InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Zelf Gluhwein maken

Zelf Gluhwein maken

Gluhwein is een typisch winters gerecht, maar het smaakt ook op kille herfstdagen. Je hoeft niet te wachten op de eerstvolgende kerstmarkt om een lekkere gluhwein te kunnen drinken. Maak hem gewoon zelf wanneer je wil! Gluhwein is een typisch winters gerecht, maar het smaakt ook op kille herfstdagen. Je hoeft niet te wachten op de eerstvolgende kerstmarkt om een lekkere gluhwein te kunnen drinken. Maak hem gewoon zelf wanneer je wil!

Ingrediënten

  • 1 fles (goede) rode wijn
  • 2 kaneelstokjes
  • 2 vanillestokjes
  • 4 kruidnagels
  • 4 schijfjes citroen
  • 4 klontjes suiker
  • 1 koffielepel honing

Indien je een kleinere hoeveelheid wil maken, kan je makkelijk de hoeveelheid ingrediënten door twee delen.

Tips

Experimenteer gerust met de hoeveelheid citroen. Sommigen verkiezen zelfs het sap van twee citroenen, of vervangen integendeel de citroen door sinaasappel. Je kan ook gerust de vanillestokjes achterwege laten. Als je de gluhwein zoeter wil, kan je meer suiker of honing toevoegen. Dit alles hangt af van persoonlijke smaak.
Indien je dit verkiest, kan je ook een sneufje kardemom toevoegen om de wijn verder op smaak te brengen.

Bereiding

  • Doe alle ingrediënten bij elkaar in een kookpannetje.
  • Verhit langzaam de wijn tot dichtbij het kookpunt, maar vermijd dat hij echt kookt. Bij het koken zou de alcohol immers verdampen.
  • Zorg ervoor dat de smaken van alle ingrediënten op een heet vuur met elkaar kunnen versmelten gedurende minstens 5 minuten. Je kan de wijn indien gewenst nog verder laten trekken als hij al van het vuur genomen is gedurende een halfuurtje (proef tussendoor eens of de smaken op punt zijn).Verhit in dit laatste geval de gluhwein terug alvorens hem op te dienen.
  • Giet de hete (maar dus niet kokende) gluhwein in kopjes of glazen. Zorg er wel voor dat deze laatste de hitte kunnen verdragen.
  • Vermijd dat de kaneelstokjes en andere onopgeloste ingrediënten in het glas terecht komen en gebruik indien nodig een zeefje.

Tip

Je kan de glazen uit voorzorg al voorverwarmen door ze in warm water te leggen. Hierdoor zullen ze minder snel breken.

Variant

In plaats van wijn kan je ook cider gebruiken. Voeg er verder de ingrediënten aan toe zoals hierboven beschreven, maar laat de suiker achterwege. Roer alles goed door elkaar en breng tot dicht bij het kookpunt, maar vermijd dat de wijn effectief aan de kook gaat. Na tien minuten trekken is de gluhwein klaar. Je kan eventueel in elk glas nog een stukje sinaasappel toevoegen.
© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Glühwein makenNu dat de winterse en koude dagen weer zijn aangebroken liggen de flessen Glühwein weer in de schappen. Deze lekkere war…
Milkshakes makenMilkshakes makenWie smoort er in de zomer nou niet naar een heerlijk koude milkshake. Je kan ze zelf ook maken met veel verschillende sm…
Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Hoe kan ik een heerlijke pizzabodem maken? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Een pizza bereiden is niet moeil…
Thais koken: CurrypastaThais koken: CurrypastaCurrypastas vormen de basis van de Thaise curries. U kunt currypasta kopen in een toko of zelfs in de supermarkt, maar e…

Reageer op het artikel "Zelf Gluhwein maken"

Reacties

Janrrr, 09-01-2009 16:03 #2
Ik denk dat het brengen van de wijn tot juist onder het kookpunt iets te warm is. In feite mag wijn zelfs niet tot meer dan circa 70°C worden verhit, omdat het kookpunt van ethanol op 78,37°C ligt. Reactie infoteur, 10-01-2009
Het kookpunt van wijn is inderdaad 78°. Als je onder het kookpunt blijft, blijf je dus inderdaad onder de 78°. De temperatuur van 70° graden waarvan u spreekt, komt mijns inziens overeen met het artikel "dichtbij het kookpunt". Ik vermeld in het artikel geen graden omdat ik ervan uitga dat de meeste mensen niet met een thermometer de temperatuur gaan meten, maar met het blote oog inschatten wanneer ze moeten stoppen met verhitten, alvorens de wijn aan het koken gaat.
Bedankt voor de aanvulling alleszins.

Chris, 17-10-2008 13:39 #1
Maakt het nog iets uit wat voor wijn je gebruikt of kunnen alle rode wijnen opgewarmd worden?
Kan het ook met zuid afrikaanse Droe Roe? Reactie infoteur, 18-10-2008
Over smaken valt natuurlijk niet te twisten, maar Bordeaux wordt vaak gebruikt voor Gluhwein. Bourgogne en pinot noir worden ook gebruikt. Uiteindelijk bepaalt niet alleen de wijnsoort de smaak, maar ook de kruiden die gebruikt worden, dus je kan verschillende combinaties testen.

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 25-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 2
Schrijf mee!