Bacardi Breezer
Bacardi Breezer is alcoholdrank. Het bevat ongeveer even veel alcohol als bier. Het is een mix van Bacardi rum en een frisdrank, of iets anders fruitigs. Het is erg populair bij bepaalde groepen jongeren.
Wat er aan de introductie vooraf ging
De Bacardi Breezer werd in 1997 geïntroduceerd over de wereld. Het is het antwoord van de drankengigant Bacardi op de steeds groter wordende vraag naar mixdranken. Bacardi zat wat dat betreft goed gebakken, omdat ze namelijk zelf de grootste verkoper en producent van rum zijn. Een aantal jaren eerder had Bacardi al een soort mixdrank bedacht, de Bacardi cola, waar de klant een glas kreeg met daarin Bacardi rum en daarnaast een fles cola. Deze drank, de "baco", was populair geworden, en de Bacardi groep ging op onderzoek naar wat voor iets nieuws ze de klanten konden bieden.
Ze besloten als uitkomst de drank Bacardi Lemon een ander uiterlijk en recept te geven, om het aan te passen aan de Europese markt. De drank was namelijk al een redelijk succes in de Verenigde Staten. Ze labelden de fles op een betere manier dan voorheen en deden het geheel in een transparante fles, zodat het goed duidelijk was dat je een smaak drinkt. De drank is pré-mix, je hoeft dus niet te mixen.
Na de introductie werd de drank al snel een succes en kwamen er de smaken orange, peach, pineapple, citrus, watermelon en cranberry bij. Dit natuurlijk om te zorgen dat als iemand iets anders wilt drinken een andere smaak neemt in plaats van bijvoorbeeld bier. Verder leent het accent op de smaak zich er goed voor. Sinds de vestiging van basisdrank in iedere uitgaansgelegenheid worden er steeds meer smaken gemaakt, ook 'bijzondere' die slechts tijdelijk verkrijgbaar zijn. De speciale campagnes voor deze tijdelijke smaken hebben meer het karakter van naamsbekendheid kweken, dan de drank verkopen. De campagnes hebben voor Bacardi ook een gunstig bijeffect; de concurrentie op het pré-mixvlak is weggeëbd.
Als reden voor het succes wordt ook wel gewezen op mensen die net op de legale drinkgrens zitten, en bier niet te drinken vinden.
Overigens is het drankje voornamelijk mateloos populair in Europa. Andere delen van de wereld, zoals het land India, daar is het ook groot, maar grote afwezige is de Verenigde Staten. Dit is heel simpel te verklaren door het feit dat de leeftijd waarop je daar legaal mag drinken 21 is.
De drank is tegenwoordig niet meer weg te denken in studentencafé's en jeugdisco's. Er is zelfs een nummer over geschreven door Guillermo en Tropical Danny, die het nummer
Doe mij maar een toppertje en een breezer ananas geschreven hebben. Dat dit nummer een hit werd is overigens louter toeval.
In 2005 werd er in Duitsland geconstateerd dat de jongeren minder breezer zijn gaan drinken en is de drank nadat de regering al ontmoedigende maatregelen had afgekondigd helemaal van de markt gehaald door Bacardi zelf. In Nederland is ook een afname in de hoeveelheid geconsumeerde breezers te zien, alleen blijken de jongere over te schakelen naar sterkere dranken op basis van likeuren.
De drank
Een Bacardi Breezer bestaat dus uit Bacardi Rum, aangelengd met frisdrank of vruchtensap. Overigens is de hoeveelheid suiker wel kunstmatig verhoogd. De drank bevat iets meer alcohol dan bier, maar door de mix met fris en suiker word dat niet zo ervaren. Dit is een van de grootste punten van kritiek op de drank. Hierdoor gaan voornamelijk jonge mensen (12 tot 17 jarigen) soms meer drinken dan ze aankunnen. Door de toevoeging van frisdrank en/of fruitsappen in een frisdrankachtig milieu is de pH waarde van een Breezer ook lager dan eigenlijk goed is. Daardoor is er een verhoogde kans op tanderosie aanwezig. Door het toevoegen van aparte smaken verschillen de Breezers onderling vrij veel van elkaar.
De naam Breezer als aanduiding voor een groep jongeren
Onder de groep tieners werd de drank al snel populair. Meisjes die net 16 waren begonnen deze drank te drinken omdat ze bier niet lekker vonden. Dit sloeg over op de vrienden, jongens en klasgenoten die nog geen 16 waren, waardoor een hele jeugdcultuur de drank ging drinken. De groep die met BrEeZaH (Breezer in de taal van die groep geschreven) word aangeduid komt over het algemeen uit de meer rijkere milieu's. Dit is omdat een Breezer met gemiddeld 1,30 per fles in de supermarkt veel meer kost dan bier of wijn.
De kenmerken van deze groep is dat ze overdreven emotioneel zijn, veel over msn communiceren, het heel vaak aangaan en weer uitmaken van relaties met het andere geslacht, overdreven veel aan het image denken(en alle daarbij horende zaken) en vaak een breezer niet om de drank drinken, maar om het feit dat ze het drinken. (een statement dus) Vaak gaat het er dus om dat anderen zien dat ze een breezer drinken. Het imagebuilden van Bacardi heeft in die zin zijn vruchten afgeworpen, omdat het merk Bacardi bekend is geworden, echter wordt de naam BrEeZaH als zeer negatief gezien, vooral door studenten. Vaak letten de Breezerjongeren niet erop dat ze bezig zijn een
alcoholverslaving te ontwikkelen.
De cabaretier Freek de Jonge heeft Bacardi Breezer een keer omschreven als een zoethoudertje voor de pré-puberale jeugd. De breezerjeugd is met regelmaat mikpunt van spot op de website Geenstijl.