InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sachertorte, geniet van de beroemdste taart uit Oostenrijk

Sachertorte, geniet van de beroemdste taart uit Oostenrijk

Wanneer u naar de Oostenrijkse hoofdstad Wenen gaat voor een bezoekje aan Der Staatsoper, Schloß Schönbrunn of de Spaanse Rijschool bent u het aan uw stand verplicht om een kopje Wiener Melange te gaan drinken in het beroemde Mozart Café aan de Philharmonikerstrasse 4. Dit café maakt onderdeel uit van het eveneens wereldberoemde Sacher Hotel en bij de koffie neemt u dan ook vanzelfsprekend een stukje Sachertorte. U schaart zich hiermee onder de groten der aarde, talloze beroemdheden gingen u voor. We geven u hier nu met veel plezier het recept van de beroemdste taart uit Oostenrijk, dit wordt smullen!

Op reis door Oostenrijk

Op reis door Oostenrijk beseft u dat men in dit land zoveel als mogelijk is uit het leven probeert te halen. In dit oord van adellijke tradities, muziekcultuur en renaissance architectuur is het chique Sacher Hotel het schoolvoorbeeld van het mondaine leven. Wanneer u vermogend genoeg bent om hier een nachtje te logeren moet u dat zeker doen, daar krijgt u geen spijt van en het schept de gelegenheid om meerdere malen de bekendste chocoladetaart ter wereld te proeven. Het originele recept van deze taart is geheim maar de nu volgende versie is door een gerenommeerd patissier bedacht en komt dicht bij het origineel:

Recept voor Sachertorte

Ingrediënten

  • 150 gram goede pure chocolade
  • 1 theelepel water
  • 6 eieren
  • 150 gram zachte roomboter
  • 150 gram poedersuiker
  • 150 gram bloem
  • snufje zout
  • abrikozen confiture

Voor het glazuur

  • 120 gram goede pure chocolade
  • 120 gram suiker
  • 3 eetlepels water
  • een druppel goede olijfolie

Garnering

  • U kunt de taart eventueel garneren met pure chocoladeflikken

Bereiding

  • zeef de bloem twee maal, dit doet u omdat de taart hierdoor veel luchtiger wordt, dit is echt heel belangrijk,
  • scheid de eierdooiers zorgvuldig van het eiwit, het eiwit wordt straks bij het kloppen niet goed stijf als er eigeel in zit,
  • breek de chocola in stukjes, voeg de theelepel water toe en laat het op laag vuur smelten,
  • roer de boter met 120 gram van de poedersuiker, het snufje zout en de eierdooiers tot een romig mengsel,
  • voeg de gesmolten chocolade toe, deze moet zacht zijn maar niet te warm meer, roer alles goed door elkaar,
  • klop de eiwitten heel stijf in een goed ontvette beslagkom samen met de resterende 30 gram poedersuiker,
  • roer afwisselend eiwit en de bloem beetje voor beetje door het chocolade beslag,
  • bak het mengsel in een beboterde en met meel bestrooide springvorm ongeveer 50 à 60 minuten op 180 graden,
  • de originele taart is niet heel hoog, dat staat sjieker, gebruik dus het liefst een brede springvorm,
  • laat de cake afkoelen, snij hem horizontaal doormidden, bestrijk de helften met abrikozenconfiture en leg ze op elkaar.

Glazuren

  • breek de chocolade voor het glazuur in stukjes en laat het smelten op zeer laag vuur,
  • los de suiker op in de 3 eetlepels water en kook dit tot het van de lepel een draad trekt,
  • neem de suikerstroop van het vuur en laat het een beetje afkoelen,
  • roer de handwarme suikeroplossing door de gesmolten chocolade en voeg de druppel olijfolie toe,
  • blijf roeren tot het mengsel dik genoeg is om over de taart te strijken, gebruik uw "fingerspitzengefühl",
  • bestrijk eerst de zijkanten van de taart met het glazuur en daarna pas de bovenkant,
  • u kunt de taart garneren met pure chocoladeflikken, druk deze in het glazuur als dit nog zacht is, klaar!

