InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijd

Gezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijd

Gezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijd De salade heeft van oudsher het imago dat het min of meer konijnenvoer is en dat de supermodellen leven op sla. Strikt genomen impliceert dit dat het weinig calorieën bevat en dat klopt ook, maar aangemaakt kan het de ingrediënten voor een volledige maaltijd bevatten. Enkele voorbeelden waar uiteraard mee gevarieerd kan worden.

Algemeen

Voor iedere salade geldt, dat daar waar je de salade mee aanmaakt, de toevoeging van calorieën bevat en hoewel koolhydraten uit allerlei andere voeding gehaald wordt, kan een salade prima met pasta of aardappelen (in beperkte mate uiteraard) aangemaakt worden. Het wordt er vaak een meer romige salade van die toch niet meer dan zon 250 tot 300 calorieën bevat.

Maaltijdsalade met pasta

Ingrediënten

  • volkorenpasta naar keuze
  • gemengde sla
  • enkele cherrytomaatjes
  • zilveruitjes
  • groene olijven
  • groene pesto
  • natureldressing op waterbasis
  • gele paprika
  • pittige 20+ kaas
  • hardgekookt ei
  • paprikapoeder

Bereiding

Kook de pasta beetgaar en maak tegelijkertijd de salade aan met wat gehalveerde cherrytomaatjes, stukjes gele paprika, gehalveerde olijven en wat zilveruitjes. Voeg daarna de lauwwarme pasta toe en de dressing. Meng het goed en doe er daarna wat pesto bij en wat blokjes pittige 20+ kaas. Als laatste wat plakje hardgekookt ei ter garnering op de salade leggen en strooi er wat paprikapoeder over.

Maaltijdsalade met vis

Ingrediënten

  • makreelfilet
  • rucola sla
  • enkele cherrytomaatjes
  • rode pesto
  • rode wijnazijn
  • groene paprika
  • mozzarella

Bereiding

Grill de makreelfilet en maak hem daarna in kleine stukjes. Voeg deze toe aan de aan te maken sla. Doe er wat rode pesto bij en wat cherrytomaatjes. Snij vervolgens een bolletje mozzarella in plakjes en leg er wat groene paprika bij. Meng de salade daarna met wat rode wijnazijn en doe dan als laatste - de gesneden mozzarella erbij.

Maaltijdsalade met aardappel en kip

Ingrediënten

  • enkele middelgrote aardappelen
  • bladsla
  • Amsterdamse uitjes
  • azijn
  • tuinkruidendressing op waterbasis
  • kappertjes
  • rode en groene paprika
  • hardgekookt ei
  • strooikaas

Bereiding

Kook de aardappelen met schil maar zorg dat ze niet uit elkaar vallen (op tijd van de kook halen dus). Neem nu een flinke bak bladsla en doe er een klein beetje azijn bij, daarna verder aanmaken met wat kappertjes, paprika en wat Amsterdamse uitjes. Kook intussen enkele eieren hard en snij ze in blokjes. Als de aardappelen nagenoeg zijn afgekoeld kunnen ze bij de salade en daarna de dressing toevoegen en goed mengen. Even laten staat en daarna de eieren er door mengen. Eventueel nog wat pittige strooikaas erover heen als garnering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezonde maaltijdsalades voor de middag- of avondmaaltijd"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 30-01-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!