InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Thee, de kracht en gezondheid ervan

Thee, de kracht en gezondheid ervan

Thee kent vandaag de dag een opmars. Niet alleen als een gezonde drank, maar ook als een waardevol ingrediënt voor schoonheids- en verzorgingsproducten. Na water is thee de meest gedronken drank ter wereld en wordt steeds populairder, en niet alleen als warme of koude drank. Thee is dankzij zijn heilzame werking synoniem geworden voor gezondheid en welzijn en duikt ook op in schoonheids- en verzorgingsproducten.

Dwarrelende blaadjes

Thee was in Azië vanaf de dertiende eeuw erg populair. In Europa bleef het lange tijd een drankje voor de rijken. Pas in het midden van de zeventiende eeuw was het theedrinken in Europa bij de gewone mens ingeburgerd.
Het precieze ontstaan van het kopje thee is niet gekend. Maar volgens de legende ligt het begin van de theecultuur in China. Drieduizend jaar voor Christus kookte de Chinese keizer ShenNung tijdens een rustpauze op een lange doortocht zijn drinkwater onder een boom. Een paar blaadjes van een onbekende plant dwarrelden in het water en gaven een lekkere smaak en heerlijke geur. De thee was geboren.

Camellia sinensis

Thee komt van de tropische plant Camellia sinensis. De meeste theesoorten komen uit Aziatische landen zoals China, Sri Lanka, Indonesië en India, maar ook enkele Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen zijn belangrijke leveranciers.
Zowel groene als zwarte en witte thee komen van dezelfde plant. Ze verschillen van elkaar door het verwerken en het pluktijdstip. Daarnaast bestaan er ook gearomatiseerde theeën: thee waaraan gedroogde stukjes fruit, bloemen of kruiden werden toegevoegd. Alle andere theeën zijn technisch gesproken geen thee omdat ze niet gemaakt zijn op basis van bladeren van de theeplant. Citroen-, rozenbottel- of muntthee bijvoorbeeld noemen we daarom beter kruiden- of fruitinfusies.

Theïne of cafeïne

Vroeger gebruikte men bij thee het woord theïne omdat cafeïne een negatieve connotatie had. Maar wetenschappelijk onderzoek wees uit dat theïne in thee eigenlijk cafeïne is. Cafeïne in zwarte thee en koffie zorgt ervoor dat we ons beter kunnen concentreren en alerter zijn. De cafeïne pept ons op, geeft een wakker gevoel. Ook van cafeïne in groene thee kikker je op, maar het maakt je in tegenstelling tot koffie en zwarte thee niet zenuwachtig. En dat is de tweeledigheid in groene thee: het stimuleert maar brengt ook tot rust.

Mooi met thee

Zoals in al onze cellen vindt ook in de huid een voortdurende verbranding plaats. Hierdoor komt niet alleen energie vrij, maar ook vrije radicalen of oxidanten. Die vallen de celwand aan en breken de collageen- of elastinevezels in de huid af met verslapping van de huid en het ontstaan van rimpeltjes tot gevolg. Ook externe elementen zoals uv-stralen en allerlei soorten vervuiling brengen schade aan onze huid toe. Naast ons intern beschermingsmechanisme kan het drinken van een kopje groene thee die schade wat beperken, want groene thee bevat polyfenolen, krachtige antioxidanten die onze huid kunnen beschermen tegen de vrije radicalen.
Producenten van cosmetica en verzorgingsproducten hebben dit goed begrepen. De laatste jaren zien we groenethee-extracten in producten zoals dagcrèmes, bodylotions of oogcrèmes opduiken. Maar groene thee in wellness-producten gaat niet alleen huidveroudering tegen. Groene thee betekent veel meer. Het staat voor een wereld van zen, van antistress, voor genieten, voor ontspannen, voor 'back to the roots’.

