen uitdruipen. Controleer nu of de kalkoen wel 80 graden is en laat de kalkoen uitdruipen en leg hem op een mooie schaal.
De kalkoen is nu klaar.

Manier 2: Geroosterd hele Kalkoen

Benodigdheden:

  • Hele kalkoen van 10 Kg
  • 2 koppen water
  • 3 soeplepels kippenbouillon poeder
  • 2 theelepeltjes knoflook poeder
  • 2 theelepeltjes uien poeder
  • 1 theelepeltje gevogelte kruiden
  • 1/2 theelepeltje gehakte peterselie
  • 1 theelepeltje paprika

De bereiding:

Bereid een openluchtgrill voor indirecte middelgrote hitte, en licht olierooster voor. Spoel de kalkoen om, en droog hem. Plaats de kalkoen met de borstkant voor op de grill. Laat de kalkoen liggen totdat de kalkoen aan beide kanten dichtgeschroeid is. Meng nu het water en het knoflook, uien, gevogelte, gehakte peterselie en de paprika door elkaar. Plaat nu de borstkant van de kalkoen in de pan met het mengsel en hol de kalkoen uit. Dek nu de kalkoen goed af met folie en plaats hem in de grill, grill de kalkoen ongeveer 3 tot 4 uur. Zorg ervoor dat de kalkoen ongeveer 80 graden is en laat hem ongeveer een kwartiertje op een plaat staan voordat hij geserveerd word.
© 2008 - 2019 Lucdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Twee manieren om je kalkoen te bereiden"

Infoteur: Lucdejager
Gepubliceerd: 21-05-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!