Chique serveren

Wilt u een taartpunt op een sjieke manier serveren stuif dan wat vlokjes cacaopoeder op een wit taartbordje, leg dan een bolletje abrikozenijs naast de taart en een toef ongezoete slagroom waarop u een muntblaadje doet. Zo krijgt de taart extra élégance.

Hotel Sacher in Wenen

Het Sacher hotel in Wenen werd in 1876 geopend door Eduard Sacher, de zoon van de bedenker van de beroemde Sacher Torte.
Het bij het hotel behorende Mozart Café is zonder twijfel een van de voornaamste en beroemdste koffie- en theeschenkerijen van de wereld en al vrij snel na de opening van het hotel werd het een ontmoetingspunt voor politici, artiesten en de aristocratie.
De Sacher Cafés vormen een onlosmakelijk onderdeel van de rijke Oostenrijkse cultuurgeschiedenis en nog altijd proeft men de sfeer van een groot verleden. Wanneer u een Sacher Café bezoekt kunt u genieten van de beste taarten en koffie- en theesoorten.

Hotel Sacher in Salzburg

Dit hotel ligt in het hart van Salzburg aan de oever van de Salzach rivier. Salzburg is de geboorteplaats van Mozart en de stad is rijk aan cultuur en muziektraditities. Hotel Sacher in Salzburg is al net zo pretentieus als Hotel Sacher in Wenen, het wordt bezocht door de groten der aarde. Het luxe klassieke interieur ademt de sfeer van aristocratie en is een toevluchtsoord voor staatslieden.

Bron: Sacher01, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Sacher01, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De originele Sacher Torte kunt u online bestellen

Sinds 1832 is het recept van de originele Sachertorte niet meer veranderd, de basis is een chocoladetaart die met de allerbeste abrikozen marmelade wordt verrijkt. Het perfekte chocolade omhulsel waarmee de taart geglazuurd wordt zorgt ervoor dat ze van binnen vers blijft zodat de uitgebalanceerde smaak behouden blijft. De taart smaakt het best met wat ongezoete slagroom, in Oostenrijk gebruikt men altijd ongezoete slagroom, een kopje Wiener Melange van Original Sacher Café vervolmaakt het genot.
U kunt de taart in vier Sacher shops bestellen, in Wenen, in Salzburg, in Graz of in Innsbruck en bovendien op shop.sacher.com, de taart wordt dan door een koerier binnen enkele dagen bij u thuis bezorgd, kunt u proeven of uw eigen baksel net zo lekker is!

Lees verder

© 2013 - 2019 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glutenvrije chocoladetaart met aardbeien zelf bakken, receptVoor mensen met coeliakie (glutenallergie of glutenintolerantie) is het vaak lastig om aan een feestelijke en smakelijke…
Zelf chocolade(taart of -scones) maken zonder gluten/granenZelf chocolade(taart of -scones) maken zonder gluten/granenZelf een overheerlijke chocoladetaart bakken zonder granen erin? Of misschien toch liever lekkere chocolade-scones? Alle…
Chocoladetaart met slagroom is een heerlijke verrassingChocoladetaart met slagroom is een heerlijke verrassingChocoladetaart met slagroom is in de winkels te koop in allerlei uitvoeringen en in verschillende grootte, maar de lekke…
Taarten bakken met boekweitmeel: twee receptenTaarten bakken met boekweitmeel: twee receptenTaarten bakken met boekweitmeel? Waarom niet. Gebak en cakejes krijgen namelijk een fijne structuur met boekweit. Bovend…
Recept: chique chocoladetaartZoek je een makkelijk recept voor een chique chocoladetaart, dan is dit het juiste recept! Qua vullingen zijn er veel co…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sachertorte, geniet van de beroemdste taart uit Oostenrijk"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Taart recepten
Schrijf mee!