De kracht van thee

De polyfenolen of antioxidanten in groene thee zouden ook een kankerremmende werking hebben. Groene thee zou het risico op long-, maag-, lever-,borst-, prostaat- en huidkanker verminderen.
Geregeld groene thee drinken kan ook bijdragen tot de preventie van hart- en vaatziekten en de kans op gaatjes in de tanden verminderen. Thee zou zelfs het cholesterolgehalte in ons bloed en onze bloeddruk verlagen, ons immuunsysteem versterken en de kans op allergieën en osteoporose of botontkalking verminderen.
Groene en zwarte thee zouden ook goed zijn voor het geheugen. Maar één kopje per dag is onvoldoende. Om de aftakeling van onze hersenen tegen te gaan moeten we vijf tot tien kopjes per dag drinken.
Tot slot is thee een goede dorstlesser. De drank bevat geen calorieën, maar dat je zou vermageren van groene thee is een fabel. En let ook op, want wie lange tijd te grote hoeveelheden thee drinkt kan ook nadelen ondervinden zoals slapeloosheid, verminderde ijzeropname, constipatie en fluorvergiftiging.

Gouden theeregels

  • Kook vers, koud water in een ketel
  • Schenk een beetje kokend water in de theepot om voor te verwarmen, anders daalt de begintemperatuur van de thee te sterk zodat het aroma onvoldoende vrijkomt
  • Hang voor ongeveer 2 kopjes een theebuiltje van 2 gram in de theepot. Reken bij gebruik van losse thee ongeveer 1 volle theelepel per kopje
  • Laat het builtje even rusten zodat door de damp van de warme theepot het aroma van de thee vrijkomt
  • Voeg heet, geen kokend water toe. Voor zwarte thee mag het water 95°C zijn, voor witte en groene thee tussen 70 en 90°C
  • Laat de thee ongeveer 3 tot 5 minuten trekken, niet langer want daarna komen bittere smaakstoffen vrij. Beweeg het builtje na de trektijd een paar keer op en neer of roer met een lepel door de losse theeblaadjes. Zo wordt het thee extract gelijkmatig verdeeld
  • Serveer de thee in een laag, wijd kopje met een witte of lichtgekleurde binnenkant. Zo komen de kleur en de geur van thee het best tot hun recht
  • Honing, melk, suiker, een citroen- of appelsienschijfje kan, maar leer ook de pure smaak van thee te waarderen

Theeweetjes

  • Na water is thee de meest gedronken drank ter wereld: 15.000 kopjes per seconde
  • Thee wordt bij voorkeur gezet in een pot uit materiaal dat de warmte goed kan vasthouden zoals porselein, glas of aardewerk.
  • Was uw theepot niet in de vaatwasser en gebruik geen afwasmiddel. Uitspoelen met heet water is voldoende.
  • Ruikt uw theepot muf, ontgeur hem met een schijfje citroen en kokend water en laat een nacht staan.
  • De hardheid van water kan de smaak van verfijnde theesoorten beïnvloeden, maar ons kraantjeswater bevat vrij weinig kalk.
  • Thee is gevoelig voor vocht, licht en andere geuren. Bewaar thee in afgesloten blikken en weg van kruiden en specerijen.
  • Cafeïne in thee komt vooral tijdens de eerste minuten in water vrij. laat de thee even trekken in een beetje water en giet weg. Zet een nieuw kopje met hetzelfde theebuiltje. De smaak is even lekker, maar de thee is minder opwekkend
Gerelateerde artikelen
Kan thee bederven?Kan thee bederven?Kan thee bederven en is het dan schadelijk voor je gezondheid? Misschien heb je wel eens thee gekocht, vergeten dat je h…
Dieet en groene thee, is groene thee drinken gezond?Dieet en groene thee, is groene thee drinken gezond?Over de hele wereld wordt er thee gedronken. Dat thee ook een zeer goede drank is voor gewichstbeheersing is niet bij ie…

Reageer op het artikel "Thee, de kracht en gezondheid ervan"

Reacties

Luke, 18-08-2008 16:20 #2
Ik ben van mening dat witte thee de allergezondste is, deze thee kan je ook zeer lang laten trekken zonder dat die bitter word, en die lange trek tijd zorgt er ook voor dat de maximale werkzame gezonde stoffen, die in witte thee zitten, in het thee water terecht komen.

Lucien, 27-02-2008 12:57 #1
Ik vind het een goede sidt, alleen er is nog niet zo veel onderzoek gedaan naar zwarte thee, die volgens mij weer andere stoffen bevat dan groene thee. En die dus naar mijn mening ook zeer gezond kan zijn, misschien horen en lezen we in de toekomst meer over zwarte thee.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 31-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 2
Schrijf mee!