InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Bowl - Lekker Party Drankje

Bowl - Lekker Party Drankje

Bowl - Lekker Party Drankje Bowl is uitermate geschikt als feestdrank. Bowl is lekker fris, fruitig, gezond en door de alcohol word je er ook lekker tipsy van. Bowl bestaat meestal uit een mix van gewone witte of rode wijn, mousserende wijn, sekt of champagne, diverse verse vruchten en eventueel sterke drank. Een party drankje, dat niet alleen dorstlessend is, maar er ook uitnodigend en feestelijk uitziet door de variëteit aan kleuren van het fruit. In dit artikel een Perzik Bowl recept dat snel klaar is en erg lekker!

Bowl Fruit en Vruchten Soorten

Bowl, fruit en vruchten. Bowl kun je bereiden van allerlei soorten fruit c.q. vruchten. Er zijn mensen die bowl met appel, banaan en aardbeien erg lekker vinden. Peer, abrikoos, nectarines, (ontpitte) kersen en druiven kunnen ook.
Als je een mix van sinaasappel, kaneel, kruidnagel, citroen of limoen maakt, ga je qua sfeer en smaak meer de zonnige Spaanse Sangria kant op of de -onder wintersporters alom bekende- Gluhwein.

Wil je meer de exotische kant op, probeer het dan eens met meloen, kiwi, mango, passievrucht of ananas. Het hangt natuurlijk van je smaak af, welke Bowl-mix jij het lekkerst zult vinden. Het is overigens ook vreselijk spannend om zelf te experimenteren met verschillende fruit of vruchtensoorten.

Bowl Alcohol Wijn Champagne Sterke Drank

Bowl en alcohol. Alcohol die meestal als basis voor Bowl gebruikt wordt, is zoals in de inleiding al naar voren kwam, een mengsel van gewone witte of rode wijn, mousserende wijn en sekt of champagne (deze laatste hoeft niet perse). Eventueel kun je er aanvullend nog sterke drank bij doen, zoals rum, kirsch e.d. Hierin kun je ook zelf uitproberen wat jij een lekkere mix vindt.

Bowl Serveren in een Karaf of Glazen Kom

Bowl serveren. Voor het serveren van koude bowl, zijn speciale karaffen verkrijgbaar, die voorzien zijn van een glazen buis voor ijsblokjes. Zo wordt en blijft de Bowl goed gekoeld, zonder waterig te worden. Heb je niet zon speciale karaf, kun je de bowl ook gewoon in een grotere schaal vol ijsblokjes zetten. Hoe dan ook is Bowl in een glazen schaal of pot natuurlijk het mooiste. Het uitscheppen in glazen gaat het beste met een soeplepel, zodat de stukjes fruit er goed verdeeld in komen. Ook zijn er doorzichtige opscheplepels van glas, plexiglas of plastic verkrijgbaar, die het geheel een beetje chiquer maken.

Exotisch Bowl Serveren in een Meloen of Pompoen

Exotische Bowl. Als je een exotisch sfeertje of extra feestelijk tintje wilt, kun je de bowl ook b.v. in een meloen of pompoen presenteren. Afhankelijk van de hoeveelheid die je wilt maken, kan je denken aan een suikermeloen of watermeloen. Watermeloenen zijn over het algemeen een stuk groter en zijn dus meer geschikt voor grotere hoeveelheden. Pompoenen hebben vaak ook een groter formaat, maar deze zijn wat moeilijker te krijgen.
Snij de meloen doormidden of snij ¼ ervan af, zodat je ¾ overhoudt. Hol dit uit met een lepel (bewaar het vruchtvlees om in de bowl te doen of voor garnering). Als extraatje kun je de randen kartelig (punten) insnijden voor een decoratief effect . Giet de bowl als deze klaar is in de halve of driekwart meloen.

Bowl kan overigens niet te lang staan; het fruit dat er in zit wordt dan week en verliest zijn kleur (met name appel en banaan kunnen bruin kleuren). Het is dus raadzaam om de bowl niet te lang van tevoren te bereiden. Het kan wel, maar het geheel verliest dan aan smaak, frisheid en aantrekkelijkheid. Bowl is erg geschikt om sierlijk neer te zetten en de visite of feestgangers zelf hun glazen te laten vullen. Geef er een lepeltje (en eventueel ook een rietje) bij.

Hieronder staat het recept om de Perzikbowl te maken, dat afgestemd is op een hoeveelheid of portie voor 8 personen.

Recept om Perzik Bowl te maken

Benodigde ingrediënten voor de Bowl

  • Witte wijn 1,5 liter
  • Champagne of sekt 1 fles
  • Kirsch 5 c l
  • Suiker 2 eetlepels
  • Vanillesuiker 1 theelepel
  • Perziken 1 kilo
  • Rode kersen, vers of uit een pot

Bereidingswijze van de Perzik Bowl

  • Schil de perziken en snij ze in dunne plakjes of stukjes
  • Laat de perzikstukjes in de bowlkom trekken met de suiker en vanillesuiker
  • Giet er driekwart van de wijn bij en zet dit een uurtje koel weg
  • Voeg na dit uurtje de rest van de wijn en de kirsch toe
  • Laat dit geheel dan 30 minuten staan en vul het daarna aan met champagne
  • Garneer dit bij het serveren met het toevoegen van een paar kersen

Je kunt de bowl natuurlijk aanpassen aan jouw smaak, zoals de onderlinge verhouding veranderen: meer fruit en minder alcohol (andersom kan ook natuurlijk...). Het kan feestverhogend zijn om met z'n allen door een rietje uit een grote kom te drinken.

Proost ...op een gezellig sfeertje of fruitige party..!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verfrissende sangria makenOp een zomerse dag smaakt niets zo lekker als een heerlijke sangria. Met een paar eenvoudige ingrediënten en wat tips ka…
Alles over sangria, en een lekker receptAlles over sangria, en een lekker receptHet woord sangria is zo'n mooi klinkend woord, is het niet? Het betekent "bloedige" in het Spaans! Waarschijnlijk is het…
Zelf Gluhwein makenGluhwein is een typisch winters gerecht, maar het smaakt ook op kille herfstdagen. Je hoeft niet te wachten op de eerstv…
Spaanse cocktailsHeerlijke Spaanse cocktails die u doen wanen in Spanje. U vindt hier diverse recepten, alcohol bevattend of alcoholvrij.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Bowl - Lekker Party Drankje"

Infoteur: Sila
Laatste update: 05-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!