InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Alles over sangria, en een lekker recept

Alles over sangria, en een lekker recept

Alles over sangria, en een lekker recept Het woord sangria is zo'n mooi klinkend woord, is het niet? Het betekent "bloedige" in het Spaans! Waarschijnlijk is het te verwijzen naar de mooie rode kleur die het geeft wanneer het met rode wijn gemaakt is. Meer kennis en dit favoriet recept zullen bijdragen tot het bereiden van de perfecte partycocktail.

Over sangria

Deze cocktail is ontstaan in Spanje en Portugal en is in principe een Spaanse wijn punch op smaak gebracht met veel vers fruit.
Sangria kan ook worden gemaakt met witte wijn en heet dan sangria blanco. Deze heerlijk verfrissende wijn punch is het perfecte drankje voor het vieren van een zomerse dag, een verjaardagsfeest, een vrijgezellenfeest of een siësta. Het is ongelooflijk gemakkelijk te maken en iedereen houdt van de frisse fruitige smaak. Zelfs als men geen wijndrinker is, zal deze drank zich toch bekoren.

Sangria in zijn traditionele vorm wordt met rode wijn gemaakt, met een toevoeging van sommige of alle van volgende ingrediënten:
  • Vers sap van citrusvruchten, zoals sinaasappel, citroen, ananas en limoen.
  • Een likeur, zoals triple sec, perzik schnaps of andere fruitige likeur.
  • Koolzuurhoudende frisdrank (hetzij ginger ale, 7up, koolzuurhoudend water of een andere koolzuurhoudende drank).
  • Gesneden vers fruit: aardbeien, bosbessen, bramen, sinaasappelen, citroenen, limoenen, ananas, kiwi en zelfs perziken.
  • Extra likeur, zoals cognac, rum of wodka.

De schoonheid van deze drank is dat er geen exact recept bestaat.

Hier volgt een zeer aangenaam recept, maar wees niet bang om het aan te passen naar eigen smaak.

Belangrijke Tip - Voor de beste Sangria is het belangrijk om de wijn en het fruit in een kruik of pot te mengen, af te dekken en een nacht in de koelkast te bewaren. Hierdoor kunnen de smaken echt trekken. Voeg de koolstofhoudende drank en ijs vlak voor het opdienen toe.

Hoe sangria te maken

Ingrediënten

  • 2 flessen rode wijn
  • 2 sinaasappels, geperst
  • 2 citroenen, geperst
  • 1 limoen, sap
  • 2 sinaasappels, in plakken gesneden en zaadjes verwijderd
  • 2 citroenen, gesneden en ontpit
  • 1 limoen, in plakken gesneden en zaadjes verwijderd
  • 1 kopje triple sec
  • 3 el. suiker en een gelijke hoeveelheid water, verwarmen tot het oplost en laten afkoelen
  • 1.5 liter ginger ale
  • 3/4 kop grenadine
  • 1 kopje aardbeien, toevoegen net voor het opdienen
  • 1 kopje bramen

Bereiding

Gebruik een grote glazen kruik, karaf of een grote pot, liefst met een deksel. Voeg de wijn, het sap van sinaasappelen en het sap van citroenen (zonder zaden), de triple sec, de grenadine, de in stukjes gesneden fruit en de bramen toe. Voeg de 3 eetlepels opgeloste suiker toe en roer goed. Doe het deksel er op en plaats in de koelkast voor minstens 8 uur, maar bij voorkeur 24 uur. Als men klaar is om te serveren giet men de wijn in een karaf of pot groot genoeg om alle ingrediënten te herbergen. Men hoeft niet noodzakelijk meer suiker toe te voegen. Smaken verschillen. Als men nog extra suiker wil toevoegen vlak voor het opdienen, zorg er dan voor dat men goed roert zodat de suiker oplost.

Tips voor het serveren

  • Een grote punch bowl werkt uitstekend voor deze lekkere drank. Het voordeel voor de punch bowl is dat het je gasten makkelijker maakt om indien gewenst wat meer fruit toe te voegen aan hun glas.
  • De gasten zullen het fruit een leuke traktatie vinden na het beëindigen van hun glaasje sangria.
  • Voeg geen ijs toe aan de cocktail maar doe dit liever in het glas, anders zal men verwaterde drank serveren.
  • Sommige gasten willen geen ijs in hun cocktail. Ze vinden het koud genoeg zoals het is.
  • Gebruik geen echt dure wijn. Men verspilt geld omdat men niet in staat is de echte smaak van de wijn te waarderen.
  • Spendeer voor ongeveer €6.00 aan een goede fles Cabernet Sauvignon, Merlot, Rioja, Pinot Noir of een Spaanse wijn en men kan niet fout gaan.
  • Indien men een liefhebber is van aardbeien, voeg ze dan vlak voor het opdienen toe. Ze kunnen ‘week’ worden als je ze de avond voordien al in de mix doet en zullen veel van hun lekkere smaak verliezen.
  • Men kan lange tandenstokers gebruiken en daar spiesjes van maken met aardbeien, bosbessen, ananas en bramen op een afwisselende volgorde.
  • Maak gebruik van alle fruit dat in 'het seizoen' is. Verse zoete aardbeien, perziken en bramen uit de boerenmarkt zijn ongelooflijk lekker.
  • Plaats de spiesjes fruit op een schotel of in een kopje en laat de gasten het zelf nemen als toevoeging aan hun drankje.
  • Heb ijsblokjes beschikbaar voor de gasten, zo kunnen ze indien gewenst hun drankje extra laten koelen.
  • De toegevoegde suiker aan de wijn lost niet makkelijk op, dus gebruik bij voorkeur suikerwater.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spaans: Culinaire woordenlijst – DrankenSpaans: Culinaire woordenlijst – DrankenBent u in Spanje of in een Spaans sprekend land op vakantie en u wilt graag iets te drinken bestellen in het Spaans? Lee…
Bowl - Lekker partydrankjeBowl - Lekker partydrankjeBowl is uitermate geschikt als feestdrank. Bowl is lekker fris, fruitig, gezond en door de alcohol word je er ook lekker…
Verfrissende sangria makenOp een zomerse dag smaakt niets zo lekker als een heerlijke sangria. Met een paar eenvoudige ingrediënten en wat tips ka…
Eten en drinken op de Canarische EilandenEten en drinken op de Canarische EilandenBent u op de Canarische Eilanden op vakantie en u wilt lekker een hapje eten in een typisch Spaans of Canarisch restaura…

Reageer op het artikel "Alles over sangria, en een lekker recept"

Reacties

Mia, 28-12-2016 18:36 #2
Ik heb een duitse sangria gekocht, kan ik daar prosecco bij doen of is dat niet goed voor de smaak hij is nu al 9% graag een reactie bvd

Tiny, 03-01-2013 14:46 #1
Lijkt me wel lekker. Hoe lang is een fles sangria houdbaar?
Graag een mail.
Gr Tiny

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 2
Schrijf mee!