InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Vegetarische barbecue

Vegetarische barbecue

Veel mensen denken dat het voor vegetariërs erg lastig is om lekker mee te kunnen eten tijdens een barbecue. Dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Hier lees je hoe je lekker en makelijk een vegetarische barbecue kunt maken. In de supermarkt komt er steeds meer keuze in vleesvervangers. De meeste vleesvervangers zijn geschikt voor de barbecue. Kies wel voor “stevige” vleesvervangers. Vleesvervangers die gepaneerd zijn of vleesvervangers die gevuld zijn, kunnen gauw breken. Op de barbecue is dit niet echt handig.
Tip: In sommige supermarkten kun je een vegetarisch barbecue pakket vinden. Er zijn ook pakketten die speciaal voor één persoon zijn samengesteld.

Als je vleesvervangers gebruikt op de barbecue, moet je er wel op letten dat je ze niet te lang laat roosteren op de barbecue. Hiervan kunnen ze erg droog worden. Een vleesvervanger hoeft niet te garen, zoals echt vlees, maar het hoeft alleen maar op te warmen. Hierdoor hoeven ze dus ook niet zo lang op de barbecue te roosteren.

Zelf maken

Je kunt natuurlijk ook zelf een vegetarisch barbecue pakket samenstellen. Hiervoor kun je verschillende groenten, fruit, aardappeltjes, kazen en kleinere vleesvervangers gebruiken. Als je satéstokjes gebruikt, kun je lekkere spiesjes maken.

Een aantal lekkere voorbeelden met vleesvervangers:

  • Vegetarische balletjes met champignon en courgette
  • Vegetarische balletjes met ui en paprika
  • Vegetarische knakworstjes met ananas

Een aantal lekkere voorbeelden zonder vleesvervangers:

  • Maïskolf roosteren: Deze kun je eventueel insmeren met een beetje (room)boter en in aluminiumfolie wikkelen voordat je de maïskolf op de barbecue legt. Je kunt de maïskolf natuurlijk ook op allerlei manieren marineren.
  • Gepofte aardappel: Neem een aardappel en boen deze schoon. Snij een kerf in het midden van de aardappel en wikkel hem in aluminiumfolie. Een gepofte aardappel is heel lekker met knoflooksaus.
  • Tomaat met mozzarella: Snij een tomaat door de helft en leg er een plakje mozzarella op. Even op de barbecue tot de tomaat zacht is en de mozzarella een beetje gesmolten is. Ook lekker met een blaadje basilicum bovenop.
  • Gevulde portobello: Snij het steeltje uit de portobello en vul deze met een beetje boursin, geitenkaas of fêta.

Tip: Aluminium bakjes kun je vullen met verschillende soorten groenten, kazen, kruiden en voorgebakken aardappeltjes. Als je deze bakjes inpakt in aluminiumfolie, kun je de inhoudt als het ware "stomen" op de barbecue. Erg lekker en gezond!

Aandachtspunten

Organiseer je een barbecue en heb je ook één of meer vegetarische gast(en)? Hier een paar punten om op te letten:
  • Informeer of het de vegetariër het niet erg vindt dat zijn of haar eten naast het vlees wordt geroosterd. Zo ja, zorg ervoor dat een deel van het rooster vleesvrij is of zorg ervoor dat al het vegetarische eten in folie de barbecue op gaat.
  • Weet je niet wat je gasten lekker vinden? Zorg dan dat er wat gesneden groenten en fruit in bakjes op tafel staat. Zet er een bakje bij met vegetarische balletjes en/of knakworstjes en laat je gasten zelf spiesjes maken.
  • Vleesvervangers hoeven niet zo lang op de barbecue als echt vlees. Het gaat erom dat ze warm zijn.
  • Groenten kunnen snel aanbranden op de barbecue. Let erop dat ze niet recht boven het vuur liggen en dat je ze niet te lang op de barbecue laat roosteren.

Al deze dingen zijn natuurlijk ook lekker voor niet-vegetariërs. Met verschillende groenten, fruit, aardappeltjes, kazen en vleesvervangers kun je eindeloos variëren. Veel plezier tijdens de barbecue en eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Veilig en lekker barbecuen? Hier de tipsHet zonnetje schijnt en u geniet lekker van de vakantie. ’s Avonds heeft u geen zin om te koken, maar besluit om lekker…
Barbecue en grill tipsBarbecue en grill tipsEen barbecue organiseren tijdens een warme zomerdag voor familie en vrienden is leuk! Gezellig met z´n allen in de tuin,…
Overal barbecuen met een draagbare BBQEen gezellige BBQ is de maaltijd bij uitstek op een warme zomerdag of zwoele avond. De barbecue wordt in de tuin gezet e…
Het barbecueseizoenHet barbecueseizoenHet barbecue seizoen ligt – afhankelijk van het feit dat de weergoden meewerken – tussen mei en september. Logisch dat d…
Tips voor een gezonde en verantwoorde barbecueTips voor een gezonde en verantwoorde barbecueOrganiseer of heb je binnenkort een barbecue? Dan hoeft dit niet persé te betekenen dat dit vet en ongezond moet zijn. J…

Reageer op het artikel "Vegetarische barbecue"

Infoteur: Mirjamsel
Laatste update: 05-07-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!