InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Barbecue boodschappenlijst

Barbecue boodschappenlijst

Barbecue is in de zomer een populair en sociaal gebeuren. En er zijn zelfs mensen die ook in de winter enthousiast buiten de barbecue aansteken. Je kunt de boodschappen van te voren doen, enkel het stokbrood is het lekkerste vers van dezelfde dag. En er is voor iedereen iets bij, of je nu vleeseter, groente-liefhebber, of vegetariër bent! Je wilt je gasten niets te kort doen. En het is vervelend als je iets vergeten bent. Deze basis-boodschappenlijst bevat de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle barbecue. Je kunt hem zelf aanpassen en uitbreiden al naar gelang je wensen, je barbecue-gewoonten of de voorkeuren van je gasten.

Je leest hier over:

Hoeveel vlees per persoon

Per volwassene kun je uitgaan van 3 a 4 stukken vlees/vis/vleesvervanger. Zijn er ook kleine kinderen bij, dan reken je voor deze gemiddeld 1 stuk per kind erbij. In plaats van regulier vlees kun je ook nog biologisch vlees kopen. Dit is steeds vaker regelmatig in de aanbieding. Heb je hier interesse in, kijk dan eens op de site van de organisatie Wakker Dier. Je kunt je abonneren op hun wekelijkse nieuwsbrief De Wakkere Winkelaar met diervriendelijke aanbiedingen, vaak van biologische/scharrel-barbecue-pakketten.

Vlees, vis en vegetarisch

De barbecue is van oorsprong een echt vleesdiner. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die minder vlees eten, en meer groente: de flexitariër. Gastvrij barbecueën betekent dat je ook rekening met hen houdt, het is te makkelijk om te denken 'die eten dan maar minder vlees'. Zorg ook voor wat visproducten. Ook vegetarisch hoeft geen enkel probleem te zijn. Koop wat Tofu en tempeh en marineer dit een dagje van tevoren. Maak spiesjes, zowel met deze blokjes als vleesvervanger, als met vlees voor de wel-vleeseters. Zo kost het je nauwelijks extra moeite om alle gasten tevreden te stellen.

Groente en aardappelproducten

Zorg ook voor voldoende groente, fruit en producten op basis van aardappel, zoals gepofte aardappel. Ook lekker zijn pakketjes in aluminiumfolie. Deze zijn erg lekker met vis, maar ook met enkel groente, dan weer voor de vegetariërs. Er is geen of weinig vet bij nodig, en de smaken blijven heerlijk behouden in het pakketje. Er zijn veel lekkere combinaties te vinden op internet.

Boodschappen doen: van te voren, of op de dag zelf

Je kunt de boodschappen voor de barbecue heel goed een paar aantal dagen vooraf doen. Het vlees kan je invriezen, maar ook maximaal 2 dagen in de koelkast bewaren. Dat laatste heeft als voordeel dat je het na de barbecue nog kunt invriezen. Dit geldt alleen voor vlees dat niet te lang uit de koelkast heeft gelegen! De ingrediënten voor de salade, en de groentes zoals komkommer bewaar je liefst niet langer dan enkele dagen in je koelkast. Kun of wil je geen boodschappen op de barbecue-dag zelf doen, dan kun je afbak-stokbroden kopen. Maar vers stokbrood is wel het lekkerste, en die zul je toch op de dag zelf moeten kopen. Deze kun je evt. in de oven 'oppiepen' als de barbecue aangestoken wordt.

Buurtbarbecue? Betaalbaar organiseren!

Ga je een buurtbarbecue organiseren? Gebruik dan niet alleen onderstaande boodschappenlijst, maar kijk ook op mijn artikel Een betaalbare buurtbarbecue: handige tips.

Boodschappenlijst

Vlees/vis/vegetarisch
  • Vlees:biefstuk, hamburgers, grillworstjes, karbonades, kipfilets, sate, speklapjes enz.
  • Vis: Zalmfilet, gamba's, tonijn
  • Vegetarisch: tofu, falaffelspiezen, groenteburgers
  • Baconplakjes
Brood/-aardappelproducten
  • Stokbrood (vers of afbak), bruin en wit
  • Grote aardappelen om te poffen
  • Evt. patat
Groente voor spiezen
  • Paprika
  • Courgette
  • Uien
  • Champignons

Maiskolven

Groente voor aluminiumfolie-pakketjes

  • Banaan
  • En zie onder 'groente voor spiezen'

Groente -koud-

  • Komkommer
  • Ingrediënten voor salades: sla, tomaten, enz.

Diverse
  • Houtskool
  • Briketten
  • Aanmaakblokjes
  • Aanmaakvloeistof
  • Boter of vloeibaar vet
  • Kruidenboter
  • Diverse sausen (koud)
  • Satésaus
  • Aluminiumfolie

Toe en na

  • IJs
  • Vruchtjes uit blik of verse vruchten voor bij het ijs
  • Iets lekkers bij de koffie

Drank
  • Wijn
  • Bier
  • Evt. andere drank
  • Frisdrank
  • Vruchtensap

Aankleding
  • Tafelkleed
  • Servetten
  • Kaarsen

Lees verder

© 2012 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Barbecue boodschappenlijst"

Infoteur: Drie
Laatste update: 20-05-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Gezelligheidseten
Schrijf mee!