InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Verfrissende sangria maken

Verfrissende sangria maken

Op een zomerse dag smaakt niets zo lekker als een heerlijke sangria. Met een paar eenvoudige ingrediënten en wat tips kan je zelf deze verfrissende drank serveren. Sangría is een Spaanse drank gebaseerd op rode wijn die op smaak gebracht wordt met vruchten.
Er zijn vele recepten voor sangría, die verschillen door de fruitsoort(en) die gebruikt worden, het soort alcohol dat wordt toegevoegd of de afwezigheid ervan, en het feit of er al dan niet spuitwater aan toe gevoegd wordt.
Dit alles maakt dat u zelf kan experimenteren en de sangria volledig naar eigen smaak kan maken.

Typische ingredienten voor sangria

  • Rode wijn
  • Vruchten in blokjes of schijfjes, meestal sinaasappel, citroen en/of limoen. Vaak wordt er ook gebruik gemaakt van perziken en nectarines.
  • Zoetmaker zoals suiker, honing of appelsiensap
  • Kaneel
  • Kleine hoeveelheid cognac, likeur of andere alcohol
  • Koolzuurhoudend mineraalwater
  • Ijsblokjes

Traditioneel recept

Zoals gezegd zijn er talloze recepten om lekkere sangria te maken. Dit is er één van.

Benodigdheden voor dit recept:
1 liter rode wijn (kies een goede maar niet te dure rode wijn)
2 limoenen
2 perziken
50 g suiker
1 kaneelstokje
1 kopje likeur

Werkwijze

  • Snij de perziken in stukjes en laat ze enkele minuten weken in de likeur samen met de suiker
  • Doe alles in een grote kan en voeg het sap van de limoenen en de rode wijn toe
  • Voeg het kaneelstokje toe en roer alles om met een houten lepel.
  • Zet de kan enkele uren in de ijskast zodat de sangria goed koud gedronken kan worden
  • Om de hoeveelheid alcohol wat te temperen, kan je ijsblokjes toevoegen en/of schijfjes limoen en spuitwater. Dit geeft het geheel ook een verfrissende toets.

Tips

  • Maak de sangria een dag op voorhand. Niet alleen zal hij dan voldoende gekoeld zijn, de smaken zullen zich ook perfect hebben kunnen vermengen.
  • Serveer de sangria in een glas waarvan je de rand even in limoensap drenkt en daarna op een bordje suiker houdt. Je krijgt dan een mooie suikerrand aan je glas die je nog verder kan versieren met schijfjes sinaasappel, citroen of limoen.

Lees verder

© 2007 - 2017 Evaluna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over sangria, en een lekker receptAlles over sangria, en een lekker receptHet woord sangria is zo'n mooi klinkend woord, is het niet? Het betekent "bloedige" in het Spaans! Waarschijnlijk is het…
Lekkere zomercocktailsVoor iedereen die na de vakantie nog lekker wil genieten van die lekkere zomerse vakantiecocktails, staan hier een aanta…
Spaanse cocktailsHeerlijke Spaanse cocktails die u doen wanen in Spanje. U vindt hier diverse recepten, alcohol bevattend of alcoholvrij.
Zomerse cocktailsHet is zomer de zon schijnt en u bent vrij van u werk. U zou nu natuurlijk een heerlijk koud biertje kunnen pakken of ee…
Kerstcocktails receptenKerstcocktails receptenEen aantal cocktailrecepten speciaal voor de kerst! De cocktails zijn heel makkelijk te maken en zijn in korte tijd klaa…

Reageer op het artikel "Verfrissende sangria maken"

Infoteur: Evaluna
Laatste update: 05-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!