InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Vijf simpele sausjes voor bij het avondeten

Vijf simpele sausjes voor bij het avondeten

Vijf simpele sausjes voor bij het avondeten In Nederland zijn we niet gewend zelf sausjes te maken bij het eten. Vroeger werd voornamelijk jus gebruikt om het avond eten minder droog te maken en tegenwoordig zijn er allerlei sausjes in een fles te koop. Voor een net iets andere, originele smaak zijn hieronder vijf sausjes op een rij gezet die gemakkelijk te bereiden zijn.
Voor zowel vegetariërs als vleeseters is het lekker om bij het vlees of de vleesvervanger een lekker sausje te hebben dat het eten net wat smakelijker maakt. Ook is het leuk als u gasten hebt, om verschillende sausjes bij het eten te serveren. Dit wordt vaak gewaardeerd, omdat er dan altijd wel wat lekker voor iedereen bij zit.

Sweet chili kerrie saus

Benodigdheden:

  • 2,5 dl crème fraische
  • 1 eetlepel kerrie
  • 1 eetlepel Sweet Chili saus

Bereidingswijze:

Meng de crème fraische met wat kerrie en sweet chili saus. Voeg meer kerrie en/of sweet chili saus naar smaak toe. Voor de liefhebbers van uien kan een kleine, rode ui (fijngesneden) worden toegevoegd. Dit geeft de saus een net iets sterkere smaak.
Tip: Heerlijk sausje voor bijvoorbeeld een biefstuk of een varkenshaasje.

Chili knoflook saus

Benodigdheden:

  • 2,5 dl crème fraische
  • Twee teentjes knoflook
  • 1 eetlepel Chili saus

Bereidingswijze:

Meng de crème fraische met de knoflook en chili saus. Deze saus is wat pittiger, maar erg smaakvol. De saus kan eventueel wat zoeter worden gemaakt met een scheutje Ketchup. Ook hier is het mogelijk een kleine rode ui (fijngesneden) toe te voegen.

Bananen dipsaus

Benodigdheden:

  • 5 dl crème fraische
  • 1 Banaan
  • 2 eetlepels kerrie

Bereidingswijze:

Prak de banaan fijn en meng samen met de crème fraische. Voeg hier twee eetlepels kerrie kruiden aan toe en de saus is klaar. U kunt zelf eventueel naar smaak meer kerrie toevoegen.

Dilleyoghurt saus

Benodigdheden:

  • 2 dl volle yoghurt
  • 1 dl gehakte dille
  • Peper en zout

Bereidingswijze:

Meng de yoghurt en de dille en voeg naar smaak zout en witte peper toe. Simpel, maar lekker.
Tip: lekker voor bij een stukje vis.

Ananassaus

Benodigdheden:

  • 2,5 dl crème fraishe
  • 2 eetlepels mayonaise
  • 1 dl gehakte ananas
  • Sweet chili saus
  • Zout en peper

Bereidingswijze:

Meng de crème fraishe en de mayonaise. Voeg daarna de ananas toe en de sweet chili saus. Voeg naar smaak peper en zout toe.
Tip: heerlijk voor in de zomer met gegrilde kip.
© 2012 - 2019 Suzannen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vijf simpele sausjes voor bij het avondeten"

Infoteur: Suzannen
Laatste update: 26-03-